3 מיליון דולר ביום – זהו, לפי הערכות, הסכום האסטרונומי שמכניסים החות'ים בזכות השימוש בנמל אל-חודיידה, העורק הראשי של הכלכלה החות'ית, שדרכו מייבא ארגון הטרור סחורות, מזון ונשק איראני.
שלשום (שבת) תקפו מטוסי חיל-האוויר את נמל אל-חודיידה וגרמו לנזקים כבירים בו. מהן המטרות שנפגעו, מהם היקפי הנזקים שנגרמו לחות'ים כתוצאה מהתקיפה למול עלותה המוערכת של התקיפה הישראלית וגם ההיסטוריה הקרובה של אל-חודיידה במלחמה בתימן ומדוע האמירויות ניסו לכבוש אותו עוד מ-2016?
מחיר מבצע
לפי צה"ל וכן דיווחים שונים בתימן, מטוסי חיל-האוויר פגעו באתרים צבאיים חות'יים המשמשים לאחסון נשק שהגיע מאיראן, מתקני נפט ובתחנת הכוח ראס אל-כתיב – הפצצה שגרמה לשריפה אדירה ולהפסקות חשמל נרחבות.
לפי מספר גופים, ביניהם Sky News בערבית ואתר החדשות המצרי "אל-בלד", צה"ל פגע ב-20 מתקנים לאחסון דלק שרובם היו בשטח הנמל עצמו ומיעוטם סמוכים לנמל.
"תקפנו את מרחב הנמל בשל היותו נתיב אספקה להעברת אמצעי הלחימה מאיראן לתימן והוא מהווה מקור כלכלי משמעותי לטרור החות'י", אמר דו"צ, תא"ל דניאל הגרי, בעניין מבצע "יד ארוכה". המטרה המרכזית בתקיפה של נמל אל-חודיידה, אליבא דהגרי, הייתה פגיעה כלכלית בחות'ים – ולכן חשוב לבחון את הנזק הכלכלי בהקשר הזה למול העלות.
באתר אל ג'זירה בערבית נכתב אתמול (א'): "הנזק שנגרם כתוצאה מהפגיעה בנמל חודיידה עדיין לא ברור. יתכן שהיקף הפגיעה יגרום לירידה ביכולתו לשנע סחורות ואף להביא לעצירתה. על פי הערכות של התקשורת המקומית בתימן, החות'ים מרוויחים למעלה מ-3 מיליון דולרים מדי יום מייבוא ומכירות, כך שהם צפויים לאבד חלק ניכר מהכנסותיהם".
היקף הנזק ייגזר כתוצאה ממידת הפגיעה ביכולת החות'ים להמשיך בסחר התדיר, בשיעור הנשקים שהושמדו ובסוגם, בנזק שייגרם כתוצאה מהפסקת החשמל והשריפות וכמובן בשיקום הנמל שגורמים בישראל מעריכים שייארך בין חצי שנה לשנה. שר החשמל בממשלת המורדים החות'ים, מוחמד אלבוכאיתי, אישר שהתקיפה גרמה לנזק משמעותי.
זמן של מספרים
אז כמה בעצם עלתה לנו המתקפה ומהו הנזק המוערך שצפויים החות'ים לספוג?
עלות תפעולית של מטוס 35-F ללא הוצאות דלק מוערכת בכ-31 אלף דולר לשעה, בעוד זו של 15-F מגיעה לאזור ה-29 אלף דולרים לשעה ללא הדלק. עלות הדלק המשוערת היא כ-14.3 אלף דולרים לשעת טיסה של 35-F ובכ-29 אלף דולרים עבור 15-F. כלומר, עלות שעת טיסה של כל מטוס F-35 היא כ-45.3 אלף דולרים וזו של 15-F עומדת על כ-38.6 אלף דולרים.
ראשוני המטוסים יצאו ב-15:10 וההפצצה עצמה התרחשה בשעה 18:00, כך שהם טסו במשך כשעתיים ו-50 דקות לכל כיוון, בסה"כ כ-5 שעות ו-40 דקות.
לפי מה שידוע בשלב זה, בתקיפה השתתפו 18 מטוסים, רובם 35-F ולצדם כמה מטוסי 15-F. היות שלא ידוע כמה מטוסים היו מכל סוג, לא ניתן לדעת במדויק מה היה מחיר השימוש בהם, אך בחישוב מכפלת מחיר התפעול והדלק כפול מספר שעות הטיסה, ניתן להעריך כי הוא נע סביב ה-4.4 מיליון דולרים.
נוסף על הסכום הזה, יש להביא בחשבון את מחירי התפעול והדלק של מספר מטוסי תדלוק ("ראם"), מטוסי 16-F, מטוסי ביון ("נחשון") ומטוסי תובלה ("שמשון"), תפעול הכלים הימיים שחיפו על הכוחות האוויריים מהים האדום וכן את מחיר החימושים עצמם שעשויים לעלות בין מאות אלפים למיליונים. בהערכה זהירה ניתן לומר כי המתקפה הישראלית ההיסטורית על תימן עלתה ככל הנראה 6 מיליון דולרים לפחות וייתכן שהיא אף חצתה את ה-8-10 מיליון, בהתאם לכמות המטוסים והכלים הנוספים שהשתתפו, סוג החימושים וכמויותיהם ועוד.
נזק אפשרי של מאות מיליוני דולרים
מאידך, לפי ההערכות כאמור, החות'ים מכניסים מנמל אל-חודיידה כ-3 מיליון דולרים ליום וכן, שיקום הנמל צפוי לקחת בין חצי שנה לשנה, כאשר לפי אל ג'זירה הפגיעה עשויה לפגוע ביכולת שינוע הסחורות בו ואף להשביתו לגמרי.
השבתה מוחלטת של הנמל תאלץ את החות'ים להעביר את כל הסחר לנמלים סאליף וראס איסה, שלא יהיו מסוגלים להתמודד עם כמויות הסחורות הללו. בתרחיש שבו יכולת קבלת הסחורות של נמל אל-חודיידה נפגעת ב-20 אחוזים למשך חצי שנה יפסידו החות'ים כ-108 מיליון דולרים ממסחר בלבד.
בתרחיש חמור יותר מבחינתם בגדרו יושבת הנמל למשך שנה, בעוד בתוך שבועיים שבהם הסחר בו קפא, יצליחו להעביר 75 אחוזים ממנו לשני הנמלים הקטנים יותר עד שאל-חודיידה ישוקם – יפסידו החות'ים כ-312 מיליון דולרים.
לצד הפגיעה במסחר, יש להתחשב כמובן בעלויות השיקום של תחנת הכוח, מתקני האחסון ועוד שעשויים להגיע לעשרות מיליוני דולרים. לבסוף יש לשכלל גם את הנזק הישיר מההפצצה לאחר שתמונות עדכניות של הלווין הישראלי EROS B חשפו כי כשני שלישים ממאגרי השמן והדלק בנמל חודיידה הושמדו. דין שמואל אלמס כתב בגלובס כי הנזק הישיר לנמל יגיע לכ-100 מיליון דולרים, זאת במנותק מהנזק ההיקפי כאמור.
מאידך, בניו יורק טיימס פורסם אתמול (א'), כי לפי מומחים לחקר תימן, התקיפה לא צפויה להרתיע את החות'ים מלשוב ולתקוף את ישראל ואולי אף לחזק את המוטיבציה שלהם לכך. הם העריכו כי החות'ים עשויים להתחזק פוליטית בתימן ובעולם הערבי בכלל, כאשר מי שייפגעו מהתקיפה יהיו אזרחי תימן.
עם זאת, בכתבה כלל לא התייחסו לנזק הכלכלי לחות'ים, שעשוי להיות עצום ביחס לארגון טרור ממדינה ענייה שנמצא במלחמה ארוכת שנים, וזאת חרף התמיכה האיראנית שייתכן שתוגדל עתה עקב התקיפה.
המטרה המרכזית בלחימה בטרור החות'י
בחודשים האחרונים הותקפה אל-חודיידה מספר פעמים בידי ארה"ב ובריטניה, בתגובה לתקיפות החות'ים בים האדום, אך הייתה זו מדינה אחרת ששנים קודם לכן כבר סימנה את נמל אל-חודיידה כמטרה המרכזית למלחמה בארגון הטרור: איחוד האמירויות.
שטחה של תימן מחולק בפועל בין שלושה כוחות מרכזיים: "מועצת ההנהגה הנשיאותית", ממשלת תימן, ובני בריתם: הכוחות המשולבים ומועצת המעבר הדרומית השולטים יחד במרבית המדינה, החות'ים ובני בריתם ואל-קאעידה.
אל-חודיידה היא עיר נמל הממוקמת במחוז אל-חודיידה שבמערב המדינה, הנשלט ברובו המוחלט בידי החות'ים. נמל חודיידה מהווה עורק החיים המרכזי של הטריטוריה החות'ית, דרכו הם מכניסים סחורות בהיקף גדול, מזון ולפי מספר גורמים, לרבות הערכות בישראל, עובר דרכו גם נשק. בהתאם, הוא נחשב לנקודה אסטרטגית מכרעת.
מחוז תעז, הגובל באל-חודיידה מדרום, נשלט בידי הכוחות המשולבים, קואליציה המונה כ-40 אלף לוחמים המונהגת בידי אחד מסגני הנשיא, טאריק סאלח, ונתמכת בידי איחוד האמירויות וסעודיה.
"ניצחון הזהב"
עוד ב-2016 הציעו באיחוד האמירויות לאמריקנים לתקוף ימית את נמל אל-חודיידה, אותו הגדירו כעורק האספקה הראשי של ארגון הטרור וכי השתלטות עליו תיאלץ את החות'ים להגיע לשולחן המשא ומתן. האמריקנים התנגדו למבצע, בין אם מפני שלא רצו להתערב במלחמה נוספת במזרח התיכון ובין אם מפני שהנמל משמש גם להכנסת סיוע הומניטרי.
חרף ההתנגדות, באמירויות לא אמרו נואש. הם אימנו כ-25 אלף חיילים תימנים והכינו אותם למבצע השתלטות על הנמל דרך היבשה.
ביוני 2018 חדרו הכוחות לאל-חודיידה וניסו להשתלט על האזור במסגרת מבצע "ניצחון הזהב". באמירויות ניסו לשכנע את האמריקנים לתמוך בכוחות במלחמתם נגד החות'ים, כאשר היעד אותו הגדירו כמטרת-העל היה כיבוש הנמל. פיטר סליסבורי, יועץ בכיר במכון הבריטי המלכותי, Chatham House, אמר באותה תקופה כי השתלטות על נמל חודיידה תמנע מהחות'ים הכנסות של מאות מיליוני דולרים.
למרבה הצער, האמריקנים התנגדו גם בפעם השנייה וקרבות בלתי פוסקים במשך חצי שנה נסתיימו בהפסקת אש וללא כיבוש הנמל. ב-2021 נסוגו הכוחות והחות'ים השיבו לעצמם את השליטה המלאה באל-חודיידה.
התקיפה הישראלית שלשום צפויה לפגוע לא רק באל-חודיידה, אלא בשטחי החות'ים כולם, לרבות בעיר הבירה צנעא. בעוד מוקדם להעריך את שיעור הנזק למיליציה הנתמכת על ידי איראן, ניתן כבר לומר כי היא ניזוקה באופן משמעותי.