ראשי > חדשות > פוליטי מדיני > כתבה
בארכיון האתר
טייס של זהב
ותיקי חיל האוויר קיבלו לאחרונה אות הוקרה על 50 שנות טיסה, ביניהם גם אל''מ זאביק לירון, ניצול שואה בן 81: "אין מפקד חיל בשמיים, אתה לגמרי לבד"
לכתבה הקודמת דפדף בחדשות לכתבה הבאה
אמיר בוחבוט
4/3/2005 23:10
חמישים שנה באוויר: אל"מ במיל' זאביק (לונדנר) לירון, בן 81, קיבל השבוע את "כנפי הזהב" של חיל האוויר הישראלי, בהוקרה על שירות צבאי ארוך ומפואר.

סיפורו של זאביק מתחיל ברכבת שנסעה מהגטו אל מחנה ההשמדה אושוויץ. אחרי שקפץ ונמלט מהמוות התקיים זאביק במשך שבוע ימים מפירות יער בלבד, עד שנמלט לאיטליה וגוייס כנער לשורות ההגנה. "קיבלתי שנתיים משכורת ולמדתי להטיס מטוסים", הוא מספר בגאווה. בשנת 1948 החליטו ראשי ההגנה להעלות ארצה את הטייסים הטריים, כשעל חולצתם מתנוססות כנפי טיס.      

למרות הניסיון שצברו, החליט דוד בן-גוריון, שכיהן אז כשר הביטחון, להעביר את הטייסים קורס מחודש, אך הפעם במסגרת צבא הגנה לישראל. זאביק, שהתמחה על מטוסי ה'ספיטפייר' האגדיים, היה לטייס הראשון שנחת באום-רשרש,
לימים העיר אילת. לאחר מכן, פיקד על פרחי טיס בבית הספר לטיסה ובהמשך עבר לענף המודיעין בחיל האוויר.      

"עבדתי ארבע וחצי שנים תחת פיקודו של עזר וייצמן. אז לא היו מזל"טים או לוויינים, את כל הצילומים על האויב היינו אוספים מלמעלה", הוא מציין בסיפוק. לירון מונה למפקד הראשון של אולקו''ם, יחידה סודית שתיאמה בין כוחות האוויר והרגלים הנעים לעבר מוקדי אויב בשטח. במשך כחמש שנים סייע בפיתוח תורת לחימה המשלבת בין זרוע האוויר ליבשה. בסוף שירותו הצבאי, מונה לתפקיד נספח צה"ל בדרום אמריקה וחידד את קשרי הביטחון עם מדינות באזור.    
  
הטייס זאביק לירון בטקס ההוקרה
"היה קשה להטיס"
מה ההבדל המהותי בין חיל האוויר של אז והיום?
"המטוסים אז היו יותר קשים להטסה. היום לטייסי הקרב יש המון מכשירים מתקדמים שמקלים עליהם את החיים. הרבה אנשים נהרגו בתקופה שלי באימונים ופחות בקרב, היה קשה מאוד להטיס את ה'ספיטפייר'".  

האיומים היום יותר מורכבים לדעתך?
"אין מה להשוות בין האיומים של התקופה ההיא לבין האיומים של היום. ברקע אז היתה חזית מצרית, חזית ירדנית, וחזית סורית, וגם שש דיביזיות עיראקיות שהגיעו להילחם בצבא הקטן והאמיץ שלנו".   

מה דעתך על המינוי של האלוף דן חלוץ לתפקיד הרמטכ"ל?
"למרות שאני מכיר את חלוץ באופן אישי אני אובייקטיבי. בעבר היה צריך רמטכ"ל שידע לתפעל טנקים ואת סיירת מטכ"ל. היום המצב שונה ועיקר הכוח בא מהאוויר".   

היו רגעים שחלפת על פני הסכנה. תוכל לספר על רגע קשה?
"לצערי היו לא מעט כאלה. אני יכול לספר שבעבר הרחוק המנוע של המטוס שלי הפסיק לפעול ושקלתי לקפוץ ממנו. בסוף נחתתי והמטוס נשבר לשניים. אני ניצלתי במזל".  
"מספר מוות על היד"
מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, החליט בשבוע שעבר להעניק לאל"מ זאביק לירון את כנפי הזהב, בהוקרה על שירותו המפואר בחיל האוויר ובקהילת המודיעין. יחד עמו קיבלו לראשונה את כנפי הזהב עוד עשרה טייסים, ביניהם נשיא המדינה לשעבר עזר וייצמן. 

"התרגשתי מאוד. נפגשתי עם טייסים שלא ראיתי 30 שנים", סיכם זאביק את הטקס. "אני, שברחתי מהנאצים ונושא את מספר המוות על היד, מתגאה היום בשני נכדים שמשרתים בצה"ל".    
יש לך מסר להעביר לטייסים הצעירים?
"אין מפקד חיל אוויר כשאתם בשמיים, אתם מחליטים לבד איך לבצע את המשימה. בידיכם ציוד שיכול להשמיד צבא גדול, ולכן אתם חייבים לפעול באחריות גדולה".   
גלעד חוזר הביתה
חוזרים לליל הרצח
טוקבק של סליחה
נבחרת העשור
אסף רמון
מותו של טופז
עד כאן!
חברה
בעולם
פוליטיקאים
בחירות 2009
תמונות
פוליטי מדיני
חדשות בארץ
  מדד הגולשים
נעצר חשוד בפרשת...
                  18.84%
היעלים הבורחים...
                  11.58%
רצח מרגריטה...
                  8.28%
עוד...

פוליטי מדיני
שטרית: השבוע נצביע על המאגר הביומטרי  
שטרסברג-כהן בוועדה לבחירת יועמ"ש לכנסת  
ברק ומיטשל דנים בהקפאת ההתנחלויות  
עוד...