 |
לאן הולכים כספי הביטוח הלאומי? לפחות חלקם מגיעים לנוכלים שמצליחים לקבל קצבאות נכות במרמה, והתופעה רק הולכת ומתרחבת. כך עולה מדוח שהמלצותיו הוצגו לאחרונה למנכ"ל הביטוח הלאומי, יגאל בן-שלום. הדוח, שנחשף לראשונה במעריב, חושף את תופעת ה"מאכערים", שעל פי הערכת גורם במוסד, גורמת בזבוז של עשרות מיליוני שקלים בכל שנה. רבים מה"מאכערים" הם עובדים לשעבר במוסד לביטוח לאומי, גורמים עבריינים, עורכי דין ורואי חשבון המכירים את הפרצות בחוק הביטוח הלאומי ובעבודת המוסד. גורמים אלה מסייעים לאנשים לרמות את הוועדות הרפואיות, להגיש אלפי תביעות שווא בשנה - ולקבל קצבאות שלא כחוק. הדוח חושף שאותם גורמים מתדרכים את התובעים מה לומר בוועדות הרפואיות, ולעתים אף מתדרכים רופאים כיצד למלא את המסמכים הרפואיים המוגשים לוועדות. הכל תמורת עמלות דשנות. הרמאים
מנצלים את העובדה שיש שורה של בעיות רפואיות המזכות את הסובלים מהן באחוזי נכות, אך בלתי אפשרי לאמת אותן בבדיקות. הוועדות מתקשות במיוחד לאמת את טענות בתחום הפסיכיאטריה והאורתופדיה, דוגמת כאבי גב. תלונה "פופולרית" נוספת היא בעיית אוזניים המכונה טנטון, המתבטאת ברשרוש תמידי באוזן ומזכה באחוזי נכות, אך אין דרך לבדוק אם היא אכן קיימת. בנוסף, אפשר לזייף מסמכים רפואיים בקלות רבה. אדם שנבדק על ידי רופא אינו נדרש להזדהות בתעודה עם תמונה, ולכן נוכל יכול לשלוח אדם אחר עם בעיה רפואית - ולקבל מסמכים רפואיים על שם אדם אחר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
חוק בלי שיניים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
באחד המקרים נהג עובד לשעבר במוסד לביטוח לאומי להגיע למפעלים, ולאסוף מהעובדים תביעות נכות מעבודה בגין טנטון. אותו אדם עשה זאת במשך שנים, אולם לא ניתן להוכיח שלעובדים אין בעיה באוזניים וכי אלה תביעות שווא. לפי הדוח, ענף ה"מאכערים" פורח. מדובר בהטבות כספיות משמעותיות מאוד, ואין הרתעה וענישה משמעותית כלפי הרמאים, או כלפי מי שמגיש תביעת שווא. כחלק ממסקנותיה, ממליצה הוועדה להכין מדריך כתוב למגישים תביעה לביטוח הלאומי, לקיים מסע הסברה בקרב עובדי המוסד על ההונאות, ולייעל את תהליך הגשת התביעות. |  |  |  |  | |
|