במהלך חודש ינואר נפרס ברצועת עזה, במסגרת הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, כוח של חברת הביטחון האמריקנית AG Solutions, קבלנית של חברת Orbis, בחיבור בין מה שהיה "ציר נצרים" – ציר הרוחב של הרצועה ממזרח למערב, וציר סלאח א-דין, החותך את רצועת עזה מצפון לדרום – והקים שם עמדת בידוק לרכבים הנוסעים מדרום הרצועה לצפונה, במטרה המוצהרת למנוע הברחת אמצעי לחימה לחלק שאותו למעשה טיהר צה"ל בחודשים שקדמו להפסקת האש. אתמול פרסמנו תיעוד המראה כי למעשה לא מתבצע כל בידוק בציר החוף, ורכבים נעים בו מדרום לצפון באין מפריע.
הכוח מונה כמאה אנשי אבטחה, רובם יוצאי כוחות מיוחדים בצבא האמריקני ובעלי ניסיון מבצעי, שנעזרים במכונות שיקוף מתקדמות ובבדיקות ידניות. למרות שלא ברור מה רמת המימון של ישראל בפעילות חברת האבטחה האמריקנית, המאבטחים עצמם שוהים בישראל ואחרי שמסיימים את משמרותיהם הם יוצאים עם רכבי השטח שלהם בנסיעה מזרחה על ציר נצרים עד שטח הארץ. גורמים בצה"ל סיפרו לאתר מקור ראשון כי היו מספר מקרים בהם המאבטחים האמריקאים לא הודיעו על חזרתם לשטח ישראל ולא תיאמו זאת מול החמ"לים הרלוונטים, כשהכוחות באזור החיץ הופתעו לראות טנדרים נוסעים לכיוונם. רק ערנות של הלוחמים והבנה במי מדובר מנעה פגיעה במאבטחים ותקרית קשה.
כמובן שלא קשה לדמיין תרחיש שבו ארגוני הטרור מבצעים מתקפה בסגנון כזה. נציין כי בפיקוד דרום ישנה תכנית מבצעית לחילוץ מיידי של המאבטחים האמריקנים במקרה של חזרה פתאומית ללחימה עצימה או החלטת חמאס לפעול נגדם.
יש לציין כי לצד המאבטחים האמריקנים יש גם גורמים מצריים שמסייעים בשיח מול הפלסטינים בהליך הבדיקה של הרכבים, בעוד הולכי רגל עוברים ללא בידוק, בהתאם להסכם. עם זאת, יש ביקורת על יסודיות הבידוק.
מאחר ובמחסום בציר סלאח א-דין, חברת האבטחה האמריקאית בודקת אך ורק רכבים, קל מאוד לדמיין תרחיש שבו מחבלים מארגוני הטרור השונים נעצרים מעט לפני המחסום, יורדים עם תיקים המלאים באמל"ח שברצונם להעביר לצפון הרצועה, ויכולים לעבור את העמדה ללא הפרעה ולחזור לרכבים אחרי שאלה ייבדקו.