דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (יום ב') בנושא טיפול במפוני הנגב המערבי ודורש מראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומהשר הממונה זאב אלקין לפעול למען תיקון הליקויים שעלו בדו"ח הביקורת בהקדם.
הדו"ח מעביר ביקורת על עיכוב בתקצוב מיזמי פיתוח בחבל התקומה – לדבריו, טרם הוסדרה הבקרה הממשלתית על מימוש תוכניות השיקום והפיתוח בהיקף של חמישה מיליארד ש"ח. זאת, בשל עיכוב משרד ראש הממשלה בהסדרת גבולות החבל במשך חודשים ארוכים בעוד מרבית תושבי החבל כבר חזרו לבתיהם. בהיעדר הגדרה של גבולות חבל התקומה התעוררה מניעה משפטית לתקצוב פרויקטים לפיתוח החבל. המבקר מדגיש ואומר כי העיכוב בהגדרת גבולות חבל התקומה משמעו הגבלת יכולתה של מנהלת תקומה לממש את היעדים לפיתוח החבל לשם השיקום המהיר שלו, של תושביו ושל קהילותיו.
בנוסף, טוען המבקר, כבר שישה חודשים שמנהלת תקופה פועלת ללא מנהל קבוע במשרה מלאה שמקדיש את כל זמנו ומרצו למשימותיה. באוקטובר 2023, עם הקמתה של מנהלת תקומה, מינה ראש הממשלה את תא"ל במיל' משה אדרי לראש המנהלת, נוסף על תפקידו כראש הוועדה לאנרגייה אטומית. לאחר שהביע את רצונו לסיים את תפקידו, הוחלט לקדם את מינויו של האלוף במיל' יפתח רון-טל לראש המנהלת. בתחילת אוגוסט 2024 פרש אדרי מתפקידו ובאותה עת פרש גם סגנו. כממלא מקומו, החל לכהן מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, בנוסף על תפקידו כמנכ"ל המשרד. כיוון שרון-טל כי הוא מוותר על התפקיד, המשיך שלי לכהן בתפקיד ממלא מקום ראש המנהלת עד לפברואר 2025, אז מונה לשגריר. נציגים מהיישובים שנפגעו באירועי שבעה באוקטובר טענו כי פרישתם של מר אדרי וסגנו מראשות המנהלת באוגוסט 2024 פגעה באופן ממשי בקידום המשימות המרכזיות שעמדו לפתחה והקשתה את קבלתן של החלטות דחופות ואת מתן המענים על חסמים שעלו במסגרת עבודות השיקום והקמת מגורי הביניים.
הכישלון בהקמת יישובי ביניים
זאת ועוד, המבקר עומד על כך שעל אף שעבור 14 היישובים היישובים שנפגעו קשה באירועי שבעה באוקטובר גובשו פתרונות דיור זמניים בהשקעה של 1.3 מליארד שקלים, 16 חודשים לאחר פרוץ המלחמה, טרם הושלמה הקמתם של כלל המבנים והתשתיות עבור תושבי קיבוצי בארי, חולית וכפר עזה. המבקר אומר כי החסמים והקשיים המלווים את הקמת יישובי הביניים של תושבי קיבוצי בארי, חולית וכפר עזה מעכבים את יכולתם של התושבים להשתקם באופן אישי וקהילתי בעקבות האירועים הקשים שחוו.
כך לדוגמא, לתושבי קיבוץ חולית – טרם הסתיימו בקיבוץ רביבים הליכי הקמת השכונה עבור תושבי קיבוץ חולית, והם לוו בקשיים בירוקרטיים וביצועיים רבים – במבני המגורים ליקויים רבים, התשתיות סביב הבתים ובמרחב הציבורי טרם הושלמו, הדרכים בקיבוץ אינן סלולות ומבני הציבור החיוניים לשמירת חיי הקהילה טרם הוקמו. קליטת התושבים בבתיהם הסתיימה רק באמצע אוקטובר 2024, לאחר פתיחת שנת הלימודים.

תושבי קיבוץ בארי – טרם הסתיימו בקיבוץ חצרים הליכי הקמת השכונה עבור תושבי בארי. יש תושבים שטרם נמצא להם פתרון מגורים עם הקהילה בחצרים, למשל, כ-80 מהתושבים העדיפו לחזור ולהתגורר בביתם בקיבוץ בארי מפני שהעדיפו את החזרה לשם על פני המשך מגורים במלונות בהמתנה לדיור הזמני בחצרים. הקמת השכונה הזמנית בחצרים לוותה גם היא בקשיים בירוקרטיים וביצועיים רבים – התושבים נאלצו לעבור להתגורר במבנים לפני שבוצעה בקרה נאותה בנושא תקינות התשתיות בהם, כגון תשתיות חשמל ואינסטלציה. בנוסף, לפני המעבר למבנים טרם הושלמו עבודות התשתית במרחב הציבורי המשותף, ואלו שהושלמו בוצעו באופן לקוי המסכן את השוהים במקום ואינו מאפשר נגישות וחופש תנועה לאזרחים ותיקים ולאנשים עם מוגבלויות. כמו כן, בעת המעבר טרם הושלמה הקמת מבני הציבור החיוניים לחיי הקהילה. קיים מחסור במבני ציבור במגורי הביניים של קיבוץ בארי חצרים המקשה על מתן מענה הולם לצורכי הקהילה. המבקר מדגיש ואומר כי גם בפברואר 2025 מתגלים ליקויים במבני המגורים, ובשל היעדר חלוקת אחריות ברורה בין הגופים השונים המשתתפים בפרויקט, גורם למחלוקות ביניהם שמעכבות את פתרון הבעיות ומקשות את חיי היום-יום של חברי הקהילה.
קיבוץ כפר עזה – נכון לדצמבר 2024 טרם הסתיימו בקיבוץ רוחמה הליכי הקמת השכונה עבור תושבי קיבוץ כפר עזה, והם מלווים בקשיים בירוקרטיים וביצועיים רבים – הקמת חלק ממבני המגורים טרם הושלמה ולכן המעבר של חלק מהתושבים לקיבוץ רוחמה מתעכב. הדבר מאלץ את קיבוץ כפר עזה לספק ולממן מסגרות חינוך מקבילות הן בקיבוץ רוחמה והן בקיבוץ שפיים, שבו שוהות משפחות עד להשלמת הקמתם של המבנים בקיבוץ רוחמה. יתר על כן, במבני המגורים יש ליקויים, הקמת התשתיות סביב הבתים ובמרחב הציבורי עדיין לא הושלמה, וטרם הושלמה הקמתם של מבני הציבור החיוניים לשמירת חיי הקהילה. עוד עלה בביקורו של צוות הביקורת כי סביב בית הספר היסודי שהוקם עבור תלמידי כפר עזה לא נסללו מדרכות המאפשרות הליכה בטוחה לתלמידים. גם הסכם ההתקשרות בין המדינה לקיבוץ רוחמה טרם נחתם, והקיבוץ מעניק לקהילת כפר עזה פתרונות מגורים ומספק לה שירותים ללא הסדרה. היעדרה של תוכנית היערכות, הוביל את מנהלת תקומה להסתייע בהסכמים קיימים של גופים שונים – החטיבה להתיישבות ומשרד הבינוי והשיכון – שלא התאימו באופן המיטבי לצרכים.
העיכוב בלוחות הזמנים למעבר ליישובי הביניים הקשה מאוד על משפחות עם ילדים הלומדים במוסדות חינוך ופגע בתחושת היציבות של הילדים. ברביבים קליטת תושבי חולית בבתיהם הסתיימה רק באמצע אוקטובר 2024, לאחר פתיחת שנת הלימודים, ועד לסיום הקליטה נאלצו הורים לילדים להסיע את ילדיהם למוסדות החינוך מבית המלון בים המלח לרביבים – מרחק של למעלה מ 100 ק"מ. בשל הדחיפות להתחיל את שנת הלימודים נאלצו משפחות מהקיבוצים בארי וכפר עזה שעברו זמנית לקיבוצים חצרים ורוחמה להתגורר בבתים קטנים שאינם מיועדים להן אלא למבוגרים שגרים לבדם, וחלק מהמשפחות אף נאלצו לעבור בין כמה יחידות דיור מאז ספטמבר 2024.
ליקויי בטיחות בכביש הדמים 232
צומת חניון רעים ותחנות האוטובוסים הציבוריים בצומת בארי ובצומת רעים בהם מוצבות מיגוניות, הפכו למוקד עניין, זיכרון והנצחה אף שאינם ערוכים לכך. אנשים רבים פוקדים מקומות אלה ברכבים פרטיים ובאוטובוסים ועקב כך הפנייה לחניון רעים מכביש 232 הפכה עמוסה ומסכנת את הנוסעים בשני הנתיבים. בקרב המועצות האזוריות שער הנגב ואשכול, שבתחום שיפוטן עובר כביש 232, עלה חשש כי נשקפת סכנה בטיחותית בשל הקמת מיזמי הנצחה פרטיים לאורך הכביש. באפריל 2024 פנה ראש המועצה האזורית אשכול למנכ"ל נתיבי ישראל בבקשה דחופה למציאת מענה בעניין הסכנה הבטיחותית שבכביש ומסר כי "אלפי אנשים פוקדים את אזור חניון רעים ברכבים פרטיים ובאוטובוסים מדי יום. הפנייה לחניון רעים מכביש 232 הפכה עמוסה בכל שעות היממה ומסכנת את הנוסעים בשני הנתיבים".

הוסכם בין משרד התחבורה למנהלת תקומה בסוף אוגוסט 2024 על תוכנית להקצאת 200 מיליוני ש"ח בשנים 2024 – 2025, שבמסגרתה נכלל פתרון בטיחותי לסוגיית הפנייה לחניון רעים בתקציב של 5 מיליוני ש"ח כבר בשנת 2024. חודש לאחר מכן אושר הסיכום על ידי אגף תקציבים במשרד האוצר. ההעברה התקציבית בוצעה בפועל רק בתחילת נובמבר 2024, אך נכון לתחילת פברואר 2025 העבודות טרם החלו. עוד נמצא כי העיכוב בשיפור המענה הבטיחותי בצומת רעים נגרם מסיבות שונות, בין השאר מעיכוב בהעברת 100 מיליון ש"ח ממשרד האוצר למנהלת תקומה ומעיכוב באיתור ההעברה התקציבית במשרד התחבורה. לולא עיכובים אלה הפרויקט יכול היה להסתיים לפני תחילת החורף, שבו נשקפת סכנה רבה יותר להתרחשות תאונות וביצוע עבודות תשתית מורכב יותר בשל תנאי מזג האוויר.
המבקר מציין עוד כי אתרי הזיכרון הפרטיים להנצחת הנופלים והנרצחים באירועי שבעה באוקטובר שהוקמו במיגוניות שלאורך כביש 232, עלולים לעורר תחושות קשות בקרב חלק מעוברי האורח, רבים מהם בני משפחות שכולות וניצולים שחוזרים בימים אלו לביתם או ליישובי הביניים. השימוש במיגוניות כמיזמי הנצחה גם מקשה על התושבים ועוברי אורח להשתמש במיגוניות האמורות בהישמע אזעקות. במפגש עם תושבי שכונת מישור הגפן באופקים העלו התושבים כי החורים במיגונית מהירי באירועי שבעה באוקטובר וכתמי הדם שנותרו בתוכה מזכירים להם באופן מתמיד את הטראומה שעברו. בהחלטת הממשלה מספטמבר 2024 הוטל על משרד ראש הממשלה בשיתוף עם מנהלת תקומה לתכלל את כלל תוכניות ופעולות ההנצחה והזיכרון ובתוך כך לקדם את הקמתם של תאגיד הנצחה לאומי ואתר הנצחה לאומי. במועד סיום הביקורת, 16 חודשים לאחר אירועי שבעה באוקטובר, משרד ראש הממשלה טרם הקים תאגיד הנצחה ולא גיבש מדיניות בתחום ההנצחה הזמנית והקבועה.
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן: "תושבי עוטף עזה והנגב המערבי חוו את אחד האסונות החמורים ביותר שידעה מדינת ישראל ב-7.10. השיקום והפיתוח של הישובים ותושביהם הינה משימה חשובה מהמעלה הראשונה של ממשלת ישראל. נמצאו כשלים בהעדר הערכות ממשלתית מבעוד מועד למקרי אסון לצד עיכובים בטיפול הממשלתי בהקמת הישובים הזמניים ובשיקום ופיתוח החבל. לא יעלה על הדעת שוויכוחים ואי הסכמות ימנעו מימוש תקציב פיתוח בהיקף של 5 מיליארד ש"ח שעליו החליטה הממשלה כבר באפריל 2024, לפני קרוב לשנה. אין לקבל העדר מנהל קבוע למנהלת מאז אוגוסט 2024 ואין סיבה שהממשלה לא תבצע בקרה כנדרש על החסמים השונים במשך תקופה ארוכה. על ראש הממשלה והשר הממונה – זאב אלקין לפעול לתיקון הליקויים בהקדם".