"נהג המשאית אשם בתאונה"
דוח ועדת החקירה: נהג המשאית, ליאוניד גלינסקי ז"ל, הוא האשם העיקרי בתאונת הרכבת בדרום
מהדוח, שחיברה ועדת החקירה לבדיקת נסיבות ההתנגשות בין הרכבת למשאית שיוגש היום, עולה כי לגלינסקי חלק משמעותי בגרימת התאונה, כיוון שלא ציית לתמרור עצור והמשיך בנסיעה על המסילה. עוד עולה מהדוח כי נהג המשאית, שהועסק בחברת "האחים אליהו", עבד ככל הנראה יותר מ-12 שעות ביום התאונה, דבר שאסור על-פי החוק.
ועדת החקירה מצאה שנהג הקטר, ליאוניד טוארק ז"ל, החל לבלום כשהרכבת היתה במרחק קטן מדי מהמשאית. הוועדה מצאה שנהג הקטר פעל כשורה כשהאט לקראת הצומתוניסה לבלום כ-160 עד 200 מטר לפני המשאית. אולם מהשחזור שנערך בשבוע שעבר עולה שזה היה מאוחר מדי.
הדוח גם מותח ביקורת על רכבת ישראל ועל אופן בניית המסילות. בנוסף, ראתה הוועדה צורך בהצבת מחסום חשמלי במפגש שבין פסי הרכבת לכביש, במקום שבו אירעה ההתנגשות החזיתית במשאית. עוד עולה שבשנת 2003 קבעה ועדת המפגשים, שמאשרת את הסדרי הבטיחות במפגשי כבישים ומסילות, כי יש להקים במקום מחסום בתוך שנה. אולם, הדבר לא בוצע.
בעקבות התאונה הקשה צפויה הוועדה לבחון מחדש הצבת מחסומים בכל המפגשים בין פסי רכבת לכבישים. מדובר בכ-300 מפגשים ברחבי הארץ. על-פי ההערכה, מדובר בהשקעה של כ-100 מיליון שקל.
במקביל לתאונה הספציפית, התיחחס הדוח גם להתנהגותו של הנהג הישראלי. הוועדה התרשמה שנהגים חוצים במקרים רבים את המסילה בניגוד להוראות ואחרי שמחסום הרכבת כבר ירד. לכן מתכוון משרד התחבורה לצאת בקמפיין הסברה על הסכנות שבדבר.

ליאוניד גלינסקי ז"ל. צילום העתק
"הרכבת אחראית לאסון"
בניגוד להמלצות הוועדה, האשימה חברת המשאיות "האחים אליהו", שעובדת בפרויקט סלילת כביש 6, את רכבת ישראל בתאונה במהלך השחזור שנערך חמישה ימים. "באזור ישנם ליקויי בטיחות רבים. התנאים במקום, כפי שהם נראים, מעידים על כך שאי אפשר היה למנוע את התאונה. רכבת ישראל צריכה לשאול
את עצמה מי אחראי לאסון", אמר רפי אליהו, מבעלי החברה.
במקביל להגשת דוח הוועדה, נחקרה שלשום רעיה אמיר, שאחראית לבניית מסלולי הרכבת. אמיר בחרה לשמור על זכות השתיקה. המשטרה מקיימת חקירה פלילית בנושא ועדיין לא גיבשה את המלצותיה.
עדכון אחרון : 30/6/2005 8:21