ממשלות רבות ברחבי אירופה ובקנדה תוהות האם רכישת נשק אמריקני מתקדם, כמו מטוסי הקרבF-35 , עדיין מהווה בחירה אסטרטגית נכונה עבורן. למעשה, בפחות מחודשיים הנשיא הנכנס דונלד טראמפ הפך את מדיניות החוץ של ארצות הברית מזה עשרות השנים. מדינות רבות חברות נאט"ו כבר לא בטוחות האם וושינגטון תמשיך לכבד את התחייבות הברית הטרנס-אטלנטית לפיה הן אמורות לספק הגנה הדדית במידה ורוסיה תתקוף בהן.
התוכנית ארוכת הטווח להשגת פלטפורמות צבאיות דומות לכל חברי הנאט"ו, על ידי החלפת מטוסים ישנים מימי ברית המועצות במטוסים מערביים, צוברת תאוצה. חלק ממדינות הנאט"ו הכריזו כי שוקלות מחדש את קשרם למערכות תוצרת ארה"ב, ושוקלות לרכוש דווקא מטוסים אירופיים.
בקנדה, שם טראמפ פתח במלחמת סחר ואיים על כפיית סנקציות כלכליות במטרה להפוך אותה למדינה ה־51 של ארה"ב, ראש הממשלה החדש מארק קרני ביקש משר ההגנה ביל בלייר לבחון את רכישת מטוסי הקרבF-35 , למרות שקנדה שותפה לפיתוחם. בלייר הצהיר כי יבדוק אם ניתן יהיה לפעול אחרת בהתאם לנסיבות החדשות. מנגד, קרני הודיע על רכישת מערכת רדאר עם התרעה מוקדמת מאוסטרליה, בשווי 6 מיליארד דולר קנדי (4.2 מיליארד דולר אמריקני).

בפורטוגל, שר ההגנה היוצא אמר בריאיון לעיתון מקומי כי עמדתה החדשה של וושינגטון מחייבת חשיבה מחודשת באשר לרכישת מטוסי הקרב F-35. "אתה לא רק קונה מטוס, אתה קונה מערכת יחסים עם ארה"ב," טען וינסלו ט. וילר, אשר בילע את שלושה העשורים האחרונים בקונגרס האמריקני ועובד כיום עבור שתי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית, בנושאים ביטחונים־לאומיים.
מנגד, הולנד ונורבגיה הביעו לאחרונה תמיכה בתוכנית רכישת מטוסי הקרב האמריקנים, כשכל מטוס עולה כ־85 מיליון דולר (78 מיליון אירו). המחיר יכול להגיע עד 150 מיליון דולר (137 מיליון אירו) אם כוללים גם את התשתית התומכת ואת חלקי החילוף. עד היום יוצרו כ־1,100 מטוסי F-35 עבור 16 צבאות ברחבי העולם.
ה־F-35B, מטוס קרב שיכול להמריא בצורה אנכית, הוא הדגם האחרון שפיתח חברת לוקהיד מרטין. מדובר במערכת הצבאית היקרה ביותר שהאמריקנים ייצרו אי פעם, עם עלויות שצפויות להגיע ליותר מ־1.7 טריליון דולר. אחת הדרכים בהן החברה תכננה להוריד את העלויות הללו, הייתה על ידי מכירת יותר מטוסים ללקוחות בינלאומיים. עם זאת, עמדותיו האחרונות של הנשיא טראמפ באשר למלחמת רוסיה־אוקראינה, ייתכן ושינו את התוכניות.

מטוס הקרב הסאב גריפן, המיוצר בשוודיה, נמכר נכון להיום לצבאות שוודיה, צ'כיה, הונגריה, דרום אפריקה, ברזיל ותאילנד, והוא זול משמעותית מה-F-35. ועוד, היורופייטר טייפון כבר חלק מכוחות בריטניה, גרמניה, ספרד ואיטליה. מטוס הקרב דסו ראפאל, בעל מנועיים כפולים, נמצא בשימוש בצבא צרפת. ממשלות מצרים, הודו, קטר, יוון, קרואטיה, איחוד האמירויות הערביות, סרביה ואינדונזיה חתמו על חוזים לרכישת מטוסי ראפאל.
לטענתו של דיוויד ג'ורדן, מרצה בכיר ללימודי הגנה בקולג' המלכותי בלונדון ומנהל שותף של מכון פרימן לאוויר ולחלל, מנהיגי אירופה תמיד הרגישו שקל וזול יותר להסתמך על תעשיית ההגנה האמריקנית בכל הנוגע לנשק מתקדם. עם זאת, המהלך של ממשלת טראמפ עשוי להוות נקודת מפנה, מפני שידרוש מהיבשת לאחד את כספיה ומשאביה – דבר שלעתים קרובות גרם למחלוקות בין המדינות – לטובת המחקר והפיתוח, הייצור והלוגיסטיקה.