 |
זה חלום הבלהות של כל נוסע או טייס. ברגע הנחיתה קורס כן הנסע של המטוס, עליו מורכבים הגלגלים, וגורם לתגובת שרשרת המסתיימת באסון נורא. תחקיר "מעריב" שיתפרסם ביום שישי הקרוב במוסף "סופשבוע" מגלה עד כמה החלום היה קרוב למציאות. מתברר, כי בשנים האחרונות הורכבו במספר הזדמנויות במפעל שה"ל (שירותים הידראוליים לוד), של התעשייה האווירית רכיבים פסולים על מטוסי בואינג של אל על ועל מטוסי קרב מסוג אף-15 ו אף-16 של חיל האוויר.
כמו כן, לא בוצעו בדיקות הנדרשות בהליך השיפוץ ובמקרה אחד אף השתמשו בשה"ל בציוד שלא הוסמך על ידי חברת בואינג האמריקנית, "על מנת לחסוך את העלויות", כפי שנכתב במסמך פנימי של המפעל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"חייבים להצמד להוראות היצרן"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למעריב נודע שרק בשבוע שעבר קורקע מטוס של אל על בעקבות חשד שבמהלך שיפוץ של כן הנסע לפני כשנה וחצי הורכב עליו רכיב פסול שאינו עונה על מידות היצרן. יתרה מזאת, מתחקיר שנערך בחיל האוויר לפני כחודשיים עולה שבשני מקרים הורכבו רכיבים פסולים, על כן נסע של מסוק יסעור ועל כן נסע של מטוס אף-15. מהתחקיר עולה שבשה"ל ניסו לטייח את הממצאים של חיל האוויר. בחקירה ראשונה שנערכה במפעל בחודש מאי נקבע לגבי אחד הרכיבים שהוא עומד על פי הדרישות של היצרן, אולם שישה ימים מאוחר יותר הודו בשה"ל, באמצעות מכתב שנשלח לחיל האוויר, שאכן, גם על המסוק וגם על מטוס הקרב הורכבו רכיבים פסולים. ראש מינהל אבטחת איכות בשה"ל, ויקטור שונברגר, הסביר במכתב מפורט לחיל האוויר שאכן ניתן תג שמיש לחלק שאינו עומד במידות היצרן. "תחום שיקומי החלקים עבור לקוחות לא התקדם באותו קצב עם מערכת האיכות הכללית. כתוצאה מכך נוצר מסלול עוקף שאיפשר מספר בריחות", אולם לדבריו, "מסלול עוקף זה נסגר בחודש מרס 2003". עם זאת, לידי אל על הגיע לפני כשבועיים מידע על כך שרכיב פסול, שאינו עונה על מידות היצרן, הורכב בכן הנסע של אחד ממטוסי ה בואינג של החברה בפברואר אשתקד. בעקבות המידע החליטו באל על לקרקע את המטוס ולערוך לו בדיקות נרחבות. בתעשייה האווירית מודעים לתקלות בהליך השיפוצים. רק בדצמבר האחרון כתב מבקר הפנים הקודם של החברה, דוד צרי, ש"אכן נמצא שיש צורך בשיפור תרבות האיכות של שה"ל בתחום השיפוצים". מומחי תעופה מאוחדים בדעה שכל חריגה מהוראות היצרן בהליך השיפוץ עלולה להיות קטלנית. אורי דיין, חוקר תאונות אוויריות במשרד התחבורה, אומר שלטכנאים העוסקים בשיפוץ אין כל שיקול דעת ושעליהם להיות צמודים להוראות היצרן בצורה דקדקנית, גם בעת הרכבת רכיבים וגם בזמן ביצוע הבדיקות. "אוי ואבוי לטכנאי שעושה שינויים על דעת עצמו. יש בלי סוף דוגמאות לתאונות שקרו בגלל מעשים כאלה. קיצור דרך גורם לתאונות". דוד לוי, האחראי במכון התקנים על איכות התעופה, אומר ש"חייבים להיות צמודים להוראות היצרן. זה תנאי ראשון במעלה בתעופה. זה חייב להיות אחד לאחד. חיי אדם תלויים בזה. זה אפילו לא נושא לדיון. המשמעות הבטיחותית של חריגה מהוראות היצרן היא קריטית".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | צילום אילוסטרציה: ארכיון מעריב | |
|