 |
הפערים הכלכליים ממשיכים לתת את אותותיהם במערכת החינוך. נתונים שמפרסם היום מרכז אדוה מוכיחים כיצד בני הנוער מהשכבות החלשות מתקשים לפרוץ את מעגל העוני ומציגים הישגים נמוכים משמעותית בתעודות הבגרות מאלה שמציגים בנים ובנות למשפחות מבוססות. על פי נתוני מרכז אדוה, ביישובים שבהם רמת ההכנסה הממוצעת נמוכה, שיעור הציונים נמוך
וביישובים שבהם ההכנסה הממוצעת גבוהה. כך למשל באופקים רק 35% מהתלמידים היו זכאים לבגרות בעוד שבקריית-טבעון שיעור הזכאים היה 70%. אך הפערים לא מסתיימים בתיכון. כך, למשל, שיעור היהודים באוניברסיטה כפול משיעור הערבים ובני הדתות האחרות. שיעור האשכנזים הלומדים באוניברסיטה הוא 30%, בעוד ששיעור בני עדות המזרח הוא 16% בלבד. ביישובים המבוססים שיעור התלמידים
במסגרות ההשכלה הגבוהה מגיע ל-29% בעוד שביישובים שבהם רמת ההכנסה הממוצעת נמוכה לומדים רק 12% במסגרות אלה. כמדי שנה, התמונה שמציג הדוח של אדוה ורודה פחות מזו שמציג משרד החינוך. בעוד שמשרד החינוך מסר בפברואר על עלייה קטנה בשיעור הזכאים לבגרות ל-52% מבני ה-17 בישראל (53 אלף תלמידים) בשנת הלימודים תשס"ג, באדוה טוענים שהשיעור הנכון הוא 46.8% מבני ה-17. בנוסף מציינים במרכז אדוה שכ-21% מבין התלמידים לא למדו לקראת בחינות הבגרות בתשס"ג. במניין זה נחשבים 11 אלף בני 17 שלא למדו באף מסגרת, 8,500 שלמדו במסגרות חרדיות ו-4,300 פלשתינים תושבי מזרח ירושלים שלומדים לפי המתכונת הירדנית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"הגורל לא קבוע מראש"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"הגורל לא קבוע מראש", אמרה יו"ר מרכז אדוה, ד"ר שלמה סבירסקי. "זו סתירה פנימית כי בני האדם משתנים כל הזמן. היום חסרה מדיניות ממשלתית שתנסה לשבור את המעגל של הקשר בין הצלחה בלימודים לרקע חברתי". ד"ר סבירסקי מוסיף: "למרות שכל הפוליטיקאים למדו לומר שחינוך הוא נורא חשוב הם לא עושים שום דבר, ולכן שום דבר לא ישתנה... חייבת להיות מחוייבות ממשלתית של ממש להפוך את בתי הספר בישובים החלשים לשווי מעמד ושווי ערך לאלו של צפון תל-אביב. זה כרוך בהרבה דברים, שבראשם כסף שאותו הממשלה מקצצת כיום. אם המגמה התקציבית לא תשתנה במהרה הסיכויים של הדור שמתחיל היום במערכת החינוך יגיע להישגים נמוכים יותר מהתלמידים של היום". במשרד החינוך דחו את ההאשמות: "ממצאי דוח אדוה, כמו נתוני המשרד, מעידים על עלייה באחוז הזכאים לתעודת בגרות וכן על צמצום במספר הנושרים ממערכת החינוך. יצוין כי מספר הזכאים לבגרות עלה במהלך שלוש השנים האחרונות ב7.4% - שהם עוד 8,815 תלמידים אשר זכאים לתעודת בגרות". באשר לשיעור התעודות שעומדות בדרישות הסף של האוניברסיטאות אומרים במשרד שמזה חודשים מתקיימים דיונים בעניין הרכב תעודת הבגרות. במסגרת הדיונים מגבשים גורמי המקצוע את הקריטריונים לתעודת בגרות אחידה, ברוח המלצות דוח דברת.
|  |  |  |  | |
|