ממשיכים להתמגן: אושרה בניית חומת הבטון שתסתיר את קו הרכבת לשדרות

מינהל התכנון אישר הוצאת היתר בנייה להקמת קיר ביטחון בסמוך למסילת הרכבת שדרות-אשקלון, על אף שכוחות צה"ל שוהים באזורים בצפון רצועת עזה שלכאורה שולטים על הציר

תחנת הרכבת בשדרות. צילום: דוברות עיריית שדרות

תחנת הרכבת בשדרות. צילום: דוברות עיריית שדרות

You have access.

יותר מ-440 ימים חלפו מאז טבח 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה, ובזמן שבצה"ל טוענים בתוקף כי יכולות חמאס ברחבי הרצועה כמעט ולא קיימות, ורוב תושבי העוטף חזרו לבתיהם, במערכת הביטחון ממשיכים לאחוז בגישה לפיה יש סכנת ירי נ"ט לעבר ציר הרכבת שבין שדרות לאשקלון, ומתנים את פתיחתו במיגון המסילה בקיר בטון גבוה. 

בעקבות זאת, רשות הרישוי הארצית במינהל התכנון, אישרה היום (ב'), אישרה הוצאת היתר בנייה להקמת קיר ביטחון בסמוך למסילת הרכבת שדרות-אשקלון. לדברי מנהל התכנון, בניית הקיר תסתיים תוך שבועות ספורים כך שהפעלת הקו תהיה כבר בפברואר הקרוב.

במשרד הביטחון ניתחו את הציר שבשטחים מסוימים נשלט מאזורים בצפון הרצועה, שרובם נכבשו וטוהרו על ידי כוחות צה"ל שכעת גם שוהים בשטח, וטוענים כי יש להקים קיר ביטחון בשני מקטעים ממערב למסילת הרכבת: המקטע ראשון יוקם מזרחית לקיבוץ ארז, אורכו יהיה 300 מטרים ובגובה 7 מטרים. המקטע השני יוקם מערבית לשכונת הבוסתנים בשדרות, והוא יהיה באורך 165 מטרים ובגובה שלושה מטרים. 

בחודש יוני האחרון זעם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על דרישת משרד התחבורה להקים את קיר המיגון המדובר, כתנאי לפתיחת קטע המסילה בין שדרות לאשקלון. סמוטריץ' כתב אז לראש הממשלה כי "אני מתנגד בכל תוקף להשקעה בהגנה על קו הרכבת. משמעותה האמיתית של השקעה כזו היא הפסד במלחמה". הוא הוסיף כי "זה מסר משפיל כלפי תושבי הדרום. יתכבד צה"ל וישלים את משימתו לנצח במלחמה, ויאפשר להשיב את תנועת הרכבת לשגרה בביטחון".

לפני כמה שבועות התפרסמה עצומה שעליה חתומים אלפים מתושבי הנגב המערבי, שמתנגדים בתוקף להקמת קיר המיגון ודורשים את פתיחת הקו. "אנו, תושבי הדרום, דורשים ממקבלי ההחלטות להחזיר באופן מיידי את קו הרכבת משדרות צפונה, אנו מסרבים לכל עבודת מיגון שתעכב את פתיחת הרכבת", נכתב בפרטי העצומה, "חומות סופן ליפול – ואנו מתנגדים בתוקף לתת לארגוני הטרור עוד סיבות לתקוף בעתיד".