"להקים משטרת רכבות"
כך ממליצה הוועדה שחקרה את תאונת הרכבת בשבוע שעבר, שהציגה הבוקר את מסקנותיה
"הנהג יכול היה למנוע את התאונה", אמר ראש הוועדה, מנהל אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה ישעיהו רונן, במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר שר התחבורה, מאיר שטרית. "הוא עשה את כל העבירות האפשריות, ולא עשה פעולה המצופה מנהג סביר לנקוט בעת סכנה. הוא ראה את הרכבת, אך המשיך לנסוע על המסילה. הרכבת צפרה, צפוי היה שיברח או יחזור, אך הוא המשיך באותה המהירות. אנחנו לא יודעים להסביר זאת", הוסיף רונן.
הוועדה הציגה גם שורה של המלצות למניעת תאונות נוספות. בין השאר ממליצה הוועדה לעדכן את מערכת האכיפה והסמכויות באשר לנסיעת רכבת במסילות; למנות רגולטור מעל רכבת ישראל על מנת למנוע את בעיית ה"תפרים" בין הרשויות והמוסדות השונים והמפגש בין סמכויותיהם ולהגביר את הסמכות ועדת המפגשים, שבה חברים נציגים של רכבת ישראל, משרד התחבורה וגורמי בטיחות אחרים. לדברי רונן, ועדת המפגשים, שהתכנסה לאחרונה בדצמבר 2003, קבעה כי יש להקים מחסום אוטומטי במפגש בין כביש לרכבת, אך בפועל לא נבנה מחסום כזה.
הוועדה ממליצה גם להקים משטרת רכבות שתתמחה בנושא זה. "יש להגדיר את האכיפה באשר לתנועת הרכבות והמשאיות", אמר רונן, "בנוסף, יש להגביר את מאמץ ההסברה באשר לאופן ההתנהגות במפגשי רכבת וכביש". רונן הוסיף כי יש "לייצר מצב בו גורם אחד אחראי על המפגש ועל הדרכים אליו".
השר שטרית אמר כי הוא מאמץ את מסקנות הדוח ואף הורה ליישמם. הוא הוסיף שתפקיד הוועדה אינו לחקור את האספקטים הפליליים של האירוע, אלא למנוע את התאונה של מחר. לדבריו, המשטרה היא שמטפלת בצד הפלילי.
הצעת חוק להקמת מחסומים
כתבנו מנחם רהט מוסיף:
סיעת המפד"ל מתכוונת להגיש הצעת חוק שתחייב הקמת מחסום חשמלי בכל מפגש של פסי רכבת עם דרך, כולל דרכים חקלאיות, בעקבות מסקנות ועדת החקירה.
יו"ר הסיעה, ח"כ זבולון אורלב, אמר כי "אסון הרכבת הגדול ביותר בתולדות המדינה
אירע בדרך צדדית לחלוטין, ולכן יש להקים מחסומים חשמליים ללא כל הבחנה בין דרך ראשית לבין דרך צדדית או חקלאית. עלות הקמת המחסומים, כ-100 מיליון שקל, זולה לאין ערוך מעלות אסונות קשים כמו אסון רבדים. אין מחיר לחיי אדם".
עדכון אחרון : 30/6/2005 12:44