בימים אלה, כאשר משבר גיוס המורים לאנגלית במערכת החינוך מגיע לממדים חסרי תקדים, מרכז השלטון המקומי הגיש הבוקר (ב') למשרד החינוך מתווה לפתרון המשבר ביוזמת סגנית יו"ר מרכז השלטון המקומי ויו"ר ועדת החינוך, רה״ע גני תקווה ליזי דלריצ'ה. המתווה כולל שלושה שלבים עיקריים ואמור להיות מיושם על ידי משרד החינוך ומטרתו היא לצמצם את הפערים הקיימים והגדלת הנגישות ללימודי האנגלית עבור כלל התלמידים.
בשלב הראשון, מרכז השלטון המקומי ממליץ על אימוץ מודל תוכן משולב באנגלית (CLIL), הכולל הוראת מקצועות שונים באנגלית כבר מגיל יסודי. גישה זו תאפשר הוראת מקצועות כמו מדעים, היסטוריה ואזרחות בשפה האנגלית. מודל זה, שהצליח במדינות כמו הולנד, פינלנד וסינגפור, עשוי לשפר משמעותית את כישורי השפה בקרב תלמידי ישראל ולהגביר את המוטיבציה ללמידת אנגלית. יישום מודל זה יבוצע באמצעות מורים במערכת שיודעים אנגלית ברמה מספקת ויוכשרו להוראת המקצועות באנגלית.
כפתרון לטווח הבינוני, מרכז השלטון המקומי ממליץ להרחיב את מקורות כוח האדם להוראת האנגלית באמצעות שילוב מגוון רחב של כוח אדם שאינו בהכרח מורים מוסמכים, אך בעלי רמת אנגלית מספקת להוראה במוסדות החינוך. במסגרת זו יגויסו מורים פרטיים, סטודנטים בעלי רקע רלוונטי, פנסיונרים, ומתנדבים המעוניינים לתרום מזמנם ולהשתלב במערכת החינוך.
השלב השלישי במתווה מתמקד בהרחבת הלמידה המקוונת ושיתופי הפעולה הבינלאומיים. יתקיימו שיעורי זום עם מורים מבתי ספר יהודיים ברחבי העולם, שיאפשרו יצירת קשרים חברתיים בינלאומיים וחשיפה לתרבויות שונות, לצד שיפור כישורי השפה.
סגנית יו"ר מרכז השלטון המקומי ויו"ר ועדת החינוך, רה"ע עיריית גני תקווה ליזי דלריצ'ה, סיכמה: "מערכת החינוך ניצבת מול משבר המחייב פתרון מקיף ומיידי בטווח הקצר והבינוני. ללא טיפול יסודי ומקיף, נצעד שנים אחורה בדירוג ה-OECD ונפתח פערים שיהיו בלתי ניתנים לגישור. מודל הגיוס המסורתי צריך להשתנות ועלינו להכניס בתוכו אלמנטים חדשים מהמגזר הפרטי בשילוב האוקטנים ופנייה לסקטורים חדשים. המתווה שלנו מציע פתרון שיטתי ומקיף שיסייע לא רק להבטיח מורים מוסמכים להוראת האנגלית, אלא גם יעניק לתלמידים כלים טובים יותר להשתלבות במציאות הגלובלית ובשוק העבודה המתחדש."