אחרי שנים ארוכות של מתיחות סמויה בין בכיר הליכוד גדעון סער לראש הממשלה בנימין נתניהו, בימים האחרונים נפל דבר. לראשונה מאז חזר נתניהו למעון ברחוב בלפור לפני כעשור, בקעה קריאת תיגר נגדו מתוך ביתו ומבצרו הפוליטי הבלתי־מעורער. הפעם לא ברמזים ובציוצים עמומים, אלא באמירות מפורשות וצלולות. למרות מתקפה רחבה נגדו בשטח הליכודי והעובדה שאיש מעמיתיו בצמרת לא התייצב לצידו, גדעון סער חוזר על המסר שלו שוב ושוב: על הליכוד לקיים בדחיפות פריימריז־בזק בניסיון למנוע בחירות שלישיות, ומוטב שנתניהו יסיים את תפקידו ("אם הייתי במקומו, הייתי מתפטר").
זה התחיל ביום חמישי שעבר, עוד לפני הודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על הגשת כתבי אישום נגד נתניהו בעוון שוחד, מרמה והפרת אמונים. בנאום שנשא בכנס של ג'רוזלם פוסט תבע סער לקיים בחירות פנימיות בליכוד, והכריז: "אני אוכל לאחד את העם". בימים שלאחר מכן הוא חידד את המסר הזה בשורה של ראיונות, ומתח ביקורת על האופן המתריס שבו הגיב נתניהו לאישומים נגדו.
בסביבת נתניהו האשימו אותו השבוע בבגידה, לא פחות. שרים בכירים טענו כי הוא מפלג את הליכוד ומבצע ניסיון הדחה. אך בעיניו, המבוי הפוליטי הסתום שבו מצויים הליכוד, מחנה הימין ומדינת ישראל כולה, פשוט לא הותיר לו ברירה. "אני שלם עם עצמי במאה אחוז עם כל מה שאמרתי ועשיתי בימים האחרונים, ולא מתרגש מההתקפות ולא משום דבר", אומר סער בפתח שיחתנו. "הדברים הללו נבעו מהראייה שלי את טובת הליכוד, טובת המחנה הלאומי וטובת המדינה. אני משוכנע שהנתיב הקיים סופו התרסקות, ולכן למרות שלפעמים נוח יותר להתחבא או לזרום, זה רגע בשליחות הציבורית שאני חייב לעמוד ולהגיד מה לפי השקפתי צריך לעשות, ולעשות את המרב שהדבר הזה יקרה.
"הביטוי 'ניסיון הפיכה' מופרך ומגוחך. לחשוב שיהודי כמו אביחי מנדלבליט, שבא מבית בית"רי, מכבד את ראש הממשלה ומונה על ידו, בא כדי לעשות הפיכה שלטונית?"

"אני לא חושב שבעת הזו אני יכול לנהוג מנהג בת יענה, בעיניי זו לא מנהיגות. לא אמרתי שום דבר שיש בו לפגוע באחדות הליכוד כהוא זה. קראתי לאפשר בחירה חופשית של חברי התנועה לפני שנעמוד מול מציאות מאוד קשה, ושחברי התנועה יחליטו. אני חושב שרוב חברי התנועה, בניגוד לרושם שמצטייר לעיתים מקולות רועשים ואלימים, מבינים את המצב הזה היטב. אני סומך על תבונתם של חברי הליכוד שהמדינה ועתידה חשובים להם, ושיודעים מה מונח על כפות המאזניים.
"אם לא נעשה שינוי, יקרו שני דברים: המשבר הפוליטי המתמשך כבר שנה יימשך לפחות לעוד חצי שנה, וזה יפגע בצורה קשה באינטרסים של המדינה ואזרחיה. השנאה בתוך עם ישראל, בין קבוצות שונות באוכלוסייה, תלך ותחריף, ובסופו של התהליך הזה אנחנו עלולים למצוא את עצמנו על ספסלי האופוזיציה ולתת את השלטון ליריבינו הפוליטיים, דבר שיסכן את כל הערכים שלנו. מאז חזרתי לחיים הציבוריים לא ביקשתי שום דבר לעצמי. נבחרתי בחמישייה הראשונה ולא ביקשתי תפקיד של שר, נבחרו אנשים מסוף העשירייה השנייה ולא אמרתי מאומה". במשפט האחרון רומז סער למינויי השרים אמיר אוחנה ודודי אמסלם, תוך דילוג על בכיר המפלגה שכיהן בעבר כשר החינוך וכשר הפנים.
"בשום ריאיון לתקשורת לא אמרתי שאני תובע תפקיד כזה או אחר, ואמרתי גם שאני הראשון שתומך בכל ממשלה שיביא ראש הממשלה. אבל מה אני אמור לעשות במצב שבו אנחנו יכולים להציל את שלטון הליכוד והימין ואנחנו לא עושים את זה? ואיך ארגיש עוד זמן קצר אם לא אעשה בדיוק את מה שאני עושה בימים אלה? לכן אין לי שום התלבטות או קושי. אני שלם עם עצמי".
חוץ מח"כ מיכל שיר המקורבת לך, מי עוד תומך בך בליכוד?
"אני מודיע לך שאם תהיה התמודדות תהיה בי תמיכה של חברי סיעה. אני לא יכול לחשוף את שמותיהם, אבל יהיו עוד שיתמכו בי, ותהיה לי תמיכה של ראשי רשויות מקומיות. תהיה בי תמיכה רחבה מאוד. את החברים שתוקפים אותי באופן אישי אפשר לספור על כף יד אחת, ואם אבּחר הם יצטרכו לכבד את הבחירה".
"גיליתי איפוק רב"
סמיכות הזמנים המובהקת בין ההודעה על כתבי האישום לקריאתו של סער, גרמה לרבים בליכוד לראות בו מי שזורק אבן אחר הנופל ובועט במנהיג הוותיק בשעת מצוקתו. אך לסער חשוב להדגיש שמבחינתו אין כל קשר בין הדברים, וכי נקודת המוצא שלו היא התסבוכת הפוליטית, לא המשפטית.
"זה ברור לחלוטין", הוא אומר בהקשר הזה. "עוד בתחילת אוקטובר, כשנתניהו הציע בהודעה רשמית של דובר הליכוד לקיים פריימריז בזק, אמרתי 'אני מוכן'. לא משום שהייתי פזיז, אלא משום שראיתי לאן אנחנו עתידים להגיע אם לא נעשה את זה. ואמרתי שאם יתקיימו פריימריז כאלה, לפחות יש סיכוי שנצליח לא להגיע לבחירות שלישיות. לצערי אחרי יממה ראש הממשלה חזר בו והחליט להביא עוד הצהרת נאמנות להצבעת מרכז הליכוד. נו, אז הצהרנו עוד פעם, זה קידם אותנו במשהו?
"לאחר מכן חזרתי ואמרתי בחודשיים האחרונים, בראיונות ובכנסים של התנועה, שבכוונתי להתמודד על הנהגת התנועה כשיתקיימו פריימריז. וכזכור לך, אמרתי את זה בחמישי בבוקר לפני שידעתי מהי החלטת היועמ"ש. הקריאה שלי נובעת מקריאת המצב הפוליטי, ומהיעדר אפשרות להקים ממשלה. אם ראש הממשלה היה מצליח להקים ממשלה גם עם כתב האישום, הייתי תומך. רק שעכשיו הסיכוי לכך הצטמצם לאפס".
"אני מעריך את הישגיו של נתניהו, אבל בתחומים מסוימים יש לי ביקורת עליו ואני מביע אותה. מעולם לא ביססתי את יחסיי איתו על חנופה והתבטלות"

בעיניך ראש ממשלה יכול להמשיך לכהן גם תחת כתב אישום?
"אני לא רוצה להצטרף לאלה שפוגעים בראש הממשלה בגלל הנושאים האלה. החוק במדינת ישראל ברור, והוא קובע שראש ממשלה יכול להמשיך לכהן עם כתב אישום. החוק משקף את האיזון שראה המחוקק בין המשקל הדמוקרטי של הכרעת העם ובין ההליך המשפטי, והמחוקק בחר לאפשר כהונה של ראש ממשלה עם כתב אישום כדי לא לתת כוח מוחלט לתביעה הכללית, ולא ליצור מצב שהחלטה של אדם אחד תקבע לעם ישראל לפני שבית המשפט ירשיע. הבעיה היא שלא הצלחנו לקבל 61 חברי כנסת כדי לקבל את אמון הכנסת, לא בכנסת ה־21 ולא בכנסת הנוכחית. אנחנו חייבים להבין שאנחנו נמצאים לראשונה, זה יותר מעשור, במצב שמסכן את שלטון הימין ואת ערכיו. זו נקודת המוצא שלי, ומפה אני מקבל את ההחלטות".
אתה חושב שאתה יכול להצליח במקום שבו נתניהו כשל? כחול־לבן פוסלים אותו אישית, ולמעשה אתה נותן לכך יד.
"יש פה פסילה כפולה. חלק ממנה נובע מיחסים בין־אישיים בין אנשים פוליטיים, וחלק מההליכים המשפטיים נגדו. התוצאה המצטברת היא ששיתוף הפעולה עם המפלגות הדתיות עדיין לא מביא אותנו לאותם 61 מנדטים שאנחנו זקוקים להם. שבעים יום מהכנסת הקודמת, והגענו לאותו מבוי סתום. ואם הייתי חושב שבבחירות שלישיות נגיע להקמת ממשלה עם ההנהגה הנוכחית, הייתי אומר שעדיין כואב לי לתקוע את המדינה אבל אולי יש בזה נחמה פורתא; אבל גם את זה אני לא רואה.
"אז מה יותר חשוב במצב הזה? ושלא תחשבי שאני לא שותף לכאב על המצב של ראש הממשלה. אני מכיר את ראש הממשלה באופן אישי יותר משלושים שנה, משנת 89'. התחלתי לעבוד איתו לפני יותר מעשרים שנה, כמזכיר הממשלה ב־99'. אני מאוד מעריך אותו, ואני חושב שבתחום המדיני היו לו הישגים גדולים שהוא הביא למדינת ישראל. הוא חילץ את ישראל ממסלול אוסלו, שזו בעיניי הזכות הכי גדולה. אף אחד לא יכול לפגוע בזכויות שיש לו, וגם למדתי ממנו הרבה דברים. לכן כואב לי המצב הזה, בוודאי כחבר ליכוד וכמי שעבד איתו שנים רבות, רובן מתוך שותפות, יחסים מצוינים ואמון הדדי. אני גם מאחל לו שיצליח להוכיח את חפותו, ואני מדגיש שגם היום הוא חף מפשע והחלטת התביעה היא עדיין לא הרשעה במדינת ישראל. אבל במצב שנוצר אינני רואה כיצד הוא יכול להקים ממשלה, וגם אינני חושב שהפוזיציה הפוליטית משרתת אותו במאבק המשפטי שלו".
בעיני עצמך אתה בשל לתפקיד ראש ממשלה? עדיין לא כיהנת כשר חוץ או ביטחון.
"כיהנתי במגוון רב של תפקידים, הרבה יותר מראשי ממשלה אחרים כשהם נכנסו לתפקידם. זאת הכנסת השישית שלי. כיהנתי בתפקידים בכירים מאוד, כשר פנים וכשר חינוך. בנוסף לכך הייתי פעמיים מזכיר ממשלה, שמעורה הרבה יותר מכל השרים כמעט בנושאים מדיניים וביטחוניים. ישבתי בקבינט הביטחוני שלוש פעמים. בתקופה שבה הייתי בפסק זמן מהחיים הציבוריים הייתי עמית בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ולמדתי לעומק את נושאי הביטחון הלאומי של ישראל, ואני מרשה לעצמי לומר שאני מאוד מתמצא בהם.
"בחצי השנה האחרונה אני יושב בוועדת חוץ וביטחון ובוועדות המשנה הכי חשובות שלה, בעיקר ועדת המשנה למודיעין, ואני מעורה בכל המידע הביטחוני והמדיני החשוב ביותר. כל חיי הייתי במוקדי קבלת החלטות, הייתי קרוב מאוד ליותר מראש ממשלה אחד, ואני יודע מה המשמעות של לכהן בתפקיד הזה. בתקופת ההפסקה שקלתי עם עצמי אם אני נחוש ללכת עד הסוף ולשלם את המחירים שאני יודע שכרוכים בכך. כשהודעתי באפריל 2017 שאני חוזר, זה היה אחרי שהחלטתי על כך בחיוב".
על שולחנו של סער פזורות רשימות שמיות שונות, כנראה של חברי ליכוד, ועליהן הדגשות וסימונים. במהלך שיחתנו הוא מביט שוב ושוב בהודעות הנשלחות בקבוצות השונות, ומשגר אל יועצו הפוליטי הנחיות על פתקים קטנים. מכאן נראה שהוא כבר מצוי בעיצומה של המערכה על ראשות הליכוד, ויריית הפתיחה ששיגר היא רק ההתחלה. לעומת אחרים הטוענים לכתר, נכון לעכשיו סער הוא היחיד שנערך להתמודדות ראש בראש מול נתניהו. הוא נהנה מהיתרון הזה, אך הוא גם היחיד שנמצא על המגרש וסופג את גלי ההדף.
כשהחלטת לחזור למערכת הפוליטית ב־2017, הערכת שבתוך כשנתיים וחצי תמצא את עצמך מתמודד על ראשות הליכוד?
"לא. הודעתי אז שאני מקבל את זה שיו"ר התנועה הוא המועמד שלנו לראשות הממשלה, למרות שלא התקיימו פריימריז. חודשים ספורים אחרי בחירות 2015 ראש הממשלה בחר להקדים את הפריימריז. הוא הציע להקדים את הפריימריז אינספור פעמים, גם ביום הראשון של הכנסת הנוכחית. רק כשמישהו אחר מציע את זה, אז זה לא בסדר. קיבלתי את זה כנתון, והייתי מוכן לעשות את הדרך מהתחלה. ביקשתי מחברי התנועה את אמונם, למרות שנתקלתי במערכה מאורגנת של הפרעה והסתה מצד ראש הממשלה, משפחתו ועובדים בשכר במצודת זאב, ואני חושב שגיליתי איפוק רב במשך כל התקופה".
פיזור הכנסת היה טעות
הביקורת של סער על התנהלותו של נתניהו איננה מסתכמת בתחום הפוליטי והאישי, ונוגעת גם במישור האידאולוגי והביטחוני. "אני יכול לנתק את הממד האישי ולהעריך את הישגיו כראש ממשלה, אבל בתחומים מסוימים יש לי ביקורת עליו ואני מביע אותה. מעולם לא ביססתי את יחסיי איתו על חנופה והתבטלות. הרבה פעמים אתה בולע צפרדעים, אבל אם הנושא מספיק חשוב אעמוד על דעתי. אני בטח לא אעמוד ואנאם נאומי חנופה ששייכים למשטרים לא דמוקרטיים".
זו ביקורת על עמיתיך בליכוד?
"אני עמדתי בפני ראש ממשלה חזק מאוד שקראו לו אריק שרון, ולפני זה הייתי מזכיר ממשלה וקרוב אליו מאוד, והייתי אז בקדנציה הראשונה שלי בכנסת. הוא ניהל איתי שש שיחות כדי שאתמוך בהתנתקות, ואני עמדתי בפניו ואמרתי לו לא. ואני סירבתי להצעתו לכהן כשר בממשלתו לפני ביצוע ההתנתקות. אני מאמין בדרך מסוימת ושהיא יותר חשובה מאיתנו, ממני ומראש הממשלה, מכל ראש ממשלה. אנחנו זמניים ומבצעים תפקיד, וצריכים לשרת את עם ישראל כמיטב יכולתנו. לכן אני לא מאמין בדרך של התבטלות וחנופה.
"האם אני לא מוטרד מההשתלטות הפלסטינית על שטחי C, שמתקדמת בקצב מואץ בתקופת שלטונו של ראש הממשלה? מאוד. האם אני לא מוטרד מההתעצמות של אויבינו בדרום ובצפון, שאם נשווה אותה למצב שקיבלנו לפני עשור, היא התפתחה מאוד? אני מוטרד. האם אני לא מוטרד משורה ארוכה של נושאי פנים, כולל אובדן ביטחון הפנים, סוגיית התיישבות הבדואים בנגב, הטרור החקלאי, ועוד הרבה מאוד סוגיות שיש לי ביקורת בעניינן? מצד שני אני חושב שבזירה המדינית ראש הממשלה הביא לישראל הישגים משמעותיים, עמד בלחצים בתקופת הנשיא אובמה ושמר על האינטרסים הלאומיים, גם אם לא בכל דבר הסכמתי איתו, ובתקופת הנשיא טראמפ הביא להישגים מדיניים משמעותיים".
"לפעמים אפשר לקדם דברים גם עם שותפים מהאופוזיציה"

מהזירה החיצונית עובר סער לסוגיות הפנים שזוכות בימים אלה לתשומת לב מחודשת: "אחת הביקורות המשמעותיות שלי על ראש הממשלה היא היעדר מוחלט של קידום רפורמות במערכת המשפט במשך קרוב ל־14 שנה במצטבר שהוא ראש ממשלה. למעשה הוא בלם את הרפורמות ששרי משפטים כמו יעקב נאמן ז"ל ניסו לקדם. הוא בלם את פיצול תפקיד היועמ"ש, ואת קידום חוק יסוד החקיקה עם פסקת התגברות. בקדנציה האחרונה הועבר חוק מסורס של נציבות הפיקוח על הפרקליטות והנציבה השופטת גרסטל התפטרה, שזה אות קלון לממשלה. זאת אומרת, לא רק שלא נעשה דבר, אלא היו תחומים שהייתה בהם נסיגה. כחבר כנסת העברתי בהצעות חוק שינויים הרבה יותר דרמטיים מאלה שהעבירו כל ארבע ממשלות נתניהו יחד.
"כשאתה ראש ממשלה, קל וחומר אם אתה ראש ממשלה כמה קדנציות, יש לך כוח אדיר לבחור מה אתה מקדם ומה לא. ההגינות מחייבת לומר שלא היה אפילו ניסיון לחולל שינוי בתחומים האלה שדורשים שינוי. אלה שינויים שצריך לקדם באופן ממלכתי ועם רטוריקה ממלכתית, ואז אפשר גם לבצע. כשאני חוקקתי את חוק ההגנה מהצדק, הייתה התנגדות משטרה ופרקליטות והתגברתי עליה. כשאתה תקופה ארוכה בשלטון אתה לא יכול להתנהג כמו תנועת מחאה. אתה לא יכול לתאר את הבעיות ולהתלונן עליהן, מתפקידך לפתור את הבעיות".
ובני גנץ הוא שותף ראוי לפתרון הבעיות במערכת המשפט?
"לא בהכרח, אבל בכל נסיבות פוליטיות צריך למצוא את השותפים. לפעמים אתה יכול לקדם דברים עם השותפים מהאופוזיציה. הרבה פעמים בדרך הציבורית שלי העברתי חוקים גם כשהייתי באופוזיציה. אתה משתף פעולה ויודע בכל מצב איך אתה מתקדם. תביא לשולחן בכל מצב את הדברים החשובים לך, ותראה איך אתה מקדם אותם. נאמר את זה בנימוס: אם לא עשית משהו 14 שנים כראש ממשלה, אתה כנראה כבר לא תעשה אותו.
"אסור לנו לוותר על שום שותף במחנה הלאומי, אבל יש זמנים שבהם צריך גם מרכיב נוסף מהגוש השני כדי לייצר אחדות לאומית, ובמצב שבו אנחנו נמצאים היום זה גם הכרח פוליטי ויכול לסייע בהתמודדות עם אתגרי הביטחון הלאומי. יצחק שמיר כיהן רוב השנים בממשלות אחדות, ולא רק שהוא לא ויתר על אף שעל, אלא הוקמו עשרות יישובים בתקופתו והמערך היה שותף".
"צר לי שליברמן לא הצטרף לממשלה"

ליברמן סירב פעמיים להצטרף לקואליציית ימין. האם בעיניך הוא עדיין שותף ראוי של הליכוד?
"צר לי על כך שאביגדור ליברמן לא הצטרף לממשלה בשני הסיבובים האחרונים, אבל בחיים הפוליטיים אני נגד פסילות של מנהיגים, מפלגות וציבורים. אני לא מוציא מכלל אפשרות שבעתיד יהיו אפשרויות לשיתוף פעולה ולממשלה משותפת. נכון שיש קושי אובייקטיבי לגשר על הפער בנושאי דת ומדינה, אבל אני מקווה שאפשר יהיה לגשר על זה. בפוליטיקה לא נכון לומר מראש עם זה אני לא אשב ואת זה אני פוסל".
נתניהו קידש את הברית עם החרדים וראה בה אבן יסוד לשלטון הליכוד. תלך בדרכו?
"אני בעד המשך הברית הפוליטית עם המפלגות הדתיות, כולל המפלגות החרדיות. זה מערך פוליטי שמנחם בגין עליו השלום הקים לפני 42 שנה, ואם אנחנו במו ידינו נוותר עליו חלילה, אנחנו נפתח אפשרויות לצד השני. לכן גיביתי את החלטת ראש הממשלה אחרי מערכת הבחירות האחרונה להקים את גוש ה־55. זה לא אומר שההתנהלות הייתה מיטבית לאורך המשא ומתן. נעשו שגיאות קשות בניהול המו"מ, והשגיאה החמורה מכולן הייתה ההחלטה הפזיזה לפזר את הכנסת הקודמת, כנסת שהיו בה למחנה הלאומי 60 מנדטים בלי ליברמן, ולליכוד עם כולנו היו 39 ולא 32. לי אין ספק שאם לא היינו מפזרים את הכנסת בסוף חודש מאי, היינו מקימים ממשלה בכנסת הקודמת בראשות הליכוד.
"אבל תארי לעצמך מה היה קורה אם הייתי צועק 'אל תפזרו את הכנסת', כשהסתיים אז המנדט של ראש הממשלה. מיד הייתי מואשם בכך שאני מחכה ל־21 הימים להרכיב את הממשלה, על פי אותה עלילה שקרית שראש הממשלה טווה במו פיו לפני שנה, ובגינה קידם את אותה הצעת חוק שנקראה על שמי למרות שכלל לא הייתי חבר כנסת אז".
סער חוזר לתקופה שנראית עכשיו היסטוריה רחוקה, כאשר לקראת הבחירות באביב הודיע נתניהו כי "שר לשעבר בליכוד רקח תרגיל חתרני" כדי למנוע ממנו את ראשות הממשלה. "בסוף מאי זרמתי עם פיזור הכנסת, אבל לכל דבר יש סוף, ועכשיו החלטתי שהאחריות מחייבת אותי להפסיק לזרום עם דברים שהם בלתי אחראיים כלפי המחנה הלאומי ומדינת ישראל".
"עדיין משלם משכנתא גם בגיל 53"
במהלך השנה האחרונה יצאת נגד האופן שבו נתניהו טיפל בירי מעזה לעבר ישראל. כיצד היית פועל אחרת?
סער: "זו סוגיה מאוד קשה ולא פשוטה. עם כל המורכבות שלה, מה שאותי מטריד זה שאם נאפשר לחמאס ולג'יהאד האסלאמי להמשיך לבנות את כוחם, נתעורר עוד כמה שנים עם עוצמות אדירות שיהיו מכוונות בכל רגע כלפי אזרחי ישראל. כבר לא מדובר בתשתיות טרור אלא בתשתיות צבאיות לכל דבר ועניין, בעליית מדרגה בהיקפי הטילים ואיכותם, במערכת מנהור, מערך כטב"מים, יכולות בתחום הסייבר. לכן אנחנו חייבים לקבוע כיעד את פירוק התשתיות הצבאיות ברצועה".
במחיר מלחמה?
"במחיר עימות צבאי שעשויים להיות לו מחירים לא פשוטים ושלא יסתיים תוך זמן קצר. אבל דחיית העימות לא אומרת שהוא לא יגיע, אלא שהוא יגיע בתנאים הרבה יותר גרועים. אסור לנו לאפשר התפתחות של חזית מסוכנת נוספת בגבול הרצועה, שדומה בעוצמות שלה למה שנמצא בידי חיזבאללה בלבנון. בשביל זה צריך לגבש קונצנזוס לאומי רחב, כי כאמור יהיו לזה מחירים לא פשוטים. זה אחד הדברים שבגינם חשבתי שאפשר לקבל ממשלת אחדות, אף שבנושא המדיני זו לא הממשלה האידיאלית, אבל לתרחישים הביטחוניים היא יכולה להתאים.
"יש פה גם עניין מוסרי וערכי: מי מגן על מי? הצבא על האזרחים והילדים, או הילדים בעוטף עזה ובשדרות כדי שלא יהיו נפגעים מקרב חיילינו? בעיניי תפקיד של מדינה ריבונית הוא להגן על אזרחיה ולאפשר להם שגרת חיים. אז אני לא שש אלי קרב ואני מבין את המשמעות של הדברים שאני אומר, וטוב שלראש הממשלה יש זהירות בהפעלת כוח צבאי ואני אומר את זה לזכותו, ולפעמים גם בדברים הללו אתה סופג. אבל עכשיו אנחנו בנקודה מסוימת שאם לא נתערב, אני חרד מהאפשרויות שבבניין הכוח של תשתיות צבאיות ברצועת עזה".
"מי מגן על מי? הצבא על האזרחים והילדים, או הילדים בעוטף עזה ובשדרות כדי שלא יהיו נפגעים מקרב חיילינו? תפקיד של מדינה ריבונית הוא להגן על אזרחיה ולאפשר להם שגרת חיים"

כיצד ישראל צריכה להתנהל בעקבות הצהרת פומפאו שההתנחלויות אינן בלתי חוקיות?
"ישראל צריכה לפעול היום בעיקר בשני מסלולים: מסלול ההסדרה, סוגיות של הסדרה שחייבים לקדם עכשיו, ולמסלול ההסדרה יש חלופה שהיא עדיפה – החלת ריבונות על יישובים ביו"ש. לכן אני אומר שצריך ללכת להחלת ריבונות כפי שהבטחנו בבחירות האחרונות, ואם לא עושים את זה צריך ללכת להסדרה במקומות כמו עפרה. אז אתגר הריבונות בצד אחד, והאתגר השני הוא המאבק בהשתלטות הפלסטינית על שטחי C. יום־יום אנחנו מאבדים שטח בשל בנייה בלתי חוקית ופעולות חקלאיות, והמטרה שלהם היא להפוך את היישובים הישראליים לאיים מבודדים בטריטוריה פלסטינית. לכן אי אפשר לדחות את המאבק הזה. אני מאוד מקווה שבתקופת הכהונה של בנט כשר ביטחון הוא יוביל שינוי בנושא החשוב הזה, כי זהו נדבך יסודי בעיצוב המציאות ביו"ש לדורות הבאים".
בימין נשמעות טענות קשות נגד התנהלות הפרקליטות והמשטרה בתיקי נתניהו. האם אתה שותף להן?
"יש בהחלט דברים שמטרידים אותי בהתנהלות של הרשויות, ואתן שתי דוגמאות. אחת, ממה שאני יודע, מטריד אותי האופן שבו גויס אחד מעדי המדינה, תוך שימוש בלחצים. ואני מזכיר שגם בנושא הזה הגשתי הצעת חוק לפסילת ראיות שהושגו בדרך פסולה. אגב, זו לא הצעה חדשה, הגשתי אותה גם בכנסות קודמות. ידוע לי לפחות על ניסיון נוסף לגייס בדרכים שנראות לי בעייתיות עד מדינה נוסף, שבסופו של דבר לא הפך לעד מדינה. בנוסף לכך, לא מקובל שפרקליט המדינה מוציא מייל לשופטים מכהנים עם דף מסרים, שופטים שיכולים מחר גם לשבת בדין. בכלל, בעיניי לא צריכה להיות אינטראקציה כזו עם שופטים מכהנים". סער מתכוון לדוא"ל ששיגר פרקליט המדינה שי ניצן לבכירי הפרקליטות בעבר ובהם שופטים מכהנים, בניסיון לגייס אותם להגנה על הפרקליטות.
" יכול להיות גם שהיועמ"ש טעה בדברים מסוימים. לראש הממשלה יש טענות כבדות משקל, ומנדלבליט הוא בשר ודם והוא גם יכול לטעות. אבל יש דרך להתמודד עם הטענות האלה"

"לצערי בעניין חקירות המשטרה יש לנו בעיות יסוד עמוקות, ויש מקרים חמורים פי כמה וכמה. אני מתפלא על מי שגילה את הנושא הזה עכשיו, כי אני מכיר מידיעה מקרים הרבה יותר חמורים, וכמו שאמרתי גם הפיקוח על הפרקליטות לא אפקטיבי ולא חזק. צריך שתהיה פרקליטות עצמאית, אבל צריך להיות עליה פיקוח. יש בעיה עם תנאי המעצר גם בחקירות אישי ציבור אחרים. למשל, יש פרקטיקה שראש עיר שנעצר גוזרים עליו כמה חודשים לא להתקרב לבניין העירייה. ומה עם האינטרס בתפקוד תקין של העירייה? יש דרכים מידתיות יותר להבטיח את האינטרסים של החקירה, אבל המשטרה הולכת לאמצעים דרקוניים. לא שמעתי שזה עלה אי פעם בישיבת ממשלה. אז הלו.
"אני חי פה במדינה הזו את הכאב של הבעיות של האזרחים בכל התחומים", ממשיך סער בביקורת לא ממש מרומזת לעבר נתניהו. "זה קל לי כי חייתי כאזרח בארבע וחצי השנים האחרונות. אני מנהל את היומן שלי לבד", הוא מצביע על יומן עמוס המונח לפניו. "אני עדיין משלם משכנתא בגילי, 53 בעוד שבועיים. אני לא מנותק מהבעיות שנוגעות לחיי הציבור. יש צורך ברפורמה, ואני מאמין שכשאגיע לעמדת הנהגה אדע לקדם רפורמות בכל תחומי החיים, לרבות בתחום המשפט".
אז האם תפרו לנתניהו תיק? אני שואלת בעקבות הצטרפותו של סער לביקורת על רשויות החקירה והאכיפה. "אני לא משתמש בביטויים האלה", הוא משיב. "אני גם מסתייג מהביטוי 'ניסיון הפיכה'. אני חושב שהוא גם מופרך וגם מגוחך. לחשוב שיהודי כמו אביחי מנדלבליט, שבא מבית בית"רי, מכבד את ראש הממשלה ומונה על ידו, הוא בא כדי לעשות הפיכה שלטונית? לדעתי זה מופרך. אני גם מזכיר שהמשטרה והפרקליטות המליצו לו להעמיד בשלושה אישומים של שוחד, ובשניים מתוך השלושה הוא לא קיבל את עמדתם.
"אגב, יכול להיות גם שהיועמ"ש טעה בהחלטות שלו בדברים מסוימים. לראש הממשלה יש טענות כבדות משקל, ומנדלבליט הוא בשר ודם והוא גם יכול לטעות. אבל יש דרך להתמודד עם הטענות האלה. אני במקום ראש הממשלה לא הייתי משתמש ברטוריקה הזו, למרות שאני מבין את הכאב שלו באותו יום שהדברים נאמרו. אני גם לא חושב שיש בכך תועלת, לא לראש הממשלה, לא למדינה ולא לתנועה. צריך לתקן ולא להרוס, ואין לנו מערכת משפט אלטרנטיבית על המדף. יש לנו אחת וצריך לדעת לתקן אותה, בממלכתיות".