 |
"תוכנית הליבה" מגיעה גם לגני הילדים: החל משנת הלימודים הבאה יהיו הגנים חייבים ללמד ארבעה אשכולות נושאים, כהכנה לקראת מעבר הילדים לכיתה א'.
במשרד החינוך מתכוונים ליישם באופן הדרגתי את התוכנית החדשה, שמגדירה לראשונה את התכנים הלימודיים המשותפים לכל התלמידים במערכת החינוך ואת ההישגים המצופים מהם. התוכנית גובשה בחודשים האחרונים בידי צוותים של האגף לחינוך קדם-יסודי, פסיכולוגים התפתחותיים ואנשי אקדמיה. בקרוב היא עתידה לקלב את אישורה של מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש.
ארבעת אשכולות הנושאים כוללים פיתוח אוריינות (יכולות הבעה ומיומניות לקראת קריאה וכתיבה); פיתוח חשיבה מתמטית, כולל "היכרות עם סביבה
טכנולוגית מתוקשבת"; אשכול אמנויות שיתבטא ב"טיפוח היכולת וההתנסות במוזיקה, תנועה ובאומנות פלסטית", ולבסוף - אשכול "כישורי חיים" הכולל חינוך לבריאות, חינוך גופני, חינוך לבטיחות ולזהירות בדרכים ומיומנויות חברתיות.
בכל אחד מהאשכולות יוגדרו מושגים, תכנים, ערכים, ומיומנויות חשיבה ולמידה המשותפים לכל התלמידים במערכת החינוך הקדם-יסודי. "המשמעות המעשית היא (הגדרת) מה על כל ילדה וילד לדעת, ולהיות מסוגלים לעשות במעבר מהגן לבית הספר", נאמר במסמך המציג את התוכנית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"נקודת זינוק שווה"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תוכנית הליבה תיושם באופן הדרגתי בכ-12 אלף הגנים שבפיקוח משרד החינוך, שבהם לומדים ילדים בגילאים 3 עד 6. תוכנית הלימודים הראשונה שתיושם תהיה, ככל הנראה, בנושא שפה ואוריינות.
בשנת הלימודים הבאה, שתיפתח ב-1 בספטמבר, תופעל התוכנית בכמחצית מהגנים - בעיקר מהזרם הממלכתי והממלכתי-דתי. בהמשך, מקווים במשרד החינוך כי עקרונות התוכנית ייושמו גם בגני הילדים החרדיים. בנוסף, במשרד מתכוונים לחלק להורים בשנת הלימודים הבאה "מידעון", שיפרט את תוכניות הלימודים והציפיות מהילד בשלוש השנים בהן יבקר בגן.
בבסיס התוכנית עומדת החלטת משרד החינוך להגדיר לגננות מה כל ילד בגן צריך לדעת, כדי לאפשר נקודת זינוק שווה פחות או יותר לכל הילדים, בעלי רקע תרבותי, חברתי וסוציו-אקונומי שונה.
מ"מ מנהלת האגף לחינוך קדם-יסודי, ד"ר אילנה זילר, הסבירה כי ניתן להעביר את החומר הלימודי באמצעות משחק. "לדוגמה, אפשר להעביר דרך משחק, פעילות עם קוביות או בקבוצות קטנות מושגים מתמטיים בסיסיים כמו חיבור וחיסור במספרים קטנים". לדבריה, תוכנית הליבה נועדה להבטיח שהקניית הכישורים הללו לא תהיה נתונה לרצונה הטוב של הגננת, אלא תהיה חלק מהפעילות היום-יומית בגן.
ד"ר זילר הוסיפה כי צריך לנצל את יכולות הסקרנות, החקירה וההתבוננות של הילדים "ולתעל אותן גם לתוך תוכניות יותר מובנות". לדבריה, משרד החינוך ילמד את הגננות לעקוב אחרי הילדים באופן ממוקד שיאפשר להן לבחון היכן נמצא כל ילד מבחינת התפתחותית לימודית, חברתית ורגשית. "באמצעות כלי הערכה מותאמים, אפשר יהיה גם להתאים באופן פרטני תוכנית לכל ילד או לקבוצות קטנות של ילדים", הוסיפה.
במשרד החינוך מדגישים כי הגנים לא ייהפכו כעת למעין בתי ספר לגיל הרך: "אנחנו לא נעשה שום מערכת של מבחנים או מדידות", הדגישה ד"ר זילר, "בניגוד לבתי הספר, הפעילות בגן לא תחולק לשעה ראשונה המוקדשת למתמטיקה, ושעה שנייה ללימודי שפה. אין שום כוונה לפגוע ברוח הגן, והילדים ימשיכו לשחק בחצר, להיות בפינת הבובות, לצייר ולעשות כל מה עושים כיום בגן". |  |  |  |  | |
|