 |
סוכנות הביון האמריקנית (סי-איי-אי) משתמשת במלחמה בטרור העולמי במגוון אמצעים: מרגלים, לוויינים, מערכות האזנה. כעת נחשף נשק נוסף של הסוכנות – מטוס מנהלים להעברת חשודים למדינות שבהן ניתן לחקור אותם ללא הגבלות. לפי דיווח בעיתון "וושינגטון פוסט" המטוס, מדגם גאלפסטרים 5, משמש את הסוכנות כדי להעביר חשודים לצורכי חקירה ומעצר. עד כה נצפה המטוס, שמספרו הסידורי הוא N379P, באינדונזיה, פקיסטן, מצרים, שבדיה ומדינות נוספות. עיקר פעילותו של המטוס מתבצעת בשעות הלילה והוא נוחת בבסיסים אמריקניים צבאיים ברחבי העולם. המשימה, שמכונה בסי-איי-אי "ביצוע", החלה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר. תחילה היה מדובר במשימה מצומצמת בהיקפה, אך בשל התרחבות המלחמה בטרור גם היקף פעילות המטוס עלה. המשימה מבוצעת על פי הוראה שניתנה
עוד בימי הנשיא ביל קלינטון ואושרה מחדש על ידי הנשיא ג'ורג' בוש. "מקבלי ההחלטות שלנו לא מתעמתים עם הסוגיה הזו", אמר מייקל שוייר, לשעבר הממונה על המלחמה בטרור בסוכנות הביון. "אנחנו היינו אומרים 'לאן אתם רוצים שניקח את האנשים האלה (החשודים)?' והלך המחשבה של הפקידים היה 'בואו ניתן למישהו אחר לעשות את העבודה השחורה'". ארגוני זכויות האדם הביעו ביקורת קשה על משימת המטוס, כיוון שברוב המקרים החשודים מועברים למדינות שבהן שיטות החקירה מנוגדות לחוק האמריקני ובניגוד לאמנת האו"ם נגד עינויים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
גורל החשוד לא נודע
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הדיווחים על המטוס החלו שבועות ספורים לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001. תחילה הוא נצפה לוקח חשוד משדה התעופה בקראצ'י שבפקיסטן ובעקבות כך החל המידע על המטוס להתפשט ברשת האינטרנט ובקרב חובבי הריגול. שבועות אחדים לאחר מכן ראו את המטוס אוסף שני חשודים מצרים כפותים משדה תעופה בשבדיה לקהיר. על פי דיווחים, השניים עונו במהלך חקירתם במצרים, על אף שרק אחד מהם הורשע בסופו של דבר. בינואר 2002 נחת המטוס המדובר בשדה תעופה בג'קרטה, בירת אינדונזיה, ואסף מצרי החשוד בקשרים עם אל-קאעידה ועם ריצ'רד ריד, שנודע בכינוי "מחבל הנעליים" ומקום הימצאו לא ידוע מאז.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שמות פיקטיביים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
המטוס לא רשום על שם הסי-איי-אי אלא על שם "חברת קש". ברישומי החברה מופיעים שמות מנהלים, אך בדיקה מעמיקה העלתה כי השמות קיימים רק על הנייר ואין להם מקום מגורים, טלפון ואפילו עבר עסקי. על אף שמרבית השמות הופיעו עם תאריכי לידה בשנות ה-40 וה-50, הם קיבלו מספרי ביטוח לאומי רק בשנים האחרונות. העיתון הציג את הנתונים לסי-איי-אי, אך לא קיבל תשובה. לאחרונה הועבר המטוס לידי חברה אחרת, אך גם הפעם העלתה בדיקה של העיתון כי מדובר ב"חברת קש", שהנתונים לגביה פיקטיביים לחלוטין. |  |  |  |  | |
|