 |
סוגיית המחסומים מגיעה לבתי הספר: עם הבעייתיות הגוברת במחסומי צה"ל בשטחים והקושי של החיילים, החליטה עיריית תל-אביב לנסות להתחיל את ההכשרה לשירות כבר בתיכונים. החל משנת הלימודים יעברו תלמידי התיכון בתל-אביב סדרה של סדנאות שאמורה להכין אותם לקראת הצפוי להם לאחר גיוסם לצה"ל. בין השאר צפויים בני הנוער ללמוד על גיוס החובה, לשנן את ערכי צה"ל ולדון במקומו של הצבא במדינת ישראל. לצד הפעילויות השגרתיות,
החליטו בעירייה לא להתחמק גם מנושא המחסומים: לראשונה, יעברו התלמידים גם הכנה מקיפה וייחודית לשירות במחסומים. במסגרת ההכנה, יקבלו התלמידים כרטיסיות ומשימות המתארות סיטואציות בעייתיות האופייניות לשירות במחסומים, ויתבקשו לנתח אותן ולהציע פתרונות לדילמות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
התרעה לפיגוע מול אישה הרה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כך למשל, באחד הכרטיסים מתואר המקרה הבא: "בינואר 2004 התקבלו במערכת הביטחון התרעות חמות על כוונת מחבלת מתאבדת להגיע מכפר סמוך לירושלים ולהתפוצץ בבירה. לחיילים נאמר שבשל ההתרעה אין להתיר מעבר נשים במחסום. "כשהחלו צירי הלידה של ראניה באותו יום, היא ובעלה לא ידעו על מחסום הפתע שהוקם. הם לקחו מכונית מקרוב משפחה ונסעו במהירות לכיוון בית החולים. מחמוד, בעלה של ראניה, החנה את המכונית רחוק מהמחסום וניגש עם ראניה לבקש אישור מעבר. אורן, מפקד המחסום, חשש כי הם מחבלים שמנסים לעבור במסווה של בעל ואישה הרה. הוא ביקש מראניה שתסיר את מעילה ותראה אם היא נושאת חגורת נפץ. מחמוד סירב". אולם בכך לא תמה הדילמה. התלמידים מתבקשים גם להתמודד עם התוצאות הטרגיות של ההחלטה שקיבל מפקד המחסום: "דקות ספורות אחר כך ראו את ראניה שוכבת על הרצפה, היא אמרה לבעלה שאין זמן להגיע לבית החולים. היא הבינה שעליה ללדת כאן על האדמה הבוצית, הלידה החלה מיד. כעבור מספר דקות שמעו חיילי המחסום ההמומים בכי של תינוק ואחר כך שקט מעיק. הלידה הסתבכה, ומחמוד לא הצליח להחיות את התינוק שנולד". בעקבות הסיפור מתבקשים התלמידים לערוך כתבת טלוויזיה בנושא, ולדון בסוגיות הערכיות העולות ממנו, בשיקולי העריכה ובמטרות שינחו אותם בעת הכנת הכתבה. סרט נוסף שמתבקשים התלמידים להפיק עוסק במחבלת המתאבדת שהתפוצצה במחסום ארז לפני מספר חודשים. בעקבות הסיפור מתבקשים בני הנוער גם להביע את דעתם: "כיצד יכולה להשפיע חשיפת החיילים לעבודה במחסום לאורך זמן על חייהם האזרחיים?".
|  |  |  |  | |
|