 |
ערפאת עדיין חי ואסור לנתקו ממכשירי ההחייאה, קבע השייח' תייסיר אל-תמימי, ראש בתי הדין השרעיים ברשות, ועיכב בכמה שעות נוספות את ההודעה על מותו של יו"ר הרשות הפלשתינית. האם דבריו של אל-תמימי, הסמכות הדתית השנייה בחשיבותה ברשות הפלשתינית, עולים בקנה אחד עם ציוויי האיסלאם וההלכה המוסלמית, השריעה? האם האיסלאם אוסר באופן מוחלט על המתת חסד, גם כאשר ברור שניתוקו של החולה ממכשירי
ההחייאה ישים קץ לייסוריו? האם יש מקרים שבהם המתת חסד מותרת? "המתת חסד לא קיימת באיסלאם, היא מנוגדת לדת כשם שההתאבדות מנוגדת", אומר פרופ' יוסף גינת, סגן נשיא מכללת נתניה ומנהל המרכז לדיאלוג אסטרטגי ל-NRG מעריב. "בתקופה העתיקה, הדילמה הזו לא היתה קיימת, כי לא היו מכשירים שמסייעים לאדם לחיות. לכן אין גם פסקי הלכה (פתוות) בנושא זה, למרות שאני בטוח שיש פסקי הלכה מסוימים שנותנים פיתרון לבעיה זו". האם ניתוקו של ערפאת מהמכשירים ייחשב להריגה? "יש כאן פרדוקס מבחינת הפלשתינים. מצד אחד, הוא חי רק בזכות המכונות אבל מצד שני ניתוק ייחשב להריגה". פרופ' גינת מעריך שמאחורי הגעתו הבהולה של אל-תמימי לפריז עומד הרצון של בכירי הרשות הפלשתינית להרוויח זמן. "הפלשתינים רוצים להרוויח זמן כדי להתארגן", הוא אומר. "משתמשים בדת למרות שאין מקום להשתמש בה, כמו במקרה של השאהידים שמשתמשים בדת כהסבר להתאבדות ולרצח, שבעצם אסורים על פי האיסלאם".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"לא צריך למהר"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
השייח' כמאל ח'טיב, סגן יו"ר התנועה האיסלאמית ואחד מאנשי הדת הבכירים בישראל, מציג פרשנות אחרת בנושא השקפתו של האיסלאם לגבי המתת חסד. "אסור למהר ולקבוע שזה מוות קליני, אבל אם הרופאים קבעו שאכן מדובר במוות קליני, ושהסבל עלול להימשך שנים ארוכות, יכולה המשפחה לבקש המתת חסד, ובמקרה זה היא מותרת", הוא אומר ל-NRG מעריב. השייח' ח'טיב מצטט דברים שאמר בהקשר זה השייח' ד"ר יוסף אל-קרדאווי, אחד מפוסקי ההלכה החשובים בעולם האיסלאם. אל-קרדאווי קבע שאם מתברר שמחזור הדם תקין אך המוח אינו מתפקד והחולה אינו מגיב, ומצבו גורם סבל לבני משפחתו, מותר לנתקו ממכשירי ההחייאה. במקרה של יו"ר הרשות הפלשתינית, אומר ח'טיב, אסור למהר. "ערפאת נמצא בתרדמת 5-6 ימים ולכן לא צריך למהר", הוא אומר. "אם אשתו וקרובי משפחה נוספים יגיעו למסקנה שכל האמצעים ננקטו ושאין תקווה שמצבו של הראיס ישתפר, אז יוכלו לבקש לנתק אותו ממכשירי ההחייאה". בכל מקרה, מעריך ח'טיב, את ההחלטה הסופית בעניינו של ערפאת יקבלו הפוליטיקאים ולא אנשי הדת. |  |  |  |  | |
|