 |
"מותו של השר והרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן לא נגרם בגלל כשל בטיחותי" - כך עולה ממסקנות ועדת החקירה שמונתה לבדוק את נסיבות מותו. מהמסקנות עולה גם שלא ניתן היה למנוע מאיתן לעלות על שובר הגלים.
לפי מסקנות הוועדה הסיבה הרשמית למותו של רפול היא גל בגובה שמונה מטרים ובמשקל כמה טונות. הגל האימתני פגע בשר לשעבר והדף אותו ישר לתוך מימי הנמל. מדוח ועדת הבדיקה עולה ששניות לפני שנסחף לים הספיק איתן לדווח למנהל העבודה שגל גדול סחף טנדר שעמד באותו מקום יום קודם לכן.
יומיים לפני מותו, רפול, שעמד בראש פרוייקט "נמל היובל", היה שותף להחלטה להפסיק את העבודה בנמל החדש עקב מזג אוויר גרוע וגלים גבוהים. הפועלים הונחו לא להגיע לעבודה עד שוך הסערה וגם חלק מהציוד הכבד שהיה על שובר הגלים פונה מחשש שייסחף למים. ביום שקדם לתאונה הטרגית היתה תחזית לגלים
בגובה של שישה מטרים, ובפועל הם הגיעו אף לשמונה מטרים. התחזיות לא הרתיעו את רפול, שהגיע ביום שלישי כהרגלו למזח, לבדוק את התקדמות העבודה. לפי ההערכה הוא אף הספיק לנסוע כ-3 קילומטר לאורך שובר הגלים. שאול רותם, מנהל נמל אשדוד העריך שכ-20 או 30 גלים גבוהים פגעו באיתן בדרכו. "העובדה שעל שובר הגלים התנפצו גלים גבוהים לא הרתיעה, לרוע המזל, את רפול ז"ל מלהיכנס לאזור המסוכן", אמר רותם. חברי ועדת הבדיקה מצאו שחברת "אשטרום דרגדוס", שבונה את נמל היובל פעלה כנדרש בחוק, אך המליצו לבחון לעומק את דרישות החוזה בין הנמל לחברה הקבלנית בתחום הבטיחות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"להתקין מחסום פיזי במקום"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בדו"ח נכתב עוד כי למרות כל האזהרות בעל פה והאמצעים שנקטה החברה הקבלנית בשטח, יש מקום לשקול התקנת אמצעי אזהרה פיזי שיזהיר מפני כניסה לשובר הגלים במזג אויר רע. זאת בנוסף למחסום הקיים בשער בסיס חיל הים, המונע כניסה לתחום שובר הגלים. שר התחבורה מאיר שטרית הדגיש היום במסיבת עיתונאים בתל אביב כי שובר הגלים טרם נמסר לרשות הנמלים. על פי החוזה האחריות על הבטיחות בעת הבנייה חלה על החברה הקבלנית "אשטרום דרגדוס" ואילו הפיקוח על איכות הבנייה מבוצע על ידי רשות הנמלים. בתוך שבוע תושלם הכנת הדוח הסופי והוא יוגש לשר התחבורה. "רפול נהג להגיע לאותה נקודה פעמים רבות, למרות שהוזהר בעבר על ידי גורמים בנמל אשדוד שסוף המזח, המקום ממנו נפל אל מותו, מסוכן כאשר יש גלים גבוהים" – כך אמרו לאחר האסון גורמים בכירים במשטרת לכיש. |  |  |  |  | |
|