ענקית המדיה החברתית מטא הודיעה היום (שלישי) על צמצום משמעותי במדיניות ניהול התוכן שלה, כולל סיום תוכנית בדיקת העובדות שלה בארצות הברית. "אנחנו ניפטר מבודקי עובדות ונחליף אותם ב'הערות קהילה' דומות לאלו של X (לשעבר טוויטר), תחילה בארצות הברית", אמר מייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, בפוסט ברשת החברתית. צוקרברג טען כי "בודקי העובדות הפכו להיות מוטים פוליטית מדי וגרמו ליותר אובדן אמון ממה שיצרו, במיוחד בארצות הברית".
ההודעה של מטא מהדהדת רבות מהתלונות שהעלו גורמים רפובליקנים וגם בעל חברת X, אילון מאסק, בנוגע לתוכניות בדיקת העובדות, שלדבריהם נתפסות לעיתים קרובות כצנזורה. "הבחירות האחרונות מרגישות כמו נקודת מפנה תרבותית שמחזירה את הדגש על חופש הביטוי", אמר המיליארדר בן ה-40.

השינוי במדיניות מגיע בזמן שצוקרברג עושה מאמצים להתפייס עם נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, כולל תרומה של מיליון דולר לקרן ההשבעה שלו. צוקרברג גם הודיע שאתרי מטא, כולל פייסבוק ואינסטגרם, "יפשטו" את מדיניות התוכן שלהם ו"יסירו מספר מגבלות בנושאים כמו הגירה ומגדר, שאינן מתאימות לשיח המרכזי כיום".
טראמפ, שהיה מבקר חריף של מטא וצוקרברג בשנים האחרונות, האשים את החברה בתמיכה במדיניות ליברלית ובהטיה נגד רפובליקנים. הנשיא הרפובליקני הוסר מפייסבוק בעקבות האירועים בקפיטול ב-6 בינואר 2021, אך חשבונו הוחזר בתחילת 2023.
חיזוק הקשרים עם טראמפ
צוקרברג גם נפגש לארוחת ערב עם טראמפ באחוזת מאר-א-לאגו בנובמבר, כאשר הוא מנסה לשקם את מערכת היחסים של החברה עם הנשיא הנכנס בעקבות הבחירות. במחווה נוספת לצוות של טראמפ, מטא מינתה בשבוע שעבר את ג'ואל קפלן, פעיל רפובליקני ותיק, לעמוד בראש תחום יחסי הציבור של החברה, במקומו של ניק קלג, סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר.

"יותר מדי תוכן תמים מצונזר, יותר מדי אנשים מוצאים את עצמם נעולים בטעות ב'כלא פייסבוק'," אמר קפלן בהצהרה, תוך שהוא מדגיש שהגישה הנוכחית לניהול תוכן "הרחיקה לכת יותר מדי". כחלק מהשינויים, מטא הודיעה על העברת צוותי האמון והבטיחות שלה מקליפורניה, שבה הדעות הליברליות נפוצות, לטקסס השמרנית יותר.
"זה יעזור לנו לבנות אמון ולהתנהל במקומות שבהם פחות חוששים מהטיה של הצוותים שלנו", אמר צוקרברג. בנוסף, מטא הודיעה כי תבטל את מדיניות 2021 שלה להפחתת תוכן פוליטי בפלטפורמות שלה. במקום זאת, החברה תאמץ גישה אישית יותר שתאפשר למשתמשים לשלוט בכמות התוכן הפוליטי שהם רואים בפייסבוק, אינסטגרם ו-Threads.