 |
בימים שבהם הכותרת "בלתי מספיק" מלווה לא מעט כתבות העוסקות במערכת החינוך, בימים שבהם הורים רבים מוכנים לשלם ממיטב כספם כדי שילדיהם יצלחו את בחינות הבגרות, טוב לדעת כי יש בישראל בתי ספר תיכוניים, ולא בהכרח פרטיים, שעושים את העבודה כמו שצריך. כמו בשנים עברו, גם הפעם יצא מוסף "הכי טובים" של מעריב לבחור את עשרת הטובים מביניהם.
קצת קשה לעבור בין 1,500 בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ, ולבדוק פיזית כל אחד מהם. אבל למזלנו לא היה צורך לעשות זאת: בניגוד למסעדות, למלונות או לצימרים, את בתי הספר אפשר לבחון באמצעות קריטריונים כמותיים ברורים, המשקפים את איכותו ואת מידת הצלחתו של כל אחד מהמוסדות. כל הנתונים הללו נמצאים במחשב המרכזי של משרד החינוך. מנהלת האגף לחינוך על יסודי במשרד, יפה פס, היא שסייעה בידינו לתרגם אותם לרשימה שלפניכם, באמצעות נוסחה המבוססת על שישה מדדים.
לשמחתנו, הרשימה הסופית כוללת לא רק בתי ספר מתל-אביב ומרמת-גן, אלא גם מבאר שבע ומעמק חפר. זאת כנראה ההוכחה שלמוסדות החינוך בגוש דן, בירושלים ובחיפה אין מונופול על האיכות. אפשר רק לקוות שבפעם
הבאה יהיה ייצוג גדול יותר למוסדות חינוך מהצפון ומהדרום. לכל מי שנכלל ברשימה הזו מגיעה טפיחה על השכם, אך מובן שיש עוד עשרות בתי ספר תיכוניים מצוינים, שרק בגלל שבריר האחוז לא הצליחו לעבור את המסננת. אולי בשנה הבאה.
"אני שמחה מאוד שאנחנו יכולים גם השנה לכמת את בתי הספר האיכותיים ביותר על פי מדדים שהם לא רק 'עגל הזהב' של הבגרויות," אומרת מנכ"לית משרד החינוך רונית תירוש. "העובדה שיש פרמטרים אחרים נותנת מסר ערכי מאוד לבתי הספר. במיוחד אני שמחה לראות תיכונים כמו 'הדרים' שמצליחים לזנק קדימה. הנחיתי את המחוז שלנו לבדוק מה התיכון הזה עושה, ואחרי שנמצא את סוד ההצלחה שלו, נוכל לחקות אותו גם במוסדות אחרים."
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מוסד קטן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
1. עירוני דתי בנות - רמת-גן
תלמידות: 530 (כיתות ז-'י"ב60 ,( מורים
לא מפתיע שבמקום הראשון ניצב תיכון ממלכתי-דתי, שהרי בשנת הלימודים האחרונה עקפו התלמידים הדתיים את החילונים בממוצע הבגרות. בתיכון עירוני דתי בנות ברמת-גן לומדות נערות מכל רחבי העיר, אף שמספרן אינו רב במיוחד. לדברי מנהל המוסד יהושע קמפינסקי, זה מה שעושה את ההבדל. "העובדה שזה לא בית ספר ענק היא סוד ההצלחה," הוא מסביר. "כך אנו יכולים לחנך ולא רק ללמד. אני רוצה שהתלמידה שלי תהיה בן אדם טוב יותר ולא רק תלמידה טובה יותר, וזה קורה רק באמצעות קשר אישי. במוסד גדול זה לא יכול לקרות." בית הספר משלב לימודי קודש עם מקצועות כמו ביולוגיה וכימיה, פועל לקדם את ההידברות בין דתיים לחילונים, עורך סדנאות וימי עיון לקירוב לבבות, ומקפיד לשדר את המסר שדת היא לא מילה גסה.
2. גימנסיה הרצליה - תל-אביב
1,700 תלמידים (כיתות ז-'י"ב145 ,(מורים
בימים אלה מציינת גימנסיה הרצליה 100 שנים להיווסדה, ומאז ומתמיד היה שמור לה מקום של כבוד ברשימת בתי הספר המובילים את החינוך העברי בישראל. גם חילופי ההנהלה באוגוסט האחרון לא מנעו מהגימנסיה לתפוס את המקום השני ברשימת התיכונים הטובים ביותר. רצה הגורל והמנהלת החדשה היא חנה נאמן, שעד לפני כשנה היתה מנהלת האגף לחינוך על-יסודי במשרד החינוך, וגיבשה את רשימת בתי הספר הכי טובים של השנה שעברה. מאז הגעתה חלו שינויים רבים בגימנסיה, ובראשם הפיכתו של המוסד לשלושה בתי ספר נפרדים, מהלך שמטרתו להעניק תחושה ביתית יותר לכל צמד של שכבות גיל. המעבר מבית לבית, כפי שמכונה המבנה הארגוני החדש, כרוך בתמריצים ובתנאי קבלה למגמות המבוקשות, המעודדים את התלמידים להצטיין לאורך כל הדרך ולא רק לקראת הבגרות. "לחגוג 100 שנה זה לא עניין של מה בכך," מסבירה נאמן. "יש בוגרים שהנינים שלהם לומדים כאן. ההצלחה השנה היא לא בזכותי כמנהלת, אלא בזכות המסירות של צוות המורים שעושה את העבודה הקשה באמת."
3. תיכון הרצוג - כפר-סבא
780 תלמידים (כיתות י-'י"ב96 ,( מורים
תיכון הרצוג אינו מייצג ערכים שונים בתכלית מאלה של מרבית בתי הספר בישראל, אך נתוני משרד החינוך מלמדים כי לתיכון הזה יש משהו נוסף. לא מדובר רק במגמות הייחודיות כמו תעשייה וניהול, ובהשתלמויות לתלמידים שמקיים צוות המרכז הרפואי מאיר בכפר-סבא. מנהלת המוסד אלינה ביק מסכמת זאת במילה אחת: כיף. "אני חושבת שמה שעושה את ההבדל הוא הכיף," היא מסבירה. "לנו, המורים, כיף להיות כאן, ואני מקווה שגם לתלמידים. זה נשמע סתמי אבל זה באמת כך. אנשים יגידו שלחנך בכפר-סבא זה לא קשה, אבל דווקא אצלנו - כשכל אחד חושב שמגיע לו וכאשר התלמידים מקבלים את הדברים כמובנים מאליהם - נוצר קושי לא פשוט. הטיפ שאני הייתי נותנת למי שרוצה לעשות את השינוי, זה להיות קשובים."
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"קונצרן של חסד"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
4. אולפנת אמי"ת - באר-שבע
560 תלמידות (כיתות ז-'י"ב50 ,( מורים
בשנה שעברה היה תיכון מקיף דתי אמי"ת בבאר-שבע ברשימת עשרת התיכונים הטובים בישראל, ואילו השנה זוכה להיכנס לרשימה בית הספר המקביל לבנות בעיר. באולפנת אמי"ת מנסים להתחרות בחינוך הדתי הפרטי, זה של הפנימיות המרוחקות והאקסקלוסיביות שגובות מההורים שכר לימוד מפולפל. מנהל המוסד מיכאל בנסון סבור כי האולפנה עומדת בכבוד בתחרות עם התלמידות האיכותיות ביותר. "ההצלחה משתקפת בכך שיש לנו מורות שהיו כאן תלמידות," הוא מספר. "הגאווה שלנו היא בכך שהחינוך, שבעבר ניתן רק למי שהפרוטה מצויה בכיסו, מגיע היום גם לתלמידות שהוריהן לא יכולים לעמוד בתשלום, והן מקבלות אותו חינוך ערכי בתוך באר-שבע." 5. אולפנת ישורון – פ"ת
1,600 תלמידות (כיתות ז-'י"ב180 ,( מורים
אם תבקשו מהרב שי פירון לאפיין את האולפנה שהוא מנהל, לא תשמעו ממנו נאומים ארוכים - אלא הגדרה פשוטה וקצרה: "ישורון הוא קונצרן של חסד." ואמנם, ההגדרה הזאת משקפת היטב את הפעילות המגוונת של בית הספר למען הנזקקים. לצד כיתות לימוד אפשר למצוא בין כותלי האולפנה מוקד טלפוני של ארגון "כוח לתת," גן לילדים אוטיסטים ומחסן לאיסוף ציוד לעניים עם ארבע משאיות ונקודות איסוף ברחבי הארץ. "כאשר בית הספר מתמקד בפרטים הקטנים, כמו ציוני מגן, אז אתה נשאר קטן," אומר הרב פירון. "אבל ברגע שאנחנו מדברים על משמעות, אז הילדים מרגישים שהם מובילים עולם. הבנות שלנו רואות שהן יכולות לסייע לעניים." כיום מתמקדת האולפנה בניסיון ליצור מודל יהודידמוקרטי, שמזכיר את המודל של בית הספר הדמוקרטי בחדרה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"בנינו מותג"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
6. עירוני ד' - תל-אביב
1,500 תלמידים (כיתות ז-'י"ב160 ,( מורים
בין בתי הקפה של רחוב יהודה המכבי חבויה אחת הפנינים החינוכיות של תל-אביב. המבנה הישן משהו של עירוני ד' מסתיר בתוכו הרבה תכנים חדשניים וייחודיים, ומציע את כל השילובים האפשריים בין מקצועות מוגברים - מהכלאה של ביולוגיה וצרפתית ועד שילוב של פיזיקה וסוציולוגיה. "בזכות המותג שבנינו יש רצון של המורים לשדרג ולשכלל כל הזמן את תוכניות הלימודים," מסבירה המנהלת נעמי טיסונה. ולמי שחושב שזו לא חוכמה לנהל תיכון של "צפונבונים," מבהירה טיסונה כי הצרות של עשירים הן מסובכות לא פחות. "היו לנו פה מקרים שהענשנו תלמידים בצדק, והם הגיעו עד לבג"ץ," היא מספרת. אגב, באחת הכיתות של עירוני ד' יושב "התלמיד מספר אחת," הלא הוא בנה של שרת החינוך לימור לבנת.
7. תיכון ברנר - פתח-תקווה
600 תלמידים (כיתות י-'י"ב62 ,( מורים
אווירה חינוכית מתקדמת היא דבר חשוב, ואת זה אפשר למצוא בתיכון ברנר. אבל בבית הספר הזה לא מתביישים להגיד שהם דורשים מהתלמידים בראש ובראשונה הישגים. "אנחנו מחויבים למטרה של אחוזי זכאות גבוהים והוצאת שכבת תלמידים שלא תחזור להשלים בגרויות," אומרת המנהלת חיה קפלן. "היינו יכולים להיות נחמדים יותר, אבל אנחנו לא רוצים לוותר לילדים על הבגרות, ולכן אנחנו דוחפים אותם להישגים. אני רוצה שהתלמידים יידעו שאם הם כבר קמו בבוקר כדי להגיע לבית הספר, אז שיעשו את העבודה. אנחנו לא מתחרטים על זה אף פעם, ואני בטוחה שגם הילדים אינם מתחרטים. התוצאה היא שאחוז הזכאות לבגרות רק הולך ועולה."
8. תיכון הדרים - הוד-השרון
970 תלמידים (כיתות י-'י"ב100 ,( מורים
אילו התבססה הרשימה הזאת אך ורק על התרשמות אישית, כנראה תיכון הדרים היה זוכה לתואר בית הספר התיכון הטוב ביותר בישראל, בעיקר בזכות ההתמדה. אמנם בגימנסיה הרצליה אחוז הזכאים לבגרות גבוה יותר, אבל הדרים עשה את קפיצת הדרך המשמעותית ביותר מאז שהחל פרויקט "הכי טובים." בשנתיים האחרונות זינק מספר הזכאים לבגרות בלא פחות מ15- אחוז. הדרך לצמרת עוד ארוכה, אבל אין ספק כי היא סלולה. בשלוש השנים שבהן היא מכהנת בתפקיד, הצליחה המנהלת עדית אייכלר להגיע פעמיים אל רשימת התיכונים הטובים ביותר. "ההנאה שהתלמידים מפיקים מהלימודים, היא בדיוק מה שמוביל אותם להישגים ולהצלחת בית הספר כולו" היא אומרת. "אני שמחה לראות שאנחנו עדיין בעשירייה הפותחת, במיוחד אם ההישגים שלנו המשיכו לעלות."
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שותפים להחלטות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
9. רמות-חפר - מעברות
830 תלמידים (כיתות ז-'י"ב100 ,( מורים
זאת השנה השנייה שרשימת התיכונים הכי טובים כוללת בית ספר ניסויי. בבית הספר התיכון רמות-חפר מקבלים התלמידים הצעה שדי קשה לסרב לה: פטור מחלק ניכר של בחינות הבגרות, ופרויקטים אישיים כתחליף. זה יכול להיות קטע מחול, או מודל שמסביר את פעילות המוח בהשפעת ריטלין. "אנחנו לא רוצים שהבגרות תסתכם רק בכתיבה, ולכן כל פרויקט מועבר על ידי התלמידים לחבריהם," מסבירה מנהלת התיכון ברוריה סלע. "אחרי זה הם ממשיכים ללמד את המורים, ובסוף הם מלמדים את הבוחן בתהליך המזכיר הגנה על תזה באקדמיה." בית הספר משלב בין תלמידים מהשכבות החלשות, המתגוררים בפנימייה שפועלת בין כתליו, לבין תלמידים מבוססים. "הצירוף הזה נותן לתלמידי הפנימייה את היכולת לצאת עם הכלים הטובים ביותר, ולשוב כמנהיגים לקהילות שלהם," אומרת המנהלת.
10. תיכון בן-גוריון - פ"ת
670 תלמידים (כיתות י-'י"ב70 ,( מורים
לפני שש שנים עבר תיכון בן-גוריון את אחד השינויים הגדולים מאז הקמתו: מתיכון רגיל הוא הוסב לתיכון חוֶוה דמוקרטיה. לצד מועצת התלמידים וועד המורים הוקם גוף משותף בשם המועצה המחוקקת, עם נציגות שווה למורים ולתלמידים. "התלמידים שותפים בכל ההחלטות הקשורות לחיים הלימודיים והחברתיים," מסבירה מנהלת התיכון מרגלית קדם. מלבד המועצה המחוקקת פועל בבית הספר מנגנון של משובים, שממלאים התלמידים והמורים כדי לאתר את נקודות התורפה, ואתר אינטרנט שבו ניתן להסתייע בשיעורי הבית ולקבל תשובות לשאלות שמטרידות את התלמידים. בבית הספר מציינים גם את ועד ההורים כמקור לשינוי, ואחד הדברים הפחות שגרתיים שניתן למצוא בו הוא טיולי גיבוש משותפים למורים ולחברי ועד ההורים. לפני שבועיים, למשל, נערך טיול כזה בגלבוע.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כך בדקנו
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בחירת בתי הספר התיכוניים הטובים ביותר היא פרי יוזמה משותפת של משרד החינוך ושל מעריב. הדירוג מבוסס על הנתונים המספריים וההישגים הכמותיים של כ1,500- מוסדות חינוך שונים בישראל, כפי שבם מתבטאים במחשבי המשרד. הנוסחה שבאמצעותה גיבשנו את הרשימה מושתתת על שישה מדדים, שחמישה מהם הם תנאיסף כדי להיכלל ברשימה, והאחד מדרג את המוסדות.
.1 גודל: תיכון טוב מסוגל לקחת חבורה גדולה של נערים ונערות, ולהפוך אותם לנבחרת מצטיינת. כמובן, ככל שהקבוצה גדולה יותר, כך המשימה קשה יותר. לכן קבענו כי ברשימה ייכללו אך ורק בתי ספר ששכבת כיתות י"ב שלהם מונה לפחות 100 תלמידים.
.2 שערים פתוחים: אחת הדרישות החשובות מבחינתנו היא שבית הספר יהיה פתוח לכל התלמידים המתגוררים בסביבתו, ולא רק לאלה שסיכויי הצלחתם טובים. על פי עקרונות ועדת דוברת, בתי הספר שעורכים בחינות כניסה יספגו קיצוץ תקציבי כואב של 30 אחוז. גם אנחנו החלטנו לקנוס את בתי הספר הממיינים, ולהוציא מהרשימה את אלה שבוחרים מלכתחילה את הנבחרת המנצחת.
.3 מניעת נשירה: בית ספר יכול לשפר את שיעור הזכאות לבגרות, אם ירחיק משורותיו את התלמידים שאינם מצליחים בלימודים, אבל זה לא מה שאנחנו מחפשים. האתגר האמיתי הוא להתמודד עם התלמידים החלשים ולהביא אותם לבגרות למרות הקשיים. לכן ייכללו ברשימה רק בתי ספר ששיעור הנשירה בהם אינו עולה על אחוז אחד.
.4 טוהר הבחינות: מדד זה בוחן בעיקר את התלמידים, אך גם את מידת הצלחתו של בית הספר לחנך אותם להגינות וליושר. לכן תיכונים שבהם חמישה אחוזים או יותר מהתלמידים נחשדו בהעתקה בבחינות הבגרות נותרו מחוץ לרשימה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הטובים באמת הכי טובים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
.5 הערכה נכונה: כל תלמיד בישראל מצויד לקראת הבגרות בציון בית ספרי, הידוע כ"ציון מגן." כדי לוודא שהמגן לא הופך לסולם שמעלה את הציונים, או לחלופין מסב נזק לתלמידים, פועלת במשרד החינוך מערכת ממוחשבת שבודקת את הפערים בין ציון המגן הממוצע לציון הבגרות הממוצע בכל מקצוע. בית ספר שבו נמצא פער חריג ביותר משני מקצועות נותר מחוץ לרשימה.
.6 זכאות לבגרות: בית ספר טוב הוא כזה שעושה את העבודה לאורך השנים מתוך מגמה להשתפר. לכן נכללו ברשימה רק בתי ספר שבהם שיעור הזכאות לבגרות עלה לעומת השנה שעברה, או לכל הפחות עומד בעינו. בתי הספר שעברו בהצלחה את המסננת של ששת המדדים דורגו על פי שיעור הזכאות לבגרות, ועשרת המובילים מופיעים לפניכם בסדר יורד.
כאן המקום לציין כי לאחר שקלול הנתונים הסטטיסטיים, בדקנו את התוצאות עם המפקחים של משרד החינוך, כדי לוודא שלא נפלה טעות, ושהטובים ביותר הם באמת הכי טובים. |  |  |  |  | |
|