ראשי > חדשות > פוליטי מדיני > כתבה
בארכיון האתר
רק 20 אלף קילומטר מבאר-שבע
יעקב טרנר, מפקד מוזיאון חיל האוויר, מאושר: הוא הצליח לאתר המטוסים האבודים האחרונים ששירתו בחיל. כעת הוא צריך להתמודד עם הקשיים בהשבתם
לכתבה הקודמת דפדף בחדשות לכתבה הבאה
אמיר בוחבוט
29/8/2004 10:34
יעקב טרנר, מפקד מוזיאון חיל האוויר, מתרגש: לאחר מאמץ של יותר מעשרים שנה הוא הצליח לאתר את ארבעת המטוסים האחרונים שהיו בשירות חיל האוויר הישראלי וכעת הוא פועל להביאם למוזיאון.
 
"ברור שמבחינתי זו סגירת מעגל
ארוכת שנים", מספר טרנר ל-
NRG מעריב, אך מוסיף, "עד שלא אראה את כל המטוסים האחרונים נוחתים במוזיאון לא אנוח. זו משאלת ליבי וחלומי".
 
מאז הקים טרנר, לשעבר מבכירי חיל האוויר וכיום ראש עיריית באר-שבע, את המוזיאון בחצרים, הוא פועל לאסוף את מטוסי חיל האוויר לדורותיהם תחת קורת גג אחת במטרה לשמר את מורשת החיל.
 
במשך שנים נעזר טרנר בטייסים רבים ועמותות של טייסים בישראל שסייעו לו לאתר את עשרות המטוסים שהיו ברשות חיל האוויר ונמכרו, נמסרו במתנה או נעלמו ברחבי העולם. מטוסים רבים הוחזרו לישראל אחרי מאמצים רבים ותרומות של כסף רב. כעת נמצאו ארבעת המטוסים האחרונים.

יעקב טרנר. צילום ארכיון
הסוחר ביקש עמלת תיווך
המטוס הראשון הוא ה"אושקוש", שארבעה מסוגו הוברחו לארץ במהלך מלחמת העצמאות. "אחד מהם נתפס על ידי האמריקנים ונותר מאחור", נזכר טרנר". שלושה מהם התחמשו בפצצות בצ'כיה וטסו לארץ לנחיתה בתל-נוף, ובדרכם ארצה הפציצו מטרות במצרים".
 
מציאת מטוס המוסקיטו יכולה לספק תסריט לסרט מתח. לחיל האוויר היו 90 מטוסי מוסקיטו, אך כיום לא נותר אף אחד. טרנר מספר שב-1964 נקברו עשרה מטוסי מוסקיטו על ידי רס"ר בסיס סירקין לאחר שנאמר לו שהם כבר לא מבצעיים.
 
"לאחרונה קיבלתי מכתב מסוחר מטוסים ותיק שטוען כי יש לו מטוס מוסקיטו והוא מוכן למכור אותו תמורת חצי מיליון דולר. הסוחר סרב למסור היכן המטוס נמצא כי הוא רוצה עמלת תיווך. הוא ניסה להתפשר על המחיר והציע להחליף את המטוס בתמורה לשני מטוסי סקייהוק ישנים שיצאו משימוש בחיל האוויר" אומר טרנר. כיום נמצא הנושא בבדיקת משרד הביטחון.

מטוס 17-B. צילום: ביטאון חיל האוויר
האישה היתה חסרת סבלנות
קושי קיים גם בהשגתו של המפציץ 17-B. המטוס היה אמור להגיע במסגרת עסקה בין מערכת הביטחון לחברת בואינג, יצרנית המטוס. אולם העסקה בוטלה והמטוס לא נמסר.
 
גם סיפורו של מטוס הבוננזה טרם הסתיים. המטוס הובא ארצה במלחמת העצמאות מדרום אפריקה, דרך סודן ומצרים, אך עקבותיו נעלמו בשנות החמישים.
 
"לפני ארבע שנים הגיע אליי מידע שהוא עומד למכירה באתר אינטרנט בריטי עם צילום במחיר של 35,000 לירות שטרלינג", מספר טרנר בעצב, "בבדיקה שעשינו התברר כי זהו אותו מטוס שהתגלגל לידי טייס בריטי ולאחר מותו הוציאה אותו אשתו למכירה. התארגנו בדחיפות, יצרנו קשר עם האישה, אבל היא היתה חסרת סבלנות ומכרה אותו לטייס בריטי בגמלאות. אני מקווה שנצליח לשכנע אותו למכור שוב ולהחזיר עטרה ליושנה".
לא מרים ידיים
טרנר ניסה להשיג מטוסים נוספים כמו מטוסי אונסול וקונסול ששימשו את בית הספר לטיסה, אך לאחר שנעשו בדיקות קפדניות בעולם הגיע למסקנה שלא ניתן להשיג אותם.
 
למרות הקשיים, טרנר לא מרים ידיים ובימים אלו הוא מקיים מגעים לתרומות כסף על מנת להשיב את המטוסים שאותרו במאמץ רב למנוחה אחרונה במוזיאון.
גלעד חוזר הביתה
חוזרים לליל הרצח
טוקבק של סליחה
נבחרת העשור
אסף רמון
מותו של טופז
עד כאן!
חברה
בעולם
פוליטיקאים
בחירות 2009
תמונות
פוליטי מדיני
חדשות בארץ
  מדד הגולשים
נעצר חשוד בפרשת...
                  18.84%
היעלים הבורחים...
                  11.58%
רצח מרגריטה...
                  8.28%
עוד...

לאחר 50 שנה: מטוס הקטלינה עומד לנחות במוזיאון חיל האוויר


פוליטי מדיני
שטרית: השבוע נצביע על המאגר הביומטרי  
שטרסברג-כהן בוועדה לבחירת יועמ"ש לכנסת  
ברק ומיטשל דנים בהקפאת ההתנחלויות  
עוד...