עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, הציבור הישראלי הצליח להתנער מהתדהמה מהר ולהתגייס למאמץ המלחמתי – כל אחד בדרכו שלו. גם בעורף נרשמו מפעלי עשייה מרשימים, החל מסיוע למפונים ועד עזרה בהסברה הישראלית. היום (ה') חברת מאסטרקארד מפרסמת סקר חדש על הרגלי ההתנדבות בקרב החברה הישראלית בשנה האחרונה, שמציג תמונת מצב די אופטימית.
על פני הנתונים, כ-50 אחוז מהישראלים הקדישו מזמנם עבור החברה בשנה החולפת, כאשר 30 אחוז מהם בחרו לתמוך בכוחות הביטחון. בנוגע לפרופיל הישראלים המתנדבים פעם בחודש עולה כי גברים מתנדבים יותר מנשים – 25 אחוז לעומת 19. בני הגיל שיכולים להתגאות בשיעור ההתנדבות הגבוה ביותר הם האזרחים בני ה-50 ומעלה, שמהווים כמעט שליש מהמתנדבים. בנוסף, עולה מהסקר כי הישראלים לא זקוקים ללחץ חברתי בשביל לעשות טוב. כ-51 אחוזים מהם מתנדבים לבד, 23 אחוזים עם בני זוג, 24 אחוזים במסגרת העבודה והשאר עם הילדים או חברים.
נתון מעניין מאוד שנרשם בסקר הוא שהמגזר הדתי הוא זה שהתנדב הכי הרבה במהלך השנה החולפת. נוסף על כך, רבע ממקומות העבודה בישראל יזמו פעילות התנדבותית על חשבון שעות העבודה. על פי נתוני החברה 26% מאלו שהתנדבו לפחות פעם בחודש בשנה האחרונה הם בני המגזר הדתי או החרדי.
ומה לגבי אופי ההתנדבות? הסקר מראה כי הישראליים העדיפו בעיקר התנדבות הקשורה בפעילות חקלאית. פעולות התנדבות נוספות בהן בחרו הישראלים לתרום הן אריזת מזון וטיפול בחיות. מבחינת שביעות הרצון של הישראלים מההתנדבות, יותר משליש ענו כי הם היו מרוצים מאוד מהתרומה לחברה.