 |
/images/archive/gallery/291/396.jpg אל''מ גלעד רז.
צילום: דובר צה''ל  |
|
"ממשיכים להטיל עלינו אמברגו" |
|
בראיון מיוחד ל-NRG מעריב חושף אל"מ גלעד רז, המפקד היוצא
של מרכז ציוד הלחימה והחלפים בצה"ל, כי האמברגו של מדינות
אירופה על ישראל נמשך. "לא מדובר בציוד רב, אבל זה לא נעים" |
|
|
 | דפדף בחדשות |  | |
אמיר בוחבוט 18/4/2005 12:43 |
|
|
|
|
 |
מרבית החיילים בצה"ל לא מכירים ככל הנראה את אלוף משנה גלעד רז, או את היחידה שבראשה עמד עד לאחרונה. סביר להניח שהם כן מכירים מקרוב את פעילות יחידת "מרכז ציוד הלחימה והחלפים" (מצל"ח), שאחראי לניהול הציוד והחלפים של צה"ל, מדפי נייר ועד מנועי טנקים. בראיון מיוחד
ל-NRG מעריב, לרגל סיום תפקידו בעוד כ-3 שבועות, הוא מספר על פעילות היחידה בצל האינתיפאדה ועל הקשיים בפניהם ניצבת היחידה. רז ימונה בקרוב למפקד היחידה הטכנולוגית (יחט"ל) באגף הלוגיסטיקה והטכנולוגיה (אט"ל).
מרכז ציוד הלחימה הוקם ב-1966, והפך ברבות השנים ללקוח מספר 1 בישראל של חלפים. "המטרה של היחידה היא לדאוג לחלקי חילוף לכל הציוד שקיים בצה"ל, בדגש על מערכת אמצעי הלחימה כמו טנקים, נגמ"שים, כלי נשק, ציוד קשר ואופטיקה - בקיצור כל מה שיורה, נוסע ומדבר. מדובר במאות אלפי פריטים", הוא אומר בסיפוק.
בשנים האחרונות, תחת פיקודו של אל"מ רז, עסקה היחידה, שכפופה לאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, במתן מענה מהיר ויעיל ככל האפשר לצרכי הדרג הלוחם בצה"ל. בנוסף היה עליה להתמודד עם הקיצוצים שנעשו בתקציב הביטחון. היחידה התמודדה בהצלחה עם המצוקה התקציבית, וזכתה לשבחים רבים ולפרסי הוקרה והצטיינות מהרמטכ"ל ומראש אט"ל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
נהגים "שרפו" מנועים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הקושי התקציבי אינו הקושי היחיד שעמו נאלץ אל"מ רז להתמודד. במהלך הקדנציה הבין רז כי גם כשיש כסף, לא תמיד יש מי שמוכן למכור ציוד וחלפים לצבא הגנה לישראל.
"יש מדינות שמטילות עלינו אמברגו בגלל הלחימה שלנו בשטחים מול הפלשתינים", אמר. לדבריו, אין מדובר רק במדינות מזרח אירופה, אלא גם ממדינות מערב אירופה. אל"מ רז מסביר כי לא מדובר בפגיעה משמעותית בצרכי צה"ל, אלא בעניין תדמיתי. "לא מדובר בציוד בהיקפים גדולים, אבל זה פוגע וזה לא נעים לקבל תשובה שלילית".
למרות המגבלות, מצאה היחידה דרכים לעקוף את האמברגו. "לפעמים אנחנו קונים דרך ארה"ב או דרך צד שלישי, ולפעמים אנחנו נאלצים לערב את משרד החוץ".
גם האינתיפאדה הנוכחית היוותה "כאב ראש" לא קטן עבור היחידה שאחראית על הזרמת ציוד וחלפים ליחידות צה"ל השונות, ובמיוחד לדרגים הלוחמים. אל"מ רז מספר כי במהלך הלחימה בשטחים, נאלצה היחידה לספק חלפים לטנקים ולרכבי האמר. בשלב מסויים גם הוחלט על צעדי ייעול, כדי למנוע את הבלאי בציוד, כמו הקטנת מספר הקילומטרים שנוסע כל טנק, ותיקון ציוד פגום במקום "זריקתו לפח".
"גילינו גם שנהגים 'שרפו' בעשרות מקרים מנועים של רכבי האמר. הם המשיכו לנהוג גם כשהנורה האדומה דלקה. כל מנוע שכזה עלותו 80 אלף שקל", הוא אומר. אל"מ רז העביר את המסר בעניין לבסיסי ההדרכה, ובסופו של דבר ירדו הוצאות התיקונים במאות מיליוני שקלים. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|