 |
חברת האוטובוסים "דן" מתהדרת בשנים האחרונות בתואר "יקירת איכות הסביבה". אתמול התברר כי התדמית שמנסה החברה לצייר לעצמה לא עומדת בהכרח במבחן המציאות. המשרד לאיכות הסביבה החליט לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשי החברה בגין הפרת צו שחייב אותם לעמוד בתקנים מחמירים למניעת זיהום. ב-2001 החליט השר לאיכות הסביבה דאז, צחי הנגבי, להוציא צווים אישיים נגד ראשי חברות ההסעה הציבוריות. בצווים פורטו ההנחיות שעל פיהן אמורות היו חברות התחבורה הציבורית כדי לפעול לצמצום הזיהום. בין השאר, חוייבו המנהלים לעבור לסולר דל-גופרית ולהפחית במחצית בתוך זמן נתון את כמויות החומרים המזהמים הנפלטים מאגזוזי האוטובוסים. אתמול, לאחר שנאספו הדוחות הרב שנתיים, התברר כי חברת "דן" הפחיתה 36% בלבד מכמויות המזהמים, פער
של 14% מהיעד שהוצב בצווים. "דרשנו מחברת 'דן' להגיש את אופן העמידה שלהם בצווים וגילינו שהם לא עומדים בתנאים", מסביר אבי מושל, הממונה על זיהום אוויר מכלי רכב במשרד לאיכות הסביבה.
"הזיהום הזה גורם לנזקים עצומים לבני אדם ולכן אנחנו לא יכולים לעבור על הפרה כזו בשתיקה. ה-14% הללו הם המרחק בין צעדים אמיתיים ללא לעשות כלום. חברת 'דן' לא התאמצה לפעול על פי הצו, אלא עשתה רק את הדברים שלא דרשו מאמץ מיוחד", הוא הוסיף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קודם כל ניקיון
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לדבריו, למשרד לאיכות הסביבה לא היה מנוס מלפתוח בחקירה פלילית נגד מנהלי החברה. "'בדן' היו אמורים לסיים את ההפחתה כבר בסוף יוני, ועכשיו אנחנו רואים שהם ממשיכים שלא לעמוד בתקנות. אנחנו בעד תחבורה ציבורית ויעילה אבל חייבים להבין שתחבורה ציבורית טובה היא קודם כל נקייה", אמר מושל.
ממלא מקום השרה לאיכות הסביבה, אילן שלגי, שאישר את החקירה הסביר כי משרדו לא ייתן לחברות מסחריות לזלזל בשמירה על חיי אדם. "לא נתפשר על קיום הוראות הצו ולא נסכים בשום פנים ואופן ש'דן' תזהם את האוויר ותפגע בבריאותם של מאות אלפי בני אדם, שאין להם אפילו יכולת להתגונן", אמר. עדיין לא התקבלה תגובתה של חברת "דן".
|  |  |  |  | |
|