 |
/images/archive/gallery/304/293.jpg ספינת טילים מדגם סער 4. צילום:
אתר חיל הים  |
|
חיילי הסטי"לים: "אנו נושמים עשן רעיל" |
|
חשיפה: חיילי ספינות הטילים של חיל הים מתלוננים על כך שהם נאלצים באופן קבוע לשאוף את העשן הסמיך שעולה ממנועי הספינות. "זה מחריד. אנחנו עדיין לא יודעים איזה נזק נגרם לנו", הם אומרים. צה"ל: נחלק להם מסכות מגן |
|
|
 | דפדף בחדשות |  | |
אמיר בוחבוט 16/5/2005 9:06 |
|
|
|
|
 |
פרסום ראשון: בשבוע שבו מציינים בצה"ל את שבוע האיכות הלאומי שמתמקד בנושאי איכות סביבה, שוברים חיילי ספינות הטילים של חיל הים שתיקה ומתלוננים על כך שהם נאלצים לשאוף באופן קבוע את העשן הסמיך ממנועי ספינות הטילים תוצרת "מייבך", כזה שעשוי להיות הגורם להקאות, הסחרחורות וכאבי הראש מהם הם סובלים לעתים.
ספינות הטילים של חיל הים נושאות בשעת שיגרה באחריות לבדיקת אוניות סוחר, שמביאות 95% מסחורות הייבוא של ישראל. הספינות נושאות אמצעי תקיפה ימיים ואוויריים.
מנוע "המייבך" של ספינות הטילים נועד במקור להניע רכבות, ועבר הסבה ימית כדי לשמש את הספינות. החיילים
טוענים כי את העשן והגזים שנפלטים מן המנועים הם נושמים בעיקר כשהם על הסיפון, בעת היציאה לשיט בים או בעת העגינה, כשהם קושרים את הספינה בחבלים.
"אתה עומד מול פתחי הפליטה של המנועים הישנים האלה בלית ברירה, והריח הוא בלתי נסבל", מספר אחד החיילים ל-NRG מעריב. "אי אפשר לנשום. זו קטסטרופה. דמיין איך זה לעמוד מול אגזוזים של כמה אוטובוסים ברצף".
חייל נוסף התלונן על העשן שיונקת מערכת המיזוג וחודר לתוך הספינה עצמה. "גם היא יונקת עשן סמיך", אמר. "אפשר לראות זאת על פי המסננים השחורים. בהתחלה העשן הסמיך הוא שחור שהופך בהדרגה ללבן. לפעמים הוא תמיד נשאר שחור. זה מחריד. יש כל מיני הנחיות לאופן השהייה על הסיפון אבל זה כסת"ח".
החיילים טוענים שהנושא עלה בעבר בשיחות עם מפקדים בכירים, ובתגובה נאמר להם שהבעיה ידועה במשך שנים ושאין דרך להתמודד איתה. עוד טוענים החיילים, כי אחד מהמפקדים הבכירים אמר להם באחת השיחות, "מה שלא הורג מחשל".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
עד שמישהו יתעורר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חייל נוסף המשרת כחובל על אחת הספינות, טוען כי מי שנושם את העשן סובל מסחרחורות, הקאות, כאבי ראש, אבל החיילים מייחסים את הדברים לבעיות של שיווי משקל ולא לעשן שהם שואפים. "המפקדים אומרים לנו 'אנחנו נשמנו 'מייבך' ולא קרה לנו כלום", אמר ל-NRG מעריב. "יש פה קשר של שתיקה בין החובלים ואנשי הסיפון בגלל בורות, ולא בגלל פחד".
"אנחנו מצפים מהפיקוד בחיל שיימצא פתרון הולם. שיגבילו את השהות על הסיפון, שיפתחו מודעות בקרב החיילים, שירכשו מסיכות עבור כל החיילים, שיקנו מסננים לאותם מנועים ישנים ויבצעו בדיקות תקופתיות לאוויר המזוהם שאנחנו נושמים. גם על הקישון אמרו שזה קיים שנים עד שמישהו התעורר. אנחנו עדיין לא יודעים איזה נזק נגרם לנו".
אחד החובלים סיפר כי בספינה מסוג 4 כמויות העשן הן אדירות, וכי בספינה מסוג 4.5 ו-5 הכמויות פחות נוראיות. החובל הוסיף כי יש טענות גם מצד החובלים ב'דבורות', אבל הם סובלים בשקט וטוענים כי מצבם פחות קריטי. "ממה שידוע לי נכון להיום, לא חולקו שום מסיכות לצוותי הספינות", אמר החובל.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מדובר בחשיפה לעשן בפרקי זמן קצרים באטמוספירה הפתוחה. יש לציין שבחשיפה מסוג זה אין אפשרות לבצע ניתור כמותי יעיל. יחד עם זאת, לאור התחושות אותם העלו החיילים, נופקו מסיכות מיגון נשימתי לצוות הספינה העשוי להיחשף לעשן. זאת לצורך עבודת הערכה שבסיומה יוחלט האם לרכוש ערכות נוספות".
הידיעה התקבלה באמצעות הסקופ-מייל |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|