מדינות ה-G7 ניסו לצמצם את הכנסותיה של רוסיה מייצוא נפט, בעזרתו היא מממנת את המלחמה באוקראינה. מדינאים במערב ומומחים בינלאומיים לסנקציות אומרים שמוסקבה פנתה לשימוש במה שנקרא "צי צללים" הכולל מאות מכליות ישנות בבעלות לא ברורה ובפרקטיקות בטיחות מפוקפקות שעוקפות סנקציות וממשיכות לייצר הכנסות מנפט. מהו צי הצללים ומדוע הוא מדאיג ממשלות מערביות וארגונים סביבתיים?
צי הצללים מורכב ממכליות משומשות ישנות, לעיתים קרובות בידי גופים מסתוריים הרשומים במדינות שאינן מטילות סנקציות על הפרות של חוקי הגנת הסביבה, כגון איחוד האמירויות או איי מרשל, ומניפות דגלים של מדינות כמו גבון או איי קוק. חלק מהמכליות נמצאות בבעלות חברת השיט הממשלתית הרוסית "סובקומפלט" ותפקידן לעזור ליצואני הנפט הרוסי לעקוף את תקרת המחיר של 60 דולר לחבית שהוטלה על ידי בעלי ברית של אוקראינה. ההערכות משתנות, אבל תאגיד S&P Global ומכון הכלכלה של קייב מעריכים כי צי הצללים כולל יותר מ-400 ספינות שיכולות לשאת נפט או תזקיקים (חומר טהור) כמו דיזל ודלק.
למעשה, צי הצללים לא באמת מתחבא בצללים. הספינות לא מסתירות את עצירותיהן בנמלי נפט רוסיים. לחלקן יש קשרים ישירים לרוסיה, כמו במקרה של המכליות בבעלות "סובקומפלט". במקרים אחרים, לא ברור מי עומד מאחורי הבעלים הרשומים ומהי רמת הבטיחות והביטוח של הספינות. מה שמייחד אותן הוא שהן מובילות נפט רוסי ופועלות מחוץ לתחומי השיפוט של מדינות ה-G7. הקרמלין נמנע עד כה מלהגיב על צי הצללים.
תקרת המחיר לחבית נפט מכוונת להגביל את הרווחים של רוסיה תוך שמירה על זרימת הנפט לשווקים העולמיים ומניעת משבר אנרגיה שיגרום לעליית מחירי הדלק והאינפלציה ברחבי העולם. התקרה, שנכנסה לתוקף ב-5 בדצמבר 2022, נאכפת על ידי מניעת שירותים כמו ביטוח וניהול ספינות לנפט שמחירו גבוה מהרף. חברות אלה מבוססות בעיקר במדינות המערב ולכן כפופות לאכיפת הסנקציות. הארגון הימי הבינלאומי של האו"ם מעמיד דרישות מחמירות לפיהן ספינות חייבות להיות מבוטחות פיננסית בצורה מוצקה בליווי ביקורות אמינות כדי לפעול. הביטוח הזה סופק מסורתית על ידי רשת של מבטחים מערביים המכונה "הקבוצה הבינלאומית" או IG. כשהתקרה הוטלה לראשונה, כ-70% מהנפט הרוסי הובל בספינות עם ביטוח IG, אך לפי מכון הכלכלה של קייב, חלק זה ירד כעת ל-10%.
כיצד צי הצללים עוקף את תקרת המחיר?
המכליות נרכשות משומשות ונמצאות בבעלות ישויות אטומות הממוקמות במקומות כמו איחוד האמירויות, סיישל, הודו או וייטנאם שאינן משתתפות בסנקציות. הבעלים החדשים משתמשים בחברות ביטוח רוסיות או בתאגידים ממדינות שאינן מערביות.
האם התקרה חסרת תועלת?
לא. ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי הטילו סנקציות על כ-270 ספינות שלדבריהם סוחרות בנפט רוסי תוך הפרת התקרה. ברגע שזה קורה, עסקאות הכוללות את אותה ספינה או את המטען שלה עלולות להוות בעיה ללקוחות, לסוחרים ולבנקים. זה נכון במיוחד לגבי סנקציות אמריקאיות, כי הפרתן עלולה לשבש כל קשר עסקי עם ארה"ב והמערכת הפיננסית שלה. ביום שישי, ארה"ב הוסיפה 183 ספינות לרשימת הסנקציות, רובן ספינות מצי הצללים, וחסמה עסקאות עם שתי חברות ביטוח רוסיות. כשני שלישים מהמכליות שסומנו הפכו ללא פעילות, זוהי אחת ממטרות הסנקציות: להעלות את עלויות הפעילות האסורה גם אם לא ניתן לעצור אותה לחלוטין.
מדוע יש חששות מדליפות נפט וחבלות?
חיי המדף הממוצעים של המכליות הוא כ-18 שנים, מה שהופך אותן לפגיעות יותר לתאונות, במיוחד אם הן לא מתוחזקות היטב. בינתיים, יש ספק אם הביטוח יכול לכסות את עלויות הניקוי העצומות במקרה של דליפת נפט שתזהם קו חוף בים הבלטי, הים האגאי או תעלת למאנש – כל אלה מסלולים שבהם עוברות מכליות נפט מנמלי רוסיה ללקוחות בסין, הודו וטורקיה.
במאי 2023, מכלית בת 18 מצי הצללים שהובילה 340,000 חביות של מוצרי נפט רוסים מנמל ויסוצק בים הבלטי איבדה כוח מנוע וכמעט עלתה על שרטון במיצרי דנמרק הצרים. באוקטובר, בריטניה הודיעה שתתחיל לדרוש פרטי ביטוח מספינות חשודות מצי הצללים, ובדצמבר הצטרפו לכך דנמרק, שבדיה, פולין, פינלנד ואסטוניה. הספינות אינן נעצרות, אך כאלה שלא מצליחות להוכיח ביטוח מתאים יכולות להיכנס לרשימות הסנקציות.
ב-26 בדצמבר, משטרת פינלנד תפסה את מכלית Eagle S, שלדבריה הייתה חלק מצי הצללים, בחשד שהשתמשה בעוגן שלה כדי לפגוע בכבל שמספק חשמל מפינלנד לאסטוניה דרך הים הבלטי. כוח משימה משותף של 10 מדינות הכוללת את שבדיה, נורבגיה, פינלנד, שלוש המדינות הבלטיות ובריטניה, הגביר את המאמצים לעקוב אחרי ספינות מצי הצללים כדי להגן על תשתיות תת-ימיות. "כלי שיט ספציפיים שזוהו כחלק מצי הצללים של רוסיה הוכנסו למערכת כדי לעקוב אחריהם מקרוב כשהם מתקרבים לאזורים מרכזיים," מסר משרד ההגנה הבריטי.
מדוע צי הצללים הוא גורם חשוב במלחמה באוקראינה?
עקיפת התקרה העלתה את המחיר שרוסיה מקבלת על הנפט שלה בשווקים העולמיים, אומרים מומחי סנקציות. ההנחה על נפט רוסי בהשוואה לנפט מסוג ברנט צומצמה מכ-35 דולר לחבית לפחות מ-10 דולר לחבית. הכנסות הנפט של רוסיה נותרו יציבות ואף עלו.
הכנסות הייצוא הגיעו בממוצע ל-16.4 מיליארד דולר בחודש ב-11 החודשים הראשונים של 2024, עלייה של 5 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023, כאשר נפט רוסי נמכר בממוצע ב-64 דולר לחבית, לפי מכון הכלכלה של קייב. עקיפת התקרה הכניסה לרוסיה תוספת של 9.4 מיליארד דולר. זהו כסף שהקרמלין יכול להשתמש בו למימון ייצור נשק ומוצרים צבאיים אחרים.
הכנסות הנפט מקדמות יציבות כלכלית על ידי סיוע בשליטה על הגירעון התקציבי ותמיכה בערך הרובל הרוסי ביחס למטבעות אחרים. הנפט שומר על עודף במאזן המסחרי של רוסיה, כלומר היא מוכרת יותר ממה שהיא קונה מהעולם ויש לה כסף לשלם על יבוא. כתוצאה מכך, "רוסיה אינה נתונה למגבלות משמעותיות על תקציבה או על הוצאות המלחמה שלה," אמרו מומחי מכון הכלכלה של קייב בהערכתם האחרונה לכלכלה הרוסית.