 |
הלחץ הרב שהופעל על צה"ל מצד בג"ץ, מפגינים פלשתינים וארגונים בינלאומיים בנושא גדר ההפרדה, הוביל ככל הנראה לשינוי בחשיבה הצבאית. משרד הביטחון אישר לאחרונה השקעה של מיליארד שקל בתשתיות של כפרים הפלשתיניים סביב גדר ההפרדה. התוכנית תכלול 130 קילומטרים של כבישים, מעברים תת-קרקעיים בין כפר לכפר ומעברים חקלאיים טכנולוגיים. הסכום החדש גבוה פי 100 מהסכום שהושקע עד כה בסלילת כבישים בצד הפלשתיני של גדר ההפרדה, שהסתכם ב-10 מיליון שקל. "אחרי הבג"צים של ה-30 ביוני הכל השתנה", הודה גורם בכיר במערכת הביטחון. "כיום מערכת הביטחון מבצעת סקרי דעת קהל בקרב הפלשתינים
על מנת לדעת בדיוק מה חשוב להם ובאיזו מדיניות לנקוט עבור התושבים", אמר הגורם. לדבריו, הצבא "למד המון משלב א' של בניית הגדר". ההחלטה באה, לאחר שההפגנות הרבות נגד הגדר והפניות לבית המשפט יצרו עיכובים בהתקדמות בניית הגדר. ב-30 ביוני פסל בג"ץ 30 מתוך 40 קילומטר של גדר ההפרדה בעוטף ירושלים, וקבע שהם אינם חוקיים. ההחלטה הזאת חייבה חשיבה מחודשת שתצמצם את הנזק לתושבים הפלשתינים. למעלה מעשרה בג"צים נגד מנהלת מרחב קו התפר עדיין נידונים בבית המשפט העליון, במטרה לעצור את הבנייה ולהסיג את הגדר אחורה לכיוון ישראל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
בניית הגדר נמשכת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שר הביטחון, שאול מופז, הסביר את אישור התוכנית בכך שהיא נועדה להקל על היציאה והכניסה של התושבים הפלשתינים מהאזור, "באופן שישמור על רצף ביטחוני של גדר ההפרדה".
בחודשים הקרובים תבנה מנהלת קו התפר צירים חלופיים בין הכפרים הפלשתיניים באזור. אחד הכבישים הראשונים יבנה מתחת לכביש 443, ויחבר בין הכפרים בידו ואל-ג'יב, ויסעו בו רק פלשתינים.
במקביל תימשך בניית גדר ההפרדה. עד כה נבנו 215 קילומטרים מגדר ההפרדה, מעמק בית שאן ועד אלקנה. מטרת מנהלת מרחב התפר היא לסיים עד סוף שנת 2005 את בניית כל 550 הקילומטרים של הגדר, שתכלול את מזרח ירושלים, גוש-עציון, מצודת יהודה, וקטע הדרומי מול חברון. |  |  |  |  | |
|