 |
תשע שנים עברו מאז נכנס הג'יפ האמר לשירות צבאי בצה"ל, ומאז השתלטו החיילות על מושב הנהג שלו. אבל לרוח ההתנדבות יש מחיר: עשרות נהגות האמר טוענות כי התפקיד גרם להן נזקים בריאותיים קשים.
לדברי נהגות רבות, השירות בג'יפ הסב להן פגיעות גופניות בלתי הפיכות, כמו פריצות דיסק, בעיות גב, פגיעות קשות בברכיים וכאבים חזקים. לדבריהן, הסיבות לכך הן ישיבה לא נוחה ולא טבעית בתא הנהג, לוח ברזל מתחת להגה שפוגע בברכיים ושעות עבודה רבות.
לא מעט מהן לא סיימו את שירותן כנהגות האמר בשל הפגיעות הללו, והועברו לתפקידים אחרים. רק מעטות תובעות פיצויים ואחוזי נכות.
"נסענו בהאמר באמצע תרגיל כמו בכל יום", משחזרת ד', בת 25 מירושלים ששירתה כנהגת האמר, "במהלך נסיעה נכנסנו לזעזוע קשה וקיבלתי מכה רצינית. פינו אותי לבית החולים, ושם אבחנו שתי פריצות דיסק וסדק בעצם הזנב". במשך שבוע היתה ד' משותקת בפלג גופה התחתון. היא הועברה לשיקום, ורק אחרי חצי שנה של טיפול חזרה לתפקד. בסופו של דבר נקבעו לה עשרה אחוזי נכות והיא פוצתה ב-30 אלף שקל.
"סחבתי ככה עד סוף השירות, והלכתי לאורתופד אזרחי שיבדוק אותי", מספרת ע', בת 23, "הוא היה בהלם שבגיל שלי אני במצב כזה קשה. הוא אבחן אצלי חמישה בקעים בגב, ואמר שאין ספק שזה בגלל הנהיגות המרובות בשטח".
בדובר צה"ל הגיבו: "קיים מעקב וטיפול במפעילות האמר קרבי, מתוך הבנה כי מקצוען הייחודי טומן בחובו מאמץ פיזי יוצא דופן, ומאופיין בריבוי תלונות אורתופדיות. עם זאת, תוצאות סקר שנערך בשנת 2002 הראה כי לא קיימת חריגה מובהקת בהיקפי הפניות. למרות זאת, מפעילות המתלוננות על כאבי גב נשלחות לרופא, והמפקדים מקלים עליהן את המשימות בשטח".
דובר צה"ל הוסיף כי כדי להתמודד עם התופעה, מחייב הצבא את הנהגות לערוך תרגילי מתיחה וגמישות.
|
 |
 |
 |
 |
|
|