 |
תשדירי הרדיו המפצירים בנהגים שלא יעזו לשבת מאחורי ההגה אחרי ששתו, הפכו אתמול לאיום חריף, שקשה יהיה לעמוד בו. הצעת חוק החדשה קובעת שלא רק שאסור לשתות מעל כמות מסוימת - אסור בכלל לשתות ולנהוג.
אתמול הגדירה ועדת הכלכלה של הכנסת את המונח "שיכור" מחדש: לא מי ששתה יותר מדי אלא כל מי ששתה כמות כלשהי, או מי שמתנהג כשיכור, למרות שכמות האלכוהול בדמו חוקית.
הוועדה אישרה אתמול לקריאה שנייה ושלישית תיקון לפקודת התעבורה, שבנוסף לתקנות החדשות בנושא כמות האלכוהול המותרת, יאפשר לשוטר רגיל לעצור נהגים החשודים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ולהשתמש בשיקול דעתו ובטביעת העין שלו ככלי לזיהוי שיכרות. המצב כיום מאפשר רק
לקצין משטרה לעצור נהג החשוד בשיכרות.
סעיף נוסף בתיקון אומר שגם אם נהג המלווה נהג צעיר, שתה אפילו לגימה אחת, וריכוז האלכוהול בדמו גבוה ? גם הוא וגם הנהג הצעיר ייחשבו כשיכורים וייעצרו. עו"ד מלי סיטון ממשרד התחבורה הסבירה אתמול לח"כים את ההיגיון המחמיר: "אנחנו רוצים לתקן את החוק כך שגם מי ששתה מעט, וזה לא משפיע עליו, גם מי שלקח שלוק אבל הוא נראה שיכור, או מסרב לעבור בדיקת אלכוהול - יוכרז כשיכור."
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"גם מאוהבים מתנהגים כמו שיכורים"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"לא נסחפתם קצת"? שאל ח"כ דוד טל (עם אחד) בהפתעה, והצטרף להסתייגות של יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), מהנוסח החדש שמשרד התחבורה מבקש להנהיג. "אני אתמוך בלב כבד אבל תחשבו רגע, הרי גם אדם מאוהב מתנהג לפעמים כמו שיכור, מוחו מפריש חומרים כימיים והוא קצת מסוחרר. אז מה, תעצרו גם אותו"? שאל כהן.
אפילו ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) היה ספקן ואמר: "אני לא חושב שאנחנו, חברי ועדת הכלכלה, מוסמכים לקבוע מי שיכור ומי לא." אבל על כך השיבה לו עו"ד סיטון: "ושר התחבורה מוסמך? אני יכולה לקבוע טוב יותר משר התחבורה."
ואילו התומכים בהצעה הסבירו שבמקרה הזה המטרה מצדיקה את האמצעים. "בכל סוף שבוע יש חמישה-שישה הרוגים בתאונות וצריכים לשים לזה סוף, אני מעדיף שנהג שעושה סלאלום בכביש ומתפרע, ייעצר באשמת שיכרות גם אם אין בגופו אלכוהול כלל," אמר ח"כ אבשלום וילן (יחד).
גם ח"כ כהן אמר בסופו של דבר: "אני תומך בחוק ולו רק למנוע מנהג שיכור אחד לסכן חיי אדם." ח"כ אילן ליבוביץ' (שינוי) הביע את תמיכתו, והוסיף: "אם המלווה שותה, אז הוא עצמו כבר לא יכול לפקח על הנהג הצעיר, מבחינתי המלווה הוא כמו הנהג."
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קנסות כבדים ועונשי מאסר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למרות חילוקי הדעות בין הצדדים, בסופו של דבר אישרה הוועדה את הצעת החוק שקובעת כי אדם ייחשב כשיכור אם עמד באחד משלושת התנאים:
1. מי ששתה משקה משכר בנהיגה או כנהג מלווה של נהג צעיר, בלי קשר לכמות האלכוהול שהתגלתה בגופו. .2 מי שנמצא בגופו סם או אלכוהול בריכוז שעולה על המותר בחוק. 3. מי שנראה או התנהג כשיכור, גם אם לא נערכה לו בדיקת אלכוהול, או שנמצא בבדיקה כי אחוז האלכוהול בגופו איננו חורג מהמותר בחוק.
אם תעבור ההצעה בקריאה השנייה והשלישית, לא רק שיהיה הרבה יותר קל להיחשב שיכור, גם העונשים על מי שייתפס כשהוא שיכור יהיו קשים יותר: הקנסות יגיעו עד ל67,300- שקלים. זאת בנוסף לעונשי מאסר ארוכים ופסילת הרישיון, הצפויים לנהגים שיורשעו בבית המשפט.
למרות ההצעה המחמירה ודברי נציג משרד הבריאות, פרופסור אלמוג, שטען בפני הוועדה שהסיכוי ששיכור יהיה מעורב בתאונה הוא גבוה פי שניים, נתוני המשטרה דווקא קובעים שנהיגה תחת השפעת אלכוהול היא לא גורם משמעותי בתאונות הדרכים.
נתונים אלה מראים שרק 3% מהתאונות הקטלניות נגרמות בגלל נהיגה בשכרות, לעומת 11% מהתאונות הקטלניות, שנגרמות עקב אי מתן זכות קדימה, או 13% מהתאונות שנגרמות בעקבות אי ציות לרמזור.
"הצעת החוק היא בבחינת רכבת הדוהרת במדרון. אמנם היא נוסעת בכיוון הנכון אך יש להוסיף לה בלמים מתאימים," אמר אתמול עו"ד שי גלעד, נציג לשכת עורכי הדין בוועדה. מי שלא שמחו במיוחד לשמע ההצעה היו, כמובן, הבליינים, שחלקם קיבלו את הבשורה בגיחוך ואחרים בזעם של ממש: "מי שהציע את החוק הזה שתה יותר מידי לפני שהגיע לוועדה", אמר אתמול אחד מהם.
בהכנת הידיעה השתתף מאיר סויסה |  |  |  |  | |
|