 |
האם הבשילו התנאים לחידוש המשא ומתן עם סוריה? בכירי משרד החוץ בהחלט חושבים כך. צוות חשיבה במשרד ממליץ לפתוח במגעים עם הנשיא בשאר אסד אחרי ביצוע ההתנתקות, וקובע כי אפשר להגיע להסכם שלום בתנאים טובים לישראל.
"אסד בשל למשא ומתן", קובע הצוות, הכולל בכירים במשרד החוץ, ועוסק ביום שאחרי ההתנתקות. "יש איתותים מדמשק שאפשר להגיע להסדר עם סוריה ללא נסיגה מלאה מרמת הגולן. אחרי ההתנתקות צריך לבחון את האיתותים הללו. השהיית הבדיקה עלולה לשים קץ לאפשרות משא ומתן עם הסורים". את ההמלצות הגיש לאחרונה הצוות לשר החוץ, סילבן שלום.
על פי המסקנות, היום שאחרי ההתנתקות הוא המתאים ביותר לבדיקה מדינית פומבית של כוונותיו של
אסד. "על פי סימנים רבים ממקורות דיפלומטיים שונים, הוא בשל לתחילת שיחות עם ישראל", אמר אחד מחברי הצוות, "יש גם סימנים המעידים כי ייתכן שאסד יסכים להסדר שיכלול מרכיבים שיסטו מהצורך בנסיגה מלאה מהגולן, בטווח הקצר שאחרי חתימת הסכם שלום בין שתי המדינות". חברי הצוות ציינו עוד כי גם הנסיגה הסורית מלבנון יכולה להעיד על המגמה הזאת, והוסיפו כי איתותי השלום מצד אסד מדאיגים את ארגוני הטרור הפועלים מסוריה ובחסותה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"שגריר ישראלי ברשות"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לטענת חברי הצוות, פתיחה גלויה של הערוץ הסורי תוכל לעכב את ההתקדמות המדינית עם הפלשתינים. "זה ייתן לישראל פסק זמן שיאפשר לבחון את מידת ההצלחה של הרשות הפלשתינית בתפקוד שאחרי ההתנתקות", הסביר חבר בצוות.
על פי המסקנות, אם לא תפנה ישראל לערוץ הסורי, יהיה עליה להתמודד עם לחץ בינלאומי כבד להתקדמות נוספת בערוץ הפלשתיני, צעד שיהיה קשה מאוד לנוכח הצלקות שתותיר ההתנתקות בחברה הישראלית.
מסקנות הצוות מתייחסות גם ליחסי ישראל עם הרשות הפלשתינית. בין השאר ממליצים חברי הצוות להקים ערוץ דיסקרטי מול אבו-מאזן, כדי ללבן סוגיות אסטרטגיות, ולמנות אחרי ההתנתקות שגריר ישראלי מיוחד שיתאם את המגעים בין הצדדים. "צריך להפקיע את המשא ומתן מידי מערכת הביטחון", טוען הצוות, "המגעים צריכים להיות במסגרת בעלת מאפיינים אזרחיים, מדיניים ודיפלומטיים. צריך למנות שגריר שבכפוף לו יפעלו נציגים של צה"ל, המשטרה והשב"כ".
כן ממליץ הצוות לקבל כוחות רב-לאומיים שיוצבו באזורים שישראל תפנה, כדי לסייע על שמירת השקט - רעיון שאליו מתנגד ראש הממשלה בתוקף. חברי הצוות מציינים כי רצוי שהכוחות לא יהיו מטעם האו"ם, שאינו נחשב לתומך גדול של ישראל, אלא של מדינות ידידותיות בפיקוד ארצות-הברית. |  |  |  |  | |
|