היועצת המשפטית לממשלה הגישה אחר הצהריים (שלישי) לבג"ץ את תגובתה המקדמית לארבע העתירות המבקשות להורות לראש הממשלה נתניהו להעביר את השר לביטחון הפנים איתמר בן גביר מתפקידו. בתגובתה מציינת היועצת כי בג"ץ אמנם דחה את העתירות שהוגשו עם כינון הממשלה נגד מינוי בן גביר לשר, אך מאז חל שינוי בתשתית העובדתית בנוגע לכך.
"התשתית הראייתית המינהלית העדכנית באשר להתנהלותו של השר בתקופת כהונתו מלמדת, לכאורה, על התערבות פוליטית פסולה, חוזרת ונשנית, בעבודת המשטרה ובקבלת החלטות אופרטיביות-מבצעיות, בדגש על הפעלת הכוח, בסיטואציות בעלות רגישות מיוחדת (מחאה נגד הממשלה, שימוש בכוח נגד אזרחים). זאת תוך פגיעה בשלטון החוק ובאופייה הממלכתי והא-פוליטי של המשטרה והפרת החלטות של בית המשפט. על כך יש להוסיף התבטאויות קשות כלפי שופטים על רקע ביצוע מלאכת השיפוט, שיש בהן כדי להוביל לזילות החלטותיהם, גם בפני אנשי משטרה, ולפגוע בעצמאות השיפוטית; וכן להרתיע גורמי אכיפת חוק במילוי תפקידם", נאמר בתגובה.
עם זאת, כך מציינת היועצת, נעשה מאמץ לגבש מסמך שיכלול ערובות לשינוי התנהלותו של השר בן גביר, תוך קביעת מגבלות ברורות על התערבותו בנושאים שונים. "הניסיון לגבש בהסכמה מתווה עקרונות ביחס לערובות ולהגנות צלח, במובן זה שלעמדת היועצת המשפטית לממשלה אף שהמצב אינו חף מקושי או משביע רצון, לעקרונות שגובשו יש פוטנציאל ממשי ליצירת שינוי במצב הדברים הקיים, בכפוף ליישום העקרונות והערובות בשטח באופן דקדקני על ידי כל הנוגעים בדבר, הדרג הפוליטי ומי מטעמו וגורמי משטרת ישראל".
במטרה לוודא שהמסמך מיושם, ציינה היועצת כי ישנו צורך "לעגן את הערובות באופן סדור בנהלי המשטרה ובפקודותיה ובנהלי המשרד לביטחון לאומי, וכן לבחון את יישומן בפועל על ידי השר ויתר הנוגעים בדבר, על מנת לעמוד על האפקטיביות שלהן ועל השלכתן על בחינת המינוי".
במסמך המגבלות נקבע בין היתר כי "מדיניות השר, בעניינים בעלי השפעה על הזכות לחופש ביטוי, מחאות והפגנות, תפורסם מראש, לאחר היוועצות עם המפכ"ל והייעוץ המשפטי לממשלה. המדיניות תהא צופה פני עתיד, פומבית, כללית, שוויונית, ולא תיקבע, תפורסם או תשונה אגב אירועי מחאה קונקרטיים, כנדרש ככלל בקביעת מדיניות על ידי השר".
"השר לא יעסוק, במישרין או בעקיפין, בנושאי מחאה והפגנה נגד השלטון. השר לא יהיה מעורב, במישרין או בעקיפין, בהיערכות המשטרה לטיפול באירועי מחאה והפגנה, לרבות קביעת תנאים לקיום הפגנה, בהקצאת סדר הכוחות או בטיפול בהם בפועל. אין באמור כדי לגרוע מאפשרותו של השר לקבל עדכונים באשר לאירועים חריגים שיש בהם סכנה ממשית לביטחון הציבור. השר לא יתייחס, במישרין או בעקיפין, לאירועי מחאה קונקרטיים ולאופן טיפול המשטרה בהם, לרבות האישורים וההנחיות שניתנו, גם לא בדיעבד או בדרך של אזכור מדיניותו באופן שעלול להשפיע על הטיפול באירוע קונקרטי", נאמר עוד.

המסמך מדגיש כי "השר לא ייתן הנחיות או יתערב בדרך אחרת בקבלת החלטות אופרטיביות, ובשיקול הדעת המבצעי של המשטרה, לרבות בדרך של מתן הנחיות או השפעה בעקיפין". בנוגע לחקירות נקבעו על השר בן גביר מגבלות חריפות אפילו יותר. גם יכולתו של השר לראיין קציני משטרה ולהיפגש עם שוטרים וקצינים הוגבלה מאוד בהתאם למסמך. "ראיונות שעורך השר עם שוטרים המועמדים לקידום או להעברה לתפקיד רוחב או שיחות עם שוטרים בעניין זה על ידי השר או מי מטעמו יתקיימו רק לאחר קבלת המלצת הספ"כ ומתוך מומלצי הספ"כ. השר לא יראיין מועמדים לקידום שדרגתם היא רפ"ק והוא או מי מטעמו לא יקיימו שיחות עם מועמדים לקידום שדרגתם רפ"ק בעניין קידומם. דרגות כתף סנ"צ-נצ"מ (כולל תפקידי רוחב) ירואיינו בנוכחות נציג אמ"ש משטרה בכיר בראיון. השר לא יראיין מועמדים לקידום או להעברה לתפקיד רוחב בתפקידי אח"מ, ייעוץ משפטי ותביעות, והוא או מי מטעמו לא יקיימו שיחות עם מועמדים לקידום בתפקידי אח"מ, ייעוץ משפטי ותביעות בעניין קידומם. זאת, למעט מועמדים לקידום לדרגת ניצב, תפקיד יועמ"ש משטרה ורח"ט תביעות".
בנוסף נקבע כי "כלל העקרונות וההנחיות שפורטו לעיל חלים על עובדי לשכת השר או מי מטעמו בהתנהלותם מול משטרת ישראל. משרות אמון בלשכת השר יערכו יומן שיחות עבודה עם שוטרים (למעט חברי ספ"כ), ויעבירו דיווח עיתי אשר יישמר בלשכת מנכ"ל משרד הבל"מ, ומנכ"ל הבל"מ יעבירו למשטרה, כפי שייקבע בנהלי הבל"מ והמשטרה. שיחות של השר עם שוטרים (שאינם המפכ"ל) יתקיימו בתיאום עם לשכת המפכ"ל טרם השיחה, אשר תתעד את נושאי ומועדי שיחות שהתקיימו בין השר לבין שוטרים".
בהמשך למסמך העקרונות מבקשת היועמ"שית מבג"ץ כי השופטים יתנו למסמך המגבלות תוקף של החלטה שיפוטית באופן מיידי. לאחר מכן, "תינתן לשר לביטחון לאומי, למשרד לביטחון לאומי, למשטרת ישראל ולייעוץ המשפטי לממשלה, שהות של 60 ימים להטמעת כלל העקרונות שפורטו בנספח א' (מססמך המגבלות – ש"פ) במסגרת נהלי המשרד לביטחון לאומי ובנהליה ופקודותיה של משטרתי שראל, ולאפשר למשיבים להגיש הודעה מעדכנת בדבר השלמת גיבוש הנהלים והפקודות והטמעתם. עבודת הצוות שיטמיע את העקרונות לא תגרע ממידיות התחולה של העקרונות שהוסכמו גם טרם השלמת גיבוש הנהלים המפורטים. במתווה הדיוני הוסכם עוד, כי בהודעה המעדכנת בעניין השלמת הטמעת העקרונות יבקשו המשיבים מבית המשפט הנכבד להורות על מחיקת העתירות, תוך שמירת כלל טענות הצדדים".