ניו יורק השיקה אתמול (ראשון) תוכנית שנויה במחלוקת לגביית תשלום מנהגים הנכנסים לאזורים מסוימים בעיר – צעד ראשון מסוגו בארצות הברית – ובכך היא נכנסת למסלול התנגשות עם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ.
מושלת המדינה, קת'י הוקול, הכריזה בנובמבר כי נהגים הנכנסים לאזורים בדרום מנהטן מתחת לסנטרל פארק ישלמו אגרת יום בסך 9 דולר החל מחצות שבין 3 ל-4 בינואר. התוכנית הזאת מחזירה לתוקף תוכנית קודמת, שבמקור כללה תעריף בסיס של 15 דולר, אשר הוקפאה ביוני, לאחר שהוקול ציינה כי ישנן “יותר מדי השלכות בלתי רצויות עבור תושבי ניו יורק".

מחוקקים רפובליקנים קראו לטראמפ, תושב ניו יורק מלידה שהבטיח לחסל את התוכנית אם ייבחר, להתערב כבר עכשיו כדי להביא לסיומה. אזורים הגובלים בעיר ניו יורק טענו שאגרה כזו תפגע בעסקים שלהם ותפגע ביכולתם של תושביהם להגיע למנהטן לעבודה.
ביום שישי דחה שופט את ניסיונם של בכירים במדינת ניו ג’רזי השכנה למנוע את יישום התוכנית בטענה להשפעה הסביבתית שלה על אזורים גובלים. דחיית הבקשה פתחה את הדרך ליישום התוכנית, אשר נאלצה להתמודד עם אתגרים משפטיים נוספים, תוך שהיא מדגישה את הקושי לגבות תשלום מנהגים במדינה שבה המכונית היא המלכה.

מטרת התוכנית היא לצמצם את עומסי התנועה וכן לסייע במימון מערכת הרכבת התחתית של ניו יורק. הוקול אמרה שהתוכנית הוחזרה לאחר בדיקה שהראתה כי היא עשויה לפעול עם תעריף נמוך יותר. כמה נציגים נבחרים מרובעי העיר ניו יורק, כמו גם ארגון סחר חזק המייצג חברות הובלה, נאבקו בתוכנית.
ארגוני נהגי מוניות גם הם התנגדו למהלך. חבריהם – הן נהגי שירותי ההסעות בהזמנה מראש והן נהגי המוניות הצהובות האייקוניות של העיר – לא ישלמו את האגרה מכיסם, אך הלקוחות ייאלצו לשלם תוספת מחיר. התוכנית תחול על נהגים שייכנסו דרומית לרחוב 60 במנהטן, אזור הכולל את מרכזי העסקים של מידטאון ושל וול סטריט.

כ-700,000 כלי רכב נכנסים לאזור מדי יום, והעומסים גורמים לכך שרכבים נוסעים במהירות ממוצעת של 11 קמ"ש, ולעיתים אף לאט יותר בחלק מהאזורים, כך אומרים גורמים רשמיים. ישנן הקלות רבות על תעריף הבסיס, וכן תכנית הנחה לאוכלוסייה בעלת הכנסה נמוכה. בנוסף, ישנן הנחות לנהגים שנכנסים לאזור החיוב יותר מ-10 פעמים בחודש.
תוכניות דומות לגביית אגרה פועלות כבר שנים בערים גדולות אחרות, בהן לונדון ושטוקהולם, אך ערים אמריקניות נוספות יעקבו בדריכות אחר השפעת המהלך בניו יורק על התנועה ועל ההכנסות.