לקראת כנס העיתונות ה-16 שיתקיים באילת בהמשך החודש, פרסמה חברת "יפעת מחקרי מדיה" סקר מיוחד המראה נתונים על צריכת החדשות והתקשורת בחברה הישראלית מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל". על פי נתוני החברה המלחמה הובילה לשינוי חד בצריכת החדשות והתקשורת, כאשר בניגוד לשנים שלפני המלחמה, "חרבות ברזל" הצליחה להדביק למרקע את בני כל הגילאים, כולל את אלו שמתחת לגיל 25. בנוסף, לראשונה, נשים השוו את היקף צריכת החדשות לגברים וביחד רשמו זינוק של כ-70 אחוזים בצריכת החדשות. אחוז הצעירים בני ה-18-30 שבעבר היו מזניחים את עולם החדשות, עלה ל61% במהלך המלחמה והיד עוד נטויה. עוד שינוי חל במגזר הצעיר, כאשר אחוזים ניכרים ממי שהיו רגילים לינוק חדשות מהרשתות החברתיות, עברו אל אתרי האינטרנט.
המחקר גילה כי המקור המרכזי לצריכת חדשות בישראל הוא אתרי האינטרנט, כאשר תדירות הכניסה לאותם אתרים היא מספר פעמים ביום. בחלוקה מגזרית יהודים נוטים להתעדכן באמצעות האינטרנט והטלוויזיה יותר מהאוכלוסייה הכללית ואילו ערבים נוטים להתעדכן דווקא ברשתות החברתיות דוגמת פייסבוק ובאינסטגרם.
במהלך המלחמה, חזרה החברה הישראלית לשיטה המסורתית ואחוזי הצפייה במהדורות החדשות המרכזיות עלה בכמעט עשר אחוז. על פי נתוני החברה כ 50% צופים במהדורה המרכזית של חדשות 12, וכ-25% במהדורת ערוץ 14.
ומה לגבי האמון בעולם התקשורת? בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב, המלחמה הובילה לעלייה באמון הציבור במדיה המסורתית, אתרי האינטרנט ומהדורות הטלוויזיה, יותר מאשר במידע ברשתות החברתיות. מרבית המשיבים (59%) בסקר אינם סבורים שהרשתות החברתיות יכולות להחליף את המדיות המסורתיות. בנוסף, בסקר נבחנה גם האמינות שמייחס הציבור לכלי התקשורת: ערוץ 12 מוביל, גם כאן עם 36% ומיד אחריו ידיעות אחרונות (35%), ערוץ 14 (34%), כאן 11 (32%).
עם זאת, כמעט 60% מהמשיבים בסקר סבורים שהטיה פוליטית היא בעיה בתקשורת הישראלית. הסקר נערך ע"י "יפעת מחקרי מדיה" בקרב מדגם מייצג של 503 נשאלים, עבור אגודת העיתונאים בת"א לקראת כנס אילת לעיתונות ה-16.