 |
/images/archive/gallery/219/248.jpg נמל אשדוד.
צילום: גדי קבלו  |
|
"עשרות עובדים בנמל מונו שלא כדין" |
|
טיוטה של דוח מבקר רשות הנמלים משרטטת תמונת מצב עגומה. הדוח קובע כי עשרות בני אדם, חלקם מקורביהם של פוליטיקאים, מונו שלא בהתאם לכללי המנהל וזכו לשכר ולתנאים מפליגים |
|
|
 | דפדף בחדשות |  | |
יוסי אסולין 10/12/2004 11:52 |
|
|
|
|
 |
בשבועות האחרונים התפאר מנהל נמל אשדוד, שאול רותם, לאחר שהביס את העובדים בשלוש תביעות משפטיות שהגישו נגד ההנהלה כי "תם עידן הנפוטיזם בנמל אשדוד ותם שלטון הוועדים שמלכו בהכנסת העובדים לנמל ותמו המינויים הלא כשרים". אכן, מילים כדורבנות וסיבה לגאווה עבור מנהלי הנמל הוותיק. דוח מבקר הרשות חושף תמונת מצב שונה לחלוטין, שלא עולה
בקנה אחד עם הצהרותיו החגיגיות של רותם על מיגור התופעות הפסולות של מינוי מקורבים. טיוטת הדוח החמור, שהגיעה לידי NRG מעריב והמקומון "זמן הדרום" קובע כי רותם מעורב בעשרות מינויים תמוהים ולא חוקיים לכאורה של בכירים במהלך 6 השנים האחרונות. רותם, קובע הדוח, סידר "ג'ובים" לעובדים רבים, שהופנו אליו ע"י שר התחבורה דאז, אפרים סנה. בדוח נטען כי רותם עסק במינויים הן במהלך תפקידו הנוכחי כמנהל הנמל והן בתפקידו הקודם, כסמנכ"ל רשות הנמלים לענייני כוח אדם. הדוח קובע חד-משמעית כי מינויים רבים בנמל נעשו שלא בהתאם לסידרי מנהל תקינים וללא מכרז. רק בשנתיים האחרונות נקלטו בנמל 147 עובדים. 40% מתוכם נקלטו לעבודה בדרך לא תקינה וללא מכרז כפי שדורשים הנהלים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
המשרה בוטלה, ואויישה מחדש
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לאמה ליגישאל למשל נחשב למקורבו של שר התחבורה לשעבר, אפרים סנה, וגם שימש כעוזרו. הדוח בדק ומצא כי ליגישאל נקלט לראשונה מבלי שתפקידו יוגדר. ב-9 לאפריל 2002 סיכם הסמנכ"ל לכוח אדם ברשות הנמלים דאז, שאול רותם, עם העובד כי למחרת אותו יום הוא יועבר לנמל אשדוד ויטפל בפיתוח "נושאי פרט ורווחה". עובד נוסף שזכה ל"ג'וב" יוקרתי בנמל הוא אילן גיא, מקורב נוסף של סנה. גיא החל לעבוד במשרדי רשות הנמלים בספטמבר 2001. רותם, שקלט את גיא לעבודה, מינה אותו לתפקיד מנהל אתר האינטרנט של הרשות, תפקיד שזיכה אותו בשכר בכירים ובתנאים מפליגים. עם סיום חוזהו האישי של גיא, נחתם עמו חוזה חדש לתקופה קצובה, מבלי לקבוע את יעדי העסקתו. גיא, אגב, כבר לא עובד בנמל. אריאל דריימן שימש כעוזרו של מנכ"ל רשות הנמלים הקודם, גדעון שמיר. לאחר חילופי הגברי ובעקבות מינויו של מנכ"ל חדש, לא נמצא לדריימן תקן מתאים. לעזרתו של דריימן נחלצו בכירי הליכוד. בעקבות פניית אחד משרי הליכוד, נפגש שאול רותם, אז עדיין סמנכ"ל הרשות, עם דריימן בינואר 2001 והחליט לשבץ אותו ל"תפקיד הולם". הדוח קובע כי למרות שחוזהו חודש מדי 3 חודשים, לא נמצא לעובד כל תפקיד בנמל. הקושי למצוא לדריימן תפקיד שיהלום את כישוריו, לא מנע ממעסיקיו לשלם לו שכר חודשי של 30 אלף שקל. הדוח מותח ביקורת חריפה גם על דובר הנמל, יגאל בן-זיקרי, אף הוא מקורב לשר התחבורה לשעבר, אפרים סנה. לפי הדוח נקלט בן-זיקרי לעבודה במרץ 2002 במשרדי רשות הנמלים לפי בקשתו האישית של סנה. בן-זיקרי, קובע הדוח, נקלט ללא הגדרת תפקיד במועד קבלתו לעבודה. בנובמבר 2003 הוא עבר לנמל אשדוד ומונה לתפקיד "הממונה על קשרי החוץ" ללא קיום מכרז כנדרש. לפי הדוח, חתם רותם על ביטול משרת דובר הנמל לפני מינויו של בן-זיקרי לתפקיד, דבר שלא הפריע לרותם לאייש משרה שהוא עצמו ביטל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
המבקר: "השיבוץ מיותר"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שם נוסף ברשימת המינויים הפוליטיים הוא דוד בן-הרוש, פסניונר של נמל אשדוד וסגן ראש העיר יבנה לשעבר. בן-הרוש גם מתהדר בקרבה משפחתית שסייעה לו להשתדרג: הוא אחיו של מאיר בן-הרוש, יו"ר פורום הסניפים של מפלגת העבודה בדרום וגם הוא נחשב לאחד ממקורביו של סנה. בן-הרוש החל את עבודתו בנמל אשדוד במהלך 2002, וטיפס בסולם הדרגות. בן-הרוש, שמכהן בפועל כסגן מנהל הנמל, מוגדר כ"ראש מינהלת פרוייקטים". בהגדרת תפקידו נכללים נושאים בתחום איכות הסביבה ואירוח משלחות, תפקידים שבעבר מולאו ע"י דובר הנמל.
הדוח מצא כי מינויו של בן-הרוש לתפקיד נעשה ללא מכרז, ותיאור תפקידו נמסר רק ב-29 בספטמבר 2003, כ-10 חודשים לאחר שהתקבל לעבודה. שכרו של בן-הרוש מגיע ל-40 אלף שקלים בחודש.
מינוי נוסף שזכה להרמת גבות בנמל הוא איוש תפקיד האחראי על מסוע הפחם. לתפקיד הנכסף מונה ניסים מוסקוביץ, המכונה "במבי". מוסקוביץ נקלט בנמל ע"י רותם על פי בקשתו של קודמו בתפקיד של סנה, הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף (מיל'), אמנון ליפקין-שחק.
בתחילה מינה רותם את מוסקוביץ לתפקיד פרוייקטור בנמל אילת. לאחר מינויו לתפקיד מנהל הנמל, שידרג רותם את מוסקוביץ לתפקיד "האחראי על קריית המשרדים ומסוע הפחם", תפקיד שבוטל לפני 4 שנים. עבור התפקיד הווירטואלי זכה מוסקוביץ לשכר חודשי של 40 אלף שקל בתוספות הוצאות.
ראש מחלקת הכספים ברשות, שבחן את תנאי העסקתו של מוסקוביץ אמר כי מדובר ב"שיבוץ מיותר" וקבע כי הוא מונה לתפקיד ללא מכרז. בנוסף, התפלא ראש מחלקת הכספים על שכרו של מוסקוביץ ועל תנאיו המפלגים ועל העובדה שנקבעה לו תוספת ותק בנסיבות לא ברורות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"עתודה ניהולית"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מירב דמרי ושבצה לעבודה בנמל אשדוד בספטמבר 2003 ומונתה לתפקיד "ראש מדור שיווק וקשרי לקוחות". רותם ביקש מהנהלת הרשות להקצות לה רכב צמוד. למרות שהרשות קבעה כי העסקתה של דמרי תיעשה בחוזה אישי, מצא דוח הביקורת כי היא מועסקת בתנאיו של ההסכם הקיבוצי. הדוח קובע בנוסף כי קליטת העובדת לא נעשתה בהתאם לנהלים וכי עד למועד כתיבת טיוטת הדוח, עדיין לא אושרה הגדרת תפקידה בנמל. יוסי מדלר, מקורב נוסף של שר התחבורה לשעבר ובנו של פעיל בכיר בעבודה, זכה גם הוא לתואר מנופח. הוא שובץ לעבודה בנמל לתפקיד ה"ממונה על בניית תיקי שטח ממוחשבים". הפנייה הראשונה לשבץ את מדלר לעבודה בנמל הגיעה מלשכתו של סנה. מנהל הנמל הקודם, אריה גביש, שקיבל את הפנייה, סירב לשכור את שירותיו של מדלר. בעקבות הסירוב, נקלט מדלר ע"י רותם כחלק מ"עתודה ניהולית". הדוח קובע כי ברשות הנמלים "לא קיימת חיה כזאת" וכי אין מסגרת פורמלית מאושרת להעסקת עובדים כ"עתודה ניהולית". למרות זאת, הועבר רותם ב-1 בספטמבר 2002 לנמל אשדוד לצורך קליטה ושיבוץ. בסופו של דבר, הסתיימה העסקתו של מדלר בנמל. הוא הוחזר למשרדי הרשות והתפטר לאחר מכן. הדוח קובע כי בנושאי קליטת העובדים בנמל מעורבים "בעלי תפקידים בכל הרמות". לפי הדוח, נקלטו לעבודה עובדים למרות שוועדת הקליטה פסלה אותם. כל זאת בידיעה מלאה או בעצימת עיניים מצד מנהלי הנמל. הדוח מפרט שורה של ליקויים נוספים בהליכי הקליטה וההעסקה של העובדים: חלק מהחוזים האישיים הוכנו באיחור, או שהאישורים הנדרשים סופקו רק לאחר תחילת העבודה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הנהלת הנמל: "הליך הקליטה מקצועי, פומבי ושיוויוני"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
יו"ר ועד ציוד מכני בנמל אשדוד, אלון חסן, שהואשם על ידי המנהל רותם בניסיונות להתערב בקליטת עובדים ובקליטת מקורבים מסר בתגובה: "שאול רותם אחראי ישיר לליקויים האלה וצריך לחקור אותם ביסודיות ולעקור אותם מהשורש. אני מציע לו להשעות את עצמו עד לבירור החקירה נגדו בעניין המינויים הפוליטיים הברורים שביצע. אם השר צחי הנגבי השעה את עצמו אין סיבה שרותם לא ייתן את הדין על כך.
"הליקויים המוזכרים בדוח הנם ליקויים של מינויים פוליטיים, בלתי תקינים שנעשו ללא מכרז או ללא תקן, ליקויים של חריגה מסמכות וליקויים של שימוש לרעה בסמכות. מבקשים מאיתנו העובדים, להתייעל והנה אנו עדים לשורה ארוכה של מינויים לא נחוצים בדרג הבכיר שעשה רותם והמניע העיקרי שלהם הוא היענות לבקשות של פוליטיקאים.
"מינויים אלה מהווים בזבוז כספי הנמל ללא צורך. במהלך השנתיים האחרונות מנהל שאול רותם הסתה פראית נגד ועדי עובדים של הנמל, הוא מאשים אותנו בהאשמות חסרות שחר בתחומים שונים, תוך שהוא מציג מצג שווא של מנהל השומר על כללי מינהל תקין, צדק ושקיפות ושוויון כלפי כל. מנהל הנמל מנסה לערער את הלגיטימיות של הוועדים הפועלים לשמירת זכויות העובדים. לאור זאת אני מתכוון לדרוש מגורמים בכירים ביותר האחראים על נמל אשדוד לפתוח בחקירה של גורם חיצוני שיבדוק את ליקויים של דוח זה ודוחות קודמים שהיו באחריותו של שאול רותם".
דובר נמל אשדוד מסר בתגובה, בשם שאול רותם וההנהלה: "הנהלת רשות הנמלים והנהלת נמל אשדוד פועלים זה למעלה משנה להביא לשינוי יסודי בכל הקשור לקליטת עובדים לעבודה בנמל. זאת בין היתר ע"י ביצוע תהליך קליטה מקצועי, פומבי ושיוויוני ותוך מתן עדיפות לשיבוץ באמצעות מכרזים פנימיים וחיצוניים. טיוטת דוח הביקורת הפנימית משקפת נורמות שנהגו בנמלים בעבר ואשר הנהלת הנמל עושה בימים אלו מאמצים גדולים לעקרם מן השורש.
"תהליך הקליטה והמיון המתקיים בימים אלו בנמל אשדוד שקוף ופתוח לכל, לראשונה בתולדות הנמל ובתולדות רשות הנמלים בכלל. תהליך המיון מבטיח בחירת מועמדים על בסיס איכותי בלבד ומתן הזדמנות לכל. בהקשר זה יש לציין, שבית הדין האזורי לעבודה בראשות השופט יוסף יוספי דחה את תביעת ההסתדרות, ושל ועדי הציוד המכני והתפעול בנמל אשדוד בעניין תהליך קליטת עובדים חדשים בנמל אשדוד. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|