למרות המציאות המורכבת, הישראלים עדיין טסים בהמוניהם ומנצלים את הקיץ לבקר במגוון יעדים בעולם. אלא שבעקבות האיום במתקפה אווירית על ישראל, חברות תעופה רבות, ובעיקר חברות 'לואו קוסט', מבטלות בהתראה קצרה את הטיסות חזרה לארץ.
על פי דיווחים, יותר ממאה אלף מטיילים ישראליים נותרו כעת תקועים בחוץ לארץ, ללא החזר כספי או סידור לינה, שבדרך כלל אמורים להינתן על ידי חברות התעופה. בינתיים, חברות התעופה הישראליות, שנותרו המענה כמעט היחיד לחזרה לארץ, רק מקפיצות את המחיר.
"סגרתי דרך חברת וויזר טיסה ללרנקה ומשם לאיה נאפה", מספר הראל זיו, מאבטח בן 31 מחולון, "ובשבת האחרונה אני מקבל להפתעתי שני מיילים קצרצרים שמודיעים לי שהטיסה לארץ בוטלה. כיוון שהייתי מוכרח לחזור ארצה ניסיתי לפנות אליהם במיילים בטלפון, אין שום כתובת, אין מענה אנושי. אפילו הודעת הביטול נשלחה על ידי חברת צד שלישי זרה, שלא נותנת מענה. וזהו, לך תשבור את הראש. עכשיו אני בארץ, ואני לא מצליח לקבל החזר".

נתנו לך טיסה חלופית?
"ל- 15 באוגוסט. עוד שבועיים! לא יכולתי לחכות זמן כל כך ארוך, אז החלטתי להזמין טיסה דרך חברה ישראלית, ונאלצתי לשלם 900 דולר על טיסה של 40 דקות מקפריסין לארץ, דרך חברת ארקיע. לשם השוואה, על טיסה הלוך חזור לניו יורק, 15 שעות כל כיוון, שילמתי 800 דולר.
כל החברות הישראליות העלו מחירים ולא הייתה לי ברירה אלא לשלם סכום כזה, שעוד היה יחסית נמוך. אני חושב שזו בושה ממדרגה ראשונה. עם כל הכאוס שקורה כאן, החברות הישראליות במקום לבוא לקראת הישראלים שתקועים בחו"ל, מעלות את מחירי הטיסות לסכומים הזויים, רק כי אין לנו ברירה".
לא ציפית לביטול כזה? אנחנו לא בימים רגילים.
"האמת שלא, הייתי די אופטימי. אני טס כל חודש-חודשיים, וטסתי גם במלחמות ובקורונה. אף פעם לא נתקלתי ביחס כזה. חשבתי שבמקרה הכי גרוע, יביאו לי החזר או יסדרו לי טיסה ליום-יומיים לאחר מכן, כפי שעושים בדרך כלל. אבל זה לא קרה, ולהבנתי מאה אלף ישראלים תקועים במצב דומה עכשיו, ואין מי שיעזור להם".

"הטיסה שלנו מיוון לישראל הייתה אמורה לצאת אתמול, ובשישי קיבלנו הודעה שהיא נדחית ל-13.8"' מצטרפת רוית, מורה ממרכז הארץ, "אנחנו פה לחופשה ארוכה. יצאנו מישראל ב-11.7 וטיול כזה ארוך דורש הרבה הוצאות. פתאום למצוא סידור לינה לשבוע וחצי נוספים, עבור משפחה של 5 נפשות, ונוסף על כך להחזיק ברכב ולהוציא כסף על אוכל, זו הוצאה מאוד גבוהה ואף אחד לא לוקח על זה אחריות. לא קיבלנו שום פיצוי או הסדר".
"מה שהכי מפריע לי, זה שקורה כאן משהו מאוד לא תקין בהתנהלות של חברות הטיסה", מוסיף יהודה טבק מפתח תקווה, שתקוע עם משפחתו ברומניה, שאליה טס לחופשה. "נכון שיש פה עניין של רווח כספי וזה בסדר. גם אני בעל עסק ומותר לרצות להרוויח יותר. אבל יש גבול. נסענו לחופשה ברומניה זוג פלוס שלושה ילדים, ובמוצ"ש אנחנו מקבלים הודעה מוויז על ביטול הטיסה לארץ. אומרים לי לדבר עם השירות לקוחות, אבל כשמתקשרים יש מענה אוטומטי. סגרתי איתכם עסקה של 10,000 שקל, המינימום זה להביא לי שירות לקוחות בתשע בערב.
והחברות הישראליות לא טובות יותר. אל על אומרים ברדיו שהם דואגים לנו, מתגברים טיסות, ומוכרים מחירים שווים לכל נפש. אבל בפועל אני נכנס לאתר שלהם, ואין יותר כרטיסים למחלקת תיירים. כל כרטיס זה 1,000 יורו ככה שאני צריך להזמין כרטיסים בגובה של 5,000 יורו למשפחה כדי לחזור לארץ, פלוס מקום לשהות בו עד הטיסה. אז ככה שמבחינתם אני אמור להזמין עוד חופשה שלא רציתי ב30,000 שקל. זה נשמע הגיוני למישהו?
אז מה עשיתם?
"בסוף הצלחתי למצוא כרטיסים בחברה רומנית. 1,400 יורו סך הכול לחמישה כרטיסי טיסה, מחיר סביר ואחלה מטוס. אז מה הקטע של אל על? לנצל את הלחץ שלנו? זו חזירות ממדרגה ראשונה! אני חושב שהמועצה לצרכנות צריכה להתערב פה. אי אפשר שחברות התעופה יעשו מה שהן רוצות. יש חוקים לא ברורים, מערכת שלא מתפקדת ולקוחות שבויים שצריכים לשלם על חופשה אחת מחיר של שלוש חופשות. אני לא מכיר בשום תחום אחר חברה שאין לה שירות לקוחות שמתפקד.
צריך לייסד חוק שחברה שלא זמינה ללקוחות שלה תיקנס. החברות צריכות לקחת אחריות ולעזור ככל האפשר ללקוחות. אפשר היה להעביר אותנו לחברה אחרת שיש בה מקומות, או לפחות להשתתף בלינה. לא בכל הסכום, אני מבין, גם הם צריכים להתמודד עם המצב. אבל לא יכול להיות שהכול נופל עליי, במדינה זרה.
צריך גם לטפל בכל מה שקשור לחברות הישראליות. אני חושב שצריך להטיל על אל-על תקנות לשעת חירום. הם הרי חברה לאומית! מן הסתם הם צריכים לעזור בזמנים כאלו ולא לנצל את הקושי. אנשים חושבים שהם תמיד פה בשבילנו, ויש אתר עם משפטים מרגשים והכול, אבל הציבור חייב לדעת מה אנשים עוברים בגללם. יש סיפורים קשים ועלינו להתעורר".
נכון לעכשיו, כ-40,000 ישראלים תקועים בחו"ל ללא מענה מחברות התעופה. משרד החוץ פרסם בעקבות הביטולים הרבים וההתעלמות של חברות התעופה, שאלון עבור האזרחים הישראלים השוהים בחו"ל ומבקשים לשוב לישראל, במטרה לקבל עדכון על מיקומם.