אינסטגרם משדרגת את מדיניות הבטיחות שלה לגלישת בני נוער ברשת: חברת האם "מטא" הודיעה השבוע שתעניק להורים אפשרות פיקוח רחבה יותר על מה שילדיהם עושים באינטרנט, בעקבות הביקורת ששירותיה פוגעים ברווחתם.
מטא הבהירה כי תגביר את מאמציה להגביל את זמן הבילוי של בני נוער ברשת החברתית, את סוג התוכן שהם צופים בו ואת היכולת של זרים לאתר את חשבונותיהם ולדבר איתם. אמצעי הבטיחות החדשים – שהחברה הציגה כחלק מתוכנית "חשבונות לנוער" – יאפשרו להורים לקבל יותר מידע על האנשים שילדיהם משוחחים איתם ברשת ועל סוגי הפוסטים שהם צורכים, ולהגדיר מגבלות אחרות על חשבונותיהם.
החברה מתכננת להכניס בני נוער לחשבונות המוגבלים החדשים בתוך שישים ימים בארצות הברית, בבריטניה, בקנדה ובאוסטרליה; בינואר החשבונות יהיו זמינים גם באזורים נוספים.
"אנחנו משנים את החוויה למיליוני בני נוער באפליקציה שלנו", אנטיגונה דייוויס, ראש תחום הבטיחות הגלובלית של מטא אומרת. "אנחנו מעצבים מחדש את מערכת היחסים באינטרנט בין ההורה לילד, בתגובה למה ששמענו מהורים על האופן שהם רוצים לגדל את ילדיהם".
ההגנות החדשות פותחו בעקבות הטענות שהעיצוב של אינסטגרם נועד לגרום לבני נוער להתמכר לרשת החברתית ופוגע בהם. אך יש מומחים שטוענים כי הצרכנים הצעירים פשוט ימצאו דרכים לעקוף את ההגנות האלו. מבקרים אחרים טענו בעבר כי מדיניות בטיחות מחמירה יותר באינסטגרם עשויה לפגוע בפרטיותם של הצעירים ובחופש הביטוי שלהם.

"כל זה טוב יותר משהיה קודם", אומר צביקה קריגר, המנהל לשעבר של צוות החדשנות האחראית של מטא, וכיום יועץ לחברות טכנולוגיה. אבל הוא מפקפק במגבלות החדשות. "אני לא רוצה להגיד שזה חסר ערך או קוסמטי, אבל אני חושב שזה לא פותר את כל הבעיות".
מנהיגים פוליטיים משתי המפלגות החשובות בארה"ב מודאגים עוד ועוד מהתעצמות משבר בריאות הנפש של בני הנוער במדינה בעקבות הרשתות החברתיות, ומכך שחברות טכנולוגיה שואפות שמשתמשים צעירים ישקעו ברשתות על חשבון בטיחותם ורווחתם. 41 מדינות בארצות הברית תבעו בשנה שעברה את מטא, וטענו שהיא מפתחת תכונות ממכרות באינסטגרם ובפייסבוק וחושפת ילדים לתוכן מזיק. גם בתי ספר ומשפחות תבעו את החברה בגין השפעת שירותיה על בני הנוער.
מטא וחברות טכנולוגיה אחרות נאבקות זה זמן רב לשווק את כלי הפיקוח שלהן ברשתות החברתיות. מחקר פנימי של מטא הראה כי להורים רבים חסרים זמן והבנה טכנולוגית כדי לפקח כראוי על פעילותם המקוונת של ילדיהם. מומחי בטיחות ילדים טענו כי החברות מטמיעות הגדרות ברירת מחדל חלשות בעבור בני נוער, ומטילות על ההורים את רוב האחריות להגנת הילדים. פחות מ־10 אחוזים מבני הנוער שגלשו באינסטגרם עד סוף 2022 פעלו בהגדרות פיקוח ההורים. זו הערכה בלבד, שכן מטא עצמה סירבה שוב ושוב להציג נתונים סטטיסטיים.
האפליקציה תגיד די
לפי הגישה החדשה תאלץ מטא גם משתמשים חדשים וגם משתמשים קיימים בני פחות מ־18 לעבור לחשבונות "נוער", ש"נשתלו" בהם הגדרות ברירת מחדל מחמירות יותר בתחום הבטיחות. החברה, שנמנעה בעבר משינוי ההגדרות האלו למשתמשים קיימים, מצפה שמיליוני בני נוער יעברו אוטומטית לגלוש בחשבונות המפוקחים החדשים.
כל החשבונות לנוער יוגדרו בברירת מחדל כחשבון פרטי. משתמשים בני 16 עד 17 יוכלו להפוך את החשבונות האלו לציבוריים, אך משתמשים בני פחות מ־16 לא יוכלו לעשות זאת בלי אישור הוריהם. אם ילד ירצה לשנות את אחת מהגדרות הבטיחות, הוא יזדקק לאישור הורה. כך, מקווים בחברה, הורים יפקחו על יותר חשבונות נוער. "בשיחות עם הורים שמענו שההורות שלהם והמעורבות משתנות עם התבגרות הנערים והנערות", אמרה דייוויס. "המהלך נועד לשקף את השינוי הזה".
מטא מסרה עוד כי היא מתכננת להשתמש בבינה מלאכותית כדי לאתר בני נוער שהתעורר חשד שהם שיקרו בנוגע לגילם. במסגרת המאמץ הזה, החברה תבקש לעיתים קרובות יותר מבני נוער לחשוף את זהותם באמצעות חברה חיצונית המתמחה בכך, Yoti. החברה דורשת ממשתמשים לצלם סרטון סלפי או להציג תעודה מזהה רשמית כדי לאמת את גילם. מבקרים הביעו חשש שמאמצי הווידוא האלה יפגעו בפרטיות הצעירים, ויציבו בעיה בפני מי שאין ברשותם תעודות מזהות.
משתמשים שייכנסו לחשבונות הנוער החדשים של אינסטגרם לא יקבלו התראות בשעות הלילה, אך מצב השינה המוגדר מראש לא בהכרח ישכנע ילדים לפרוש מן הצג, ומקצתם פשוט ימשיכו להשתמש באפליקציה על חשבון זמן השינה שלהם. החברה תתחיל גם להזכיר לבני נוער לצאת מהאפליקציה לאחר שעה של שימוש ביום. הורים אף יוכלו להגדיר את החשבון כך שהוא ייחסם לאחר שימוש בפרק זמן מסוים.
החברה גם מבקשת מבני נוער לבחור מראש נושאים – כמו אומנות או ספורט – שהם מעדיפים לקבל כתוכן מומלץ. הורים יוכלו לראות באילו נושאים בחרו בני הנוער. הם גם יוכלו לראות עם מי הילד שלהם התכתב בזמן האחרון, אך לא יוכלו לקרוא את ההודעות עצמן. בעבר יכלו ההורים להיחשף רק לרשימת העוקבים ההדדית של ילדיהם.
כמו כן, מטא החמירה את הסטנדרטים שלה בהצגת תוכן "רגיש" לבני נוער, כמו פוסטים אלימים או בעלי אופי מיני. החברה גם הגבילה את היכולת של גולשים מבוגרים ליצור קשר עם בני נוער.