במשרד הבריאות תיחקרו ולמדו את אירועי השבעה באוקטובר על מנת לשפר את מוכנות המערכת לסוג האיומים החדשים עימם נדרשים להתמודד. במסגרת זו, שלח היום (ב') מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מכתב לכלל מנהלי בתי החולים, קופות החולים והנהלת משרד הבריאות, ובו פירט את המסקנות מתחקור המענה הרפואי באירועי השבעה באוקטובר. זאת בעקבות פרסום דו"ח ועדת בקרה ואיכות שמונתה לפי חוק זכויות החולה, בראשות פרופ' נחמן אש, לבחינת המענה הרפואי לאירועים.
אירועי השבעה באוקטובר היוו אתגר למערכת הבריאות בכלל הדרגים והמערכים: ההפתעה, היקף הנפגעים, אי הוודאות באשר למתרחש בשטח ולהתפתחות האירועים במשך שעות ארוכות, הצורך לתפקד תוך כדי איום הטילים וחדירת מחבלים לעורף והצורך לקבל החלטות מורכבות במהירות. אלה היו חריגים ושונים באופיים מאירועים רבי נפגעים (אר"נים) המתורגלים באופן קבוע במערכת הבריאות.

שליטה מרכזית באירועי קיצון
על פי התחקיר שבוצע, בשל היות האירוע צבאי בבסיסו והעדר בפועל של גורם בשטח שהיה אמון על יצירת תמונת המצב ואופי הפציעות ובשל אופיו החריג של האירוע, לא היה גוף אחד שראה את התמונה המלאה ושלט על כלל משאבי הטיפול והפינוי בשטח. מסקנת התחקיר היא שיש לעשות מאמץ מרבי על מנת להגיע לכל פצוע הנמצא בשטח, לשפר את סוגיית התיאום והשליטה של הפינוי הראשוני לבתי החולים, להתאים את דרכי העבודה עם פיקוד העורף ולפתח כלים נוספים לעניין, בשיתוף הצבא ומד"א.
בנוסף, ניתן דגש מיוחד גם על גיבוש תמונת מצב והמשך פיתוח של מערכות המידע, במטרה להביא לכך שגוף השליטה של משרד הבריאות, המנהל את וויסות העומסים בין בתי החולים, יוכל להתמודד באופן מיטבי עם משימה במורכבות ובגודל זה, לצד ביצוע התאמות במבנה הארגוני של גוף השליטה.

דגש מיוחד הושם על סוגיית התיאום והשליטה של הפינוי הראשוני אל בתי החולים:
א. יצירת מנגנון תיאום עם צה"ל בסוגיית הממשקים באזורי "שטח צבאי סגור" אל מול שטח אזרחי.
ב. הסדרת סוגיית ניהול כלל המגיבים הראשוניים והאמבולנסים הפרטיים תחת פיקוד ושליטה מרכזיים של מד"א.
ג. שיפור התיאום והשליטה של הפינוי המוסק, לאור הפיכת הפינוי המוסק האזרחי מרכיב משמעותי בניהול אירוע רב נפגעים בסדר גודל זה.
מסקנות בנוגע לפינוי הנפגעים מהשטח
עוד עלה בתחקיר כי לאף גוף לא הייתה תמונה כוללת של פריסת כוחות הרפואה הצבאיים והאזרחיים באזור. לא הייתה שליטה מרכזית בפינוי הפצועים מהשטח, בשל חוסר בתמונת המצב ברמה הלאומית הכוללת וחוסר הבהירות לגבי הסמכות והאחריות על ניהול האירוע והפינוי הראשוני ברמה הלאומית, במתאר בו חלק מהשטח מוגדר כשטח צבאי סגור.
בשל כך ובשל העובדה כי רוב הפצועים פונו באופן עצמאי ע"י כלי רכב אזרחיים, היה קושי להשפיע על הוויסות מהשטח לבתי החולים. פינוי הנפגעים בכל נקודה נוהל באופן עצמאי ומנותק מכוחות אחרים וללא תיאום, ולא היה ניסיון ממשי להנחות על ביצוע פינוי לבתי חולים מרוחקים. עם זאת, היה צורך להבטיח סבבי פינוי קצרים ככל הניתן תחת אש, על מנת לאפשר הגעה מהירה ככל הניתן של הפצועים לבתי החולים, וחזרה של כוחות הפינוי לשטח, על מנת לפנות פצועים נוספים.

על פי התחקיר, כיוון שהסוגיות של אחריות ושליטה בפינוי הראשוני בסביבה אזרחית בה מתרחשת לחימה או מוגדרת כשטח צבאי סגור, יחייבו המשך מחשבה ודיון, בכוונתו של משה סימן טוב למנות צוות עבודה אופרטיבי שיעמיק בדברים וימליץ על באופן ברור ומדויק בשאלת האחריות, השליטה והממשקים בין הגופים השונים כך שכל פצוע בשטח יקבל מענה מיטבי .
מסקנות בנוגע לטיפול בנפגעים בבתי החולים ולוויסות השניוני
עוד עולה כי בבתי החולים פעלו במקצועיות רבה לאורך שעות רבות תחת אש, כאשר העומס של הטיפול בנפגעים המאושפזים נמשך הרבה מעבר לשבעה באוקטובר. בתי החולים סורוקה וברזילי התחילו לפעול מהר מאד בהתאם לנוהל אירוע רב נפגעים שלהם אף לפני שקיבלו הנחיה לכך, וכאמור, ביצעו פעולות ויסות פנימיות ותגבור מערכים וצוותים כדי להגדיל את יכולות הטיפול האקוטי.
התחקיר מציין כי יש להמשיך ולפתח את כושר הקיבולת הטיפולי של בתי החולים מחד, הן באמצעות הצוותים האורגניים והן באמצעות תגבור צוותים מבתי חולים אחרים, וכן לשפר את היכולת שלהם להעריך מי מהמטופלים יפיק תועלת רפואית מהמעבר לבית חולים אחר, מבלי שהדבר יפגע במצבו הבריאותי.
כיום אין תסריט חירום לפיו בית חולים מסוים יוכרז כבית חולים ממיין, בוודאי לא בבתי החולים הגדולים, המתפקדים כמרכזי על לטראומה, וגם לא היה צורך לעשות זאת באירועי השבעה באוקטובר, ועל כן משרד הבריאות מתכוון לפעול על מנת לשפר את היכולות הנדרשות לצורך ויסות יעיל יותר של מטופלים לבתי חולים אחרים בזמן עומס קיצוני ותנאי אי ודאות.

מוכנות המערכת לאירועי קיצון
נמצא כי מוכנות בתי החולים למצבי החירום המתורגלים באופן רציף היוותה המפתח למענה הטוב שניתן לפצועים הרבים. עם זאת, נדרשת העמקה ומיקוד במספר נושאים אשר לא קיבלו דגש מספק:
א. תרגול ומוכנות לאירועים רבי נפגעים בסדרי גודל קיצוניים (גדולים אף מ"מגה-אר"ן") ומתמשכים, עם דגש מיוחד החל משלב הטיפול בפצועים בשטח, הטיפול בבתי החולים וההעברה לבתי חולים אחרים להמשך טיפול.
ב. תרגול ומוכנות הן של בתי החולים והן של כלל הארגונים הרלוונטיים לשימוש בהעברה לבתי חולים אחרים – משרד הבריאות בתיאום עם בתי החולים כבר החל לתרגל זאת מזה חודשים רבים באופן נרחב.
ג. משרד הבריאות יפעל כדי לוודא שכלל העוסקים בטיפול בנפגעים במצבי חירום יכירו את החשיבות של הוויסות השניוני בכל בית חולים ואת אופן ניהולו. שימור ופיתוח היכולת שנבנתה במערכת החל מהשבעה באוקטובר, בסיוע כלל גופי מערכת הבריאות, המאפשרת גיבוי ותגבור כוח אדם באופן מוסדר לכלל בתי החולים. יכולת זו נבנתה תוך התמקדות בבניית עתודות טיפול בבתי חולים והיכולת להסיט ולנייד צוותים בתנאים בהם הוויסות השניוני אינו מספק או אינו מתאפשר.