 |
"הצפונים" יוכלו לבחור: בג"ץ הורה לעיריית ת"א לערוך בחינה מחודשת לרשימת הבחירה לבתי הספר העל-יסודיים, כך שלא תפלה בין תלמידי בית הספר "אביב" שבצפון תל-אביב לבין שאר בתי הספר.
"אביב" הוא בית ספר יסודי חדש, שתלמידי המחזור הראשון שלו יסיימו את לימודיהם השנה. בעתירה לבג"ץ, שהוגשה באמצעות עורכי הדין ברוך כצמן ורועי בלחר - בעצמם הורים לילדים שלומדים בבית הספר - מחו ההורים נגד הליך "הבחירה המבוקרת" בבתי הספר היסודיים, שמפעילים משרד החינוך ועיריית תל-אביב. ההורים טענו שברשימת בתי הספר העל-יסודיים שהוגשה לבחירת התלמידים נכללו רק בתי ספר מרוחקים מהשכונה, והושמט בית הספר "אליאנס" שנמצא ברמת-אביב.
ההורים טענו שההחלטה שלא לכלול את "אליאנס" ברשימה מפלה לרעה את ילדיהם ופוגעת בשוויון בין תלמידי "אביב" לבין יתר תלמידי בתי
הספר היסודיים בתל-אביב. לטענתם, כל רשימות הבחירה האחרות כוללות לפחות בית ספר אחד באזור מגוריהם של התלמידים.
בתחילת השנה, עם פתיחת מועדי הרישום לבתי הספר לשנת הלימודים הבאה ולפני שהגישו את העתירה, ניסו ההורים להגיע לפתרון עם עיריית תל-אביב, אך לשווא. מאחר שמשרד החינוך גיבה את העיריה, הוגשה העתירה לבג"ץ.
עם הגשת העתירה הוציאו השופטים מרים נאור, אליעזר ריבלין וסלים ג'ובראן צו שעצר את הליך הרישום בכל בתי הספר העיר, עד להכרעה סופית בנושא. כך נותרה תל-אביב העיר היחידה בארץ שתלמידיה עדיין לא יודעים באיזה בית ספר ילמדו בשנה הבאה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ניסיון ליישב המתח
|
 |
|
 |
 |
 |
|
השופט אליעזר ריבלין, שכתב את פסק הדין, מתח ביקורת על עיריית תל-אביב. על פי פסק הדין, העירייה פעלה באופן לא שוויוני ומפלה כדי לקדם אינטגרציה וצמצום פערים בין בתי הספר בדרום ובמרכז לבין בית הספר "אביב", ולא נערכה כראוי לקליטת הבוגרים של בית הספר 'אביב' בבתי הספר העל-יסודיים.
ריבלין ציין כי תוכנית הבחירה משקפת ניסיון ליישב את המתח בין זכותם של הורי תלמידים לבחור לעצמם את החינוך הנראה להם ובין שאיפת החברה לשלוט בחינוך הציבורי.
"הבחירה המתאפשרת במסגרת תוכנית הבחירה נועדה גם לשפר סיכויים של מיעוטים וקהילות, ומבקשת לקדם את שוויון ההזדמנויות והאינטגרציה", ציין ריבלין. עם זאת, לדבריו, אין לפגוע בתלמידי בתי ספר מסוימים כדי לקדם רעיון זה.
"על העירייה להכיל את מערך השיקולים הרלוונטיים על כלל התלמידים באופן שוויוני", הוסיף ריבלין וקבע כי לא ניתן למנוע מתלמידים את האפשרות ללמוד בקרבת מקום מגוריהם. |  |  |  |  | |
|