היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה הערב (א') לבג"ץ את תגובתה לעתירות בנוגע להליך בחירת נציב שירות המדינה הקבוע, וכן את תגובתה לעתירה נגד מינוי עו"ד רואי כחלון לממלא מקום הנציב.
בתגובתה קוראת היועצת לבג"ץ לקבל את עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי עו"ג רואי כחלון לממלא מקום הנציב, לאחר פרישת הנציב היוצא, פרופ' דניאל הרשקוביץ: "דין העתירה להתקבל במובן זה שמינויו של המשיב 3 (עו"ד רואי כחלון – ש"פ) לממלא מקום נציב שירות המדינה יבוטל, והנושא יוחזר לראש הממשלה לצורך איתור מועמד חלופי שהינו, לכל הפחות, בעל ניסיון ונתונים ההולמים את התפקיד ומאפייניו, תוך קיום התייעצות כנדרש לפי סעיף 23א לחוק המינויים, והטלת התפקיד כדין".
בתגובתה מוסיפה היועצת כי כחלון אינו בעל ניסיון של "ניהול בכיר בשירות המדינה", וניסיונו "רחוק מלהלום כהונה, גם אם זמנית, במשרת נציב שירות המדינה". בתגובתה מדגישה היועצת כי מדובר במשרה שהממלא אותה הוא "בעל התפקיד הבכיר ביותר בניהול ההון האנושי בשירות הציבורי הממונה באופן ישיר על 19 מנהלים, מהם 16 מנהלים בכירים, המנהלים כ- 350 עובדים הכפופים להם, ומופקד על ניהול מכלול היבטי ההון האנושי המשליכים על עשרות אלפי עובדי השירות הציבורי. הוא אוחז בסמכויות רבות ומשמעותיות ומתמודד עם אתגרים מגוונים ומורכבים לרבות ההיערכות למענה בחירום כחלק מלקחי מלחמת "חרבות ברזל" ונוספים".
"בלשון אחרת, המינוי אינו עומד בדרישות לניסיון ניהולי כללי מספיק ורלוונטי או ניסיון דומה במשאבי אנוש; או ניסיון ניהולי בכיר, וזאת בהתאם להגדרה המקובלת של המונחים בנוהל הנציבות. המינוי נעשה בהעדר הלימה בוטה בין ניסיונו של המשיב 3 לבין דרישות התפקיד הרם והרגיש", קובעת עוד היועצת.

לדבריה, "אחת ההמחשות לכך מצויה בפער המשמעותי מן התנאים שקבעה ועדת המינויים בראשות השופט אפרתי לצורך מינוי הנציב האחרון, תנאים עליהם הסתמך ראש הממשלה בהחלטתו מושא העתירה. למעשה ניסיונו של המשיב 3 אף נופל מזה של המועמדת שנפסלה על-ידי ועדת המינויים שהוקמה לצורך מינויו של הנציב האחרון, עקב אי עמידה בדרישת הניסיון. גם היכרותו עם נציבות שירות המדינה ותחום ניהול ההון האנושי רחוקה מלהיות מספקת. הניסיון המקצועי שצבר בתחום המשמעת עניינו בתחום אחד מתוך שורת נושאי ליבה של ניהול ההון האנושי בשירות המדינה כולו עליהם מופקד הנציב, ולגביהם אין למשיב 3 כל ניסיון רלוונטי. ניסיונו בתחום השלישות בשירותו כקצין זוטר בצה"ל גם הוא אינו יכול להשלים את החסר בענין זה".
"במוקד המינוי למילוי מקום עומד הצורך בשמירה על הרציפות התפקודית של הנציבות עד למינוי קבוע. מינויו של ממלא מקום החסר את הניסיון וההיכרות עם הנציבות בפער בו עסקינן חותר תחת תכלית מרכזית זו ופוגע בה, בין היתר בשים לב לכך שעל המועמד ללמוד את מרבית תחומי העיסוק של הנציבות מראשיתם. תכלית זו ניתן היה להשיג על- ידי מינוי גורם בכיר מתוך הנציבות, אחד מן המנהלים הכפופים לנציב, המכיר כבר את כל אגפיה ומנהליה, ויוכל לאפשר רציפות בהתנהלותה בתקופה הזמנית", הסבירה היועצת את עמדתה.
בנוגע לעתירות הנוגעות לאופן בחירתו של הנציב הקבוע הבא, היועצת אינה קובעת שהחלטת הממשלה למנות את הנציב באמצעות בדיקת כישוריו בועדת מינויים הינה בלתי חוקית, אך מציינת כי "ההחלטה למנות את הנציב הבא באופן חד פעמי, בדרך לא תחרותית של בחירת מועמד אחד על ידי ראש הממשלה, ובחינה של ועדת מינויים מיוחדת את המועמד הזה בלבד, מעוררת קשיים כבדי משקל. ישנו פער משמעותי בין הליך המינוי שנקבע על ידי הממשלה לבין אופייה של המשרה רמת הדרג של נציב שרות המדינה וחשיבותה, המחייבת, לפי טיבה והיקף השפעתה, מתן משקל משמעותי לשיקולים של מקצועיות, איכות וא -פוליטיות, הניצבים בבסיס הליכי מינוי תחרותיים". היועצת אף מדגישה כי "הממשלה לא הבהירה בשום שלב מדוע אינה קובעת מנגנון שייחס משקל הולם לשיקולים אלה".
"הליך תחרותי במסגרתו בוחנת הוועדה מועמדים פוטנציאליים אשר הגישו מועמדוּת או שאיתרה ביוזמתה, מאפשר בחירה במועמד המתאים ביותר למלא את התפקיד החשוב לציבור, ומנתק, ולו באופן חלקי, את התלות בגורם הממנה, כך שהמועמד הנבחר יהיה עצמאי וישמש גם שומר סף כהלכה, מבלי לגרוע דבר מאחריותו לממש במסגרת מילוי תפקידו כדין את מדיניות הממשלה. באמצעות פעולה עצמאית של הוועדה, מתאפשרת בחירה מקצועית של המועמד שיומלץ לראש הממשלה, מבין המועמדים שאותרו, ב הליך שוויוני, פומבי ושקוף, כפי שנדרש ביחס להליך איוש למשרה בכירה מסוג זה", נאמר עוד בתגובת היועצת לעתירות אלו.
התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה כי "היועצת המשפטית לממשלה קיבלה את עמדת התנועה לפיה יש לבטל את מינויו של עו״ד כחלון כממלא מקום נציב שירות המדינה. בנוסף, היועצת עמדה על הבעייתיות באופן בחירת הנציב שהציעה הממשלה. התנועה לאיכות השלטון תעמוד בעתירותיה בדיונים מחר על ביטול מינויו של כחלון ועל בחירת נציב בהתאם להנחיותיה של היועצת המשפטית לממשלה באמצעות ועדת איתיר, בכדי לשמור על המקצועיות והממלכתיות של השירות הציבורי״.