מנהלת תנופה ומנהלת תקומה, האחראיות על השיקום והסיוע ליישובים שנפגעו במלחמה בצפון ובדרום בהתאמה, פנו למכינות אופק בבקשה להרחיב את מספר המכינות, לאחר שהנוער שהשתתף בהן בשנתיים האחרונות סייע באופן משמעותי לשיקום היישובים.
בהתאם לביקוש, כבר בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו שבע מכינות חצי שנתיות חדשות – ביניהן שתיים בצפון ושלוש בעוטף עזה – במטרה לחזק את החוסן הקהילתי ולסייע בשיקום קווי העימות. במכינות אומרים שמשרד החינוך פועל כעת להגדלת התקציב המיועד להן, מתוך הבנה כי הפורמט מספק מענה כפול – גם לצורכי הצבא, וגם לנוער שמעוניין לקחת חלק בשנת הכנה משמעותית בלי להתחייב לדחיית שירות של שנה שלמה, כפי שקורה בשנות י"ג אחרות.
המלחמה שינתה את פני מערך שנת הי"ג בישראל. הגיוס המוקדם של המכינות הביא איתו צורך במסגרת קצרת טווח אך משמעותית, שמעניקה הכנה לשירות הצבאי לצד תרומה קהילתית, והביקוש למכינות החצי שנתיות של 'אופק' עלה באופן חסר תקדים. דו"ח של ראש אגף כוח האדם בצה"ל שפורסם לפני כחודש ומוכיח כי בוגרי המכינות החצי שנתיות משתלבים בצורה מיטבית בצבא – אחוזי היציאה שלהם לפיקוד ולקצונה גבוהים, רבים מהם מתגייסים לתפקידי לחימה, והשירות שלהם נחשב למשמעותי יותר. מאז תחילת המלחמה, חניכי המכינות החצי שנתיות לקחו חלק מרכזי בסיוע ליישובי עוטף עזה והצפון – בשיקום מבנים, בעבודה בחקלאות, בסיוע לחינוך ובמתן מענה לאוכלוסיות שנפגעו. עם סיום המחזור הנוכחי ולקראת פתיחת המכינות החדשות, עולה הדרישה לשילוב נוער נוסף במשימות הקהילה והשיקום. מנהלת תנופה ומנהלת תקומה, יחד עם הרשויות המקומיות, רואות בחניכי המכינות גורם מרכזי בחיזוק החוסן האזרחי, ולכן פעלו מול ארגון הגג של המכינות 'אופק' להגדלת מספר המכינות.
מעבר לערכן הביטחוני והקהילתי, המכינות החצי שנתיות מאפשרות גם לנוער מהפריפריה להצטרף למסגרת ערכית שמקדמת אותם. בעוד לשנות הי"ג הרגילות מגיעים בעיקר בני נוער מהשכבות הסוציו-אקונומיות הגבוהות, המכינות החצי שנתיות פתוחות לכלל האוכלוסייה, נגישות יותר מבחינה כלכלית, ומוכיחות את עצמן כגורם משמעותי בצמצום פערים חברתיים. דו"ח אכ"א אף הצביע על כך שהמסלול הזה מפחית את אחוזי הנשירה מהשירות הצבאי, ומגדיל משמעותית את סיכויי ההשתלבות של חניכי המכינות בתפקידי פיקוד וקצונה, תוך פיתוח תחושת שליחות והובלה חברתית.
יוסי מלכה, מנכ"ל מועצת מכינות 'אופק': "מפעל מכינות 'אופק' ממשיך לצמוח ולהיות שותף למשימה הלאומית של חיזוק עוטף הדרום והצפון. חניכי המכינות החצי שנתיות והצוותים שלהם ישתלבו בעבודת הקודש של החזרת הישובים לשגשוג ופריחה".