האזהרות לא מנעו את האסון
תאונת הרכבת הקטלנית יכולה היתה להימנע, אם מישהו היה מתייחס לשני מכתבים מהעבר
האירועים שהוגדרו כ"כמעט תאונה" הסתיימו ללא נפגעים, אולם כפי שהוכח ביום שלישי אחר הצהריים, כל הגורמים לא הפיקו את הלקחים. הנהלת הרכבת היתה מודעת לסכנה בקטע המסילה בסמוך לקיבוץ רבדים, ואף הזהירה את הקבלנים שעבדו באזור.
ב-10 במאי, כחודש וחצי לפני התאונה, שלחה הנהלת רכבת ישראל מכתב לחברת "אוליצקי" הסוללת את כביש חוצה ישראל. "בזמן האחרון היו שני מקרים של כמעט תאונה, כאשר רכבות נאלצו לבצע עצירת חירום", נכתב. ברכבת ביקשו מהקבלן להציב באזור שני שלטי אזהרה במרחק של כעשרה מטרים ממפגש פסי הרכבת והמסילה.
שבועיים לאחר מכן, ב-24 במאי, פנה המהנדס הראשי של חברת כביש חוצה ישראל, ראובן לב-און, לממונה על הבטיחות ברכבת ולמנהלי הפרויקטים של החברה. הוא ביקש מהם לפנות לקבלנים, ולהזהיר אותם מפני המעבר במפגש המסילה ופסי הרכבת בסמוך לקיבוץ רבדים.
במכתב הנחתה חברת כביש חוצה ישראל את הרכבת להציב במקום אדם מכוון, כדי למנוע את מעבר המשאיות. אולם כפי שכבר התברר בחקירה, המכוון שהוצב במקום עזב בשעה 15:30, כשעתיים לפני שאירעה התאונה.
ברכבת ישראל אומרים כי החברה הציבה את התצפיתן לפנים משורת הדין. "המכוון לא יכול לאכוף את חוקי התנועה על נהגי המשאיות", אמר שלשום מנכ"ל רכבת ישראל יוסי מור. "שמנו אותו קודם כל כדי להקנות ביטחון לנהגי הרכבת באזור. גם כשהוא ניסה להתריע בפני נהגי המשאיות, לא תמיד הם שמעו לו".
ברכבת גם מדגישים כי החברה הקפידה על שילוט בולט, מעבר לנדרש, במקום המפגש שבין פסי הרכבת לדרך העפר. לדברי מור, שעת סיום העבודה של התצפיתן נקבעה לפי העומס של תנועת המשאיות במקום, ולא על פי תנועת הרכבות.
החוקרים עברו בין הפצועים בביה"ח
ועדת החקירה הבודקת את אסון הרכבת תערוך היום שיחזור של התאונה, בניסיון לגלות פרטים נוספים על נסיבות התאונה. החוקרים, בפיקוד ראש צוות החקירה, סגן-ניצב מאיר אור, יבחנו בין היתר את זמן העצירה של הרכבת ואת שדה הראייה של נהג המשאית. אתמול החלו החוקרים לגבות עדויות מנוסעי הרכבת, ועברו גם בין הפצועים בבתי החולים. בין היתר נשאלו הנוסעים אם שמעו את הנהג צופר בעת שהחלה הרכבת לבלום.
ועדת החקירה אמורה גם לבדוק אם הרכבת היתה צריכה להציב מחסום בקטע שבו אירעה התאונה, לנוכח המקרים הרבים והתאונות הקודמות שאירעו בצומת. אירועי ה"כמעט תאונה" מהחודש האחרון לא היו הראשונים באזור.
לפני שנתיים אירעה תאונה דומה בין רכבת למשאית כקילומטר מדרום למקום התאונה הנוכחי, וכך גם לפני חמש שנים.
מנתונים שהעבירה רכבת ישראל לוועדת החקירה עולה שבשנת 2004 אירעו כ-984 מקרים של פריצת מחסומים ב-300 המפגשים בין פסי הרכבת לכבישים.
ברכבת מבקשים להשתמש בנתונים אלה כדי להוכיח שגם הצבת מחסום קבוע באזור התאונה בסמוך לקיבוץ רבדים, לא היתה בהכרח מונעת את התאונה. "הניסיון שלנו מלמד שגם כשיש מחסומים, הנהג הישראלי לא מציית להם", אומר סמנכ"ל השיווק ברכבת, אבי חפץ. "הנהגים בארץ מתעלמים מתמרורי העצור, וגם לאחר התאונה הקשה נהגים לא עוצרים במפגשי פסי רכבת וכבישים".
עדכון אחרון : 24/6/2005 8:28