צום ט' באב יחל מחר (ב') בערב ויימשך עד לצאת הכוכבים למחרת, וכחלק מהוראות הרבנות הצבאית ברקע המלחמה נקבע כי חל איסור על לוחמים בפעילות מבצעית לצום, ויש להם חובה לאכול כדי להיות כשירים ועל מנת שלא לפגוע בפעילות.
"חיילים העוסקים בלחימה, חיילים העשויים להיכנס ללחימה בטווח זמן מיידי, חיילים העוסקים במשימות ביטחון שוטף או אף במשימות אבטחה במחנות עורפיים, וכן חיילים העלולים להיות מוזעקים ללחימה ללא התראה מוקדמת שתאפשר להם לאכול בכדי להתאושש מהצום ולשוב לכשירות מבצעית, מחויבים לאכול כדי לשמור על כשירות מבצעית. כך גם דינם של מכונאים העוסקים בהשמשת כלי רכב, רק"ם וכלי טיס, וכל מי שנדרש לפעילות פיזית הקשורה למאמץ המלחמתי. חיילים המבצעים משימות עורפיות, המסייעות ללחימה ותומכות אותה, כצוותי חמ"ל, אנשי שלישות וכן הלאה, יתמידו במלאכתם, ואם הצום פוגע בתפקודם, רשאים לאכול ולשתות. למעשה, יש להיוועץ ברב היחידה על מנת לבחון את אופי הפעילות ורמת המוכנות הנדרשת מן החייל, כמו גם את רמת הסיכון, תנאי האקלים המצויים באותו מקום, והעומס הפיזי הנדרש לשם ביצוע המשימה", נאמר בהוראות הרבנות לחיילים.
הוראות אלו מקבלות משנה תוקף לאחר שבצום י"ז בתמוז, לפני שלושה שבועות, שני לוחמים בצפון הארץ וברצועת עזה נכנסו למצב של סכנת חיים לאחר שצמו על אף שקיימו פעילות מבצעית.
הרבנות הצבאית מציינת כי חייל שנאלץ לאכול בתשעה באב מפאת נסיבות מבצעיות ראוי שיתענה לכל הפחות מספר שעות בתחילת הצום, או אף יסתפק בשתייה בלבד, ובלבד שברור לו שאין בכך כל חשש לפגיעה ביכולתו המבצעית. חייל העוסק בפעילות מבצעית בתשעה באב אינו צריך להקפיד על אכילה ושתייה 'לשיעורין', ויש מחמירים בדבר כאשר האכילה נועדה לצורך מוכנות מבצעית עתידית.
האוכל לאחר חצות היום, יניח תפילין קודם שיאכל, אם מנהגו שלא להניח בשחרית. האוכל לחם בתשעה באב נוטל ידיו כדרכו, ומנהג רבים מהאשכנזים להוסיף 'נחם' בברכת המזון, לפני 'ובנה ירושלים'.
"במהלך הדורות הוסיפו לקונן בתשעה באב על צרות נוספות שאירעו לעם ישראל, ואין ספק שהשנה יעלה גם זכרונם של הקדושים שעלו בסערה השמיימה בשבת שמחת תורה, וכל הלוחמים ואנשי כוחות הביטחון וההצלה שנפלו במלחמת חרבות ברזל", נאמר בחוברת של הרבנות הצבאית שפורסמה לקראת ימי בין המצרים, "אויבנו בכל הזירות הם ממשיכי דרכם של כל הפוגעים והפורעים שקמו על עם ישראל במשך אלפי שנים, ומולם לוחמי ומפקדי צה"ל משיבים מלחמה שערה כדי להשיב את כבוד האומה ולהגן על ארץ אבותינו, ולהבטיח את שלומה ובטחונה של מדינת ישראל".