שישי בראשון
רצח רבין • ברנס • חישגד • אזרחות • רבנים צרפתים • פרץ • קלינטון • זידאן • פרס • כהן-גן • וילנאי • יקירתי
גם מומחה שכמותי למדע המדינה מתקשה להסביר במדויק מהי ה"סוציאל-דמוקרטיות" שבשמה מדבר עמיר פרץ. אבל בכל זאת, מה? מותר לגלות שהיום "סוציאל-דמוקרטיות" הינו בעיקרו שם תואר של מפלגות שמאל רכות, שיש בהן בערבוביה נאה אלמנטים סוציאליסטיים ודמוקרטיים. ערבוביה נאה? ערבוביה שאינה מגרה את הסוציאליסטים לכבוש את השלטון באמצעים לא דמוקרטיים ושאינה משכיחה
מחר קלינטון יישא בישראל דברים לזכר יצחק רבין. סביר להניח שקלינטון יאמר מעט מאוד, גם אם ירחיב את הדיבור. רוב נאומיו של קלינטון, כלומר אלה שזכיתי לשמוע, עיקרם קרוב מאוד ברוחו ובסגנונו לטקסט קריינות של טלוויזיה אמריקנית כל-ארצית, לטקסט המבשר על, נגיד, מפעל התפלה חדש וגדול או על פתיחת שנת הלימודים, או על הסרת מיסוי ממוצרים מיובאים. טקסט לא באמת אישי, טקסט בפס ייצור נשיאותי, טקסט עבה, נוטה לשמנוניות, תמיד תקני, לא ניואנסי, מזמין צחקוקי אהדה כמעט אוטומטיים, לא ממש מתגרה בעתיד, לא ממש מאיר את העבר, נוטה להגזמה רגשית, תמיד מחניף לשומע, תמיד בגובה העיניים של השומע. בקלינטון כנואם אין את להטם של מטיפי דת, אין את חספוסם של חלוצים אמיתיים ואין את התשוקה של פורצי דרך. יש בו את תכונת הסוכן (מכירות.( לא מקלינטון, לדאבון לבנו, נלמד דברים מהותיים על יצחק רבין ז"ל. ואגב, סוכן מכירות אחר, הלוא הוא ערוץ ,2 בירר אצל קלינטון בשבוע שעבר, לקראת יום-רבין בישראל, האם יצחק רבין היה לקלינטון כדמות אב. עד כדי כך. סוכני מכירות מחליפים ביניהם דימויי סרק (דמות אב.(
שמעון פרס, השבוע: "אני מוכן לפרוש, אבל מה לעשות שיש גם את טובת המפלגה."
הקלטתי ראיונות אחדים עם רבנים צרפתים ועם מנהיגים יהודים מסורתים, ראיונות נוכח המהומות הגזעיות בצרפת - והנה מה שהיה הוא שיהיה תמיד, בכל הנוגע להיגיון הרבני-עסקני, לרטוריקה הרבנית, לפוליטיקה של מנהיגות יהודית בגולה. מה שהיה הוא שיהיה? כן, מה שאמרו רבנים בגולת מרוקו, תימן, אנגליה, צרפת-גרמניה, פולין או טורקיה, בתקופת הנביא מוחמד, בתקופת גירוש ספרד, בתקופת שבתאי צבי או בתקופת השואה, הם אומרים היום בצרפת. ומה הם אומרים? למהומות הנוכחיות בצרפת אין משמעות דתית אלא משמעות חברתית-כלכלית. אין זה מאבק איסלאמי בחזית הנוצרית-יהודית אלא זהו מאבק מעמדי מובהק, מאבק של מהגרים, מקופחים, מודחים, מאבק של מיעוט ברוב שלכאורה פתח בפניו את הדלת, אך למעשה כלא אותו בעוני ובעזובה. הרבנים הצרפתים, אלה ששמעתי, מדברים מתוך חרדה עמוקה מפני אפשרות של מלחמת דת, מפני האפשרות שמחר המוסלמים הצרפתים יפנו נגד היהודים הצרפתים מהמניעים הדתיים המוכרים לנו מימים ימימה. וזה יעצים את האנטישמיות בצרפת, על פי המתכון המסורתי: "היהודים, האויבים האמיתיים של המוסלמיים, הם עילת המהומות." הרבנים עוצמים עיניים ומייצרים למהומות פריז הסברים מעמדיים. אבל הם יודעים שהאספסוף כבר מחכה ליהודים. ובצרפת ישנו גם אספסוף של משכילים. האספסוף הזה מחכה ליהודים גם בבלגיה, בגרמניה, בהולנד, ובכל מקום שבו יש ריכוז של גטאות מוסלמיים. באירופה של היום כ34- מיליון מוסלמים. מעולם לא היה פשוט להיות מנהיג יהודי דתי בגולה: הכחשת המציאות כתגובה אוטומטית.

ב21.11- הערוץ הראשון יקרין את "רצח לכל החיים," סרטו של הבמאי יצחק רובין: הדרמה של משפט זיכוי עמוס ברנס 28) שנה לאחר ההרשעה) מאשמת רצח החיילת רחל הלר ז"ל. סרט תעודה עז, הכרחי. המשטרה (המערכת) מורשעת כאן על שהקריבה את עמוס ברנס (עכו, שכונת מצוקה,( בשביל להציל את כבודה. "רצח לכל החיים" מצדיק את קיום ערוץ 1 (שידור ציבורי.(
וילנאי, וילנאי, זה מה שאחרי הכל קיבלת משמעון פרס? מקום שני!? אפילו ממני היית מקבל יותר.
קהילת האמנות הצליחה לאחרונה לכונן פרס אמנות חדש (מטעם המדינה,( פרס על מפעל חיים, והחתן הראשון הוא האמן פנחס כהן-גן 67) אלף שקל.( חתן טבעי. ובמקרה של כהן-גן המושג "מפעל חיים" מתמלא בתכנים נפשיים ופיזיים ממשיים. שהרי האמנות היא מפעלו וחייו, וכשלא היה שקוע ממש בה, היה שקוע בהוראתה. הפרס הבא, הפרס המתבקש לפנחס כהן-גן, הוא פרס ישראל לאמנות (ציור.( לא אוכל במסגרת הקצרה של "שישי" לנמק זאת כראוי. אבל בכל זאת: מעשה הציור שלו, כלומר הציור עצמו, הינו עילאי; הציור שלו הינו מערכת סימנים היוצרת מקבילה (אמנותית) למושגים כטריטוריה, חירות, יחס, זיכרון, היסטוריה; הציור שלו אסתטי, רגשי ואינטלקטואלי כאחד; כהן-גן הוא גם נאמן של ההיסטוריה של הציור, וגם ישות מודרניסטית. ועוד ועוד. שא ברכה, פנחס.
כשצרפת לקחה את הגביע (כדורגל) כולם הביטו בזינדין זידאן ואמרו: הנה סוף סוף בן אדם צרפתי חדש, גדול, צרפתי-מוסלמי חדש, יפה, הנה סוף סוף מוסלמי שנעשה צרפת עד שהוא מייצג אותה בטבעיות ובאלגנטיות מעולות כל כך. ועוד אמרו: הנה סוף סוף צרפת הרב-תרבותית, הנה הבעיה האתנית בדרכה להיעלם מאירופה, הנה העתיד, אחוות האדם, אירופה החדשה, אירופה של מחר. נדמה שרק על הכדורגלן זינדין זידאן קראתי אז חצי תריסר מאמרים ברמה של ה"לה-מונד" ושל ה"ניו-יורק טיימס." מאמרים על זידאן כמימושה של אידאה אנושית חדשה, של חברה צרפתית חדשה, שבהשראתה תתפתח חברה אירופית חדשה, ליברלית, רב-לאומית. ועכשיו מה? המהומות בסביבות פריז, המהומות הגזעיות הנמשכות זה כשבועיים, מוכיחות שזינדין זידאן פתר בזמנו את הבעיות האישיות של עצמו יותר מאשר את כלל הבעיות הגזעיות של כל הזידאנים (מהגרים מוסלמים,( המבקשים למצוא עולם חדש בצרפת ליברלית נאורה.
צרפת אפשרה לעשרה מיליון מוסלמים להיות אזרחיה, אבל באותה שעה עצמה, כפעולה מודעת ומתמשכת, צרפת נכשלה לספק להם עבודה ראויה, עבודה שתייצב את תחושת האזרחות של המהגרים, עבודה שתחסן אותם נוכח קשיי ההתערות בצרפת - וכך צמחה בצרפת ביודעין ובהכרה אזרחות ללא עבודה, בצרפת שהינה בכל זאת מדינה הבנויה על עבודה בפועל וכערך תרבותי. ובכן, מלכתחילה היתה זו אזרחות פגומה, לא מיועלת, הצהרתית בעיקרה, מלאכותית. בסופלה הצרפתי הזה היו מראש פחות מדי ביצים.
המשטרה נגד המכונות החדשות של חישגד? המשטרה תסלק (תחרים) את המכונות? למה, המכונות האלה הן בעצם מין קזינו? אפשר להירגע: המכונות ינצחו את המשטרה. למה? כי המכונות שייכות למפעל הפיס. ו?- הפיס הוא אחת ממערכות הכוח הגדולות בישראל, והוא בוודאי חזק מהמשטרה. הרי מפעל הפיס כבר הלאים לעצמו את מדינת ישראל. אגב, מי שעוקב אחרי הפעילות של הפיס בשנים האחרונות אולי מבחין שהפיס כבר תובע לעצמו בגלוי אשראי על בניית הארץ ועל עיצובה. אז נכנסתי לראות את המכונות של חישגד, ואם הבנתי נכון אז הן בסך הכל מגרדות במקומך את הכרטיסים. על 25 שקל הרווחתי במכונות 85 שקל ברוטו, 60 שקל נטו, ופרשתי מהמשחק כשאני בשיא. ב60- שקל נטו מילאתי טוטו והרווחתי 1,060 שקל, ובזה קניתי לוטו, והרווחתי 11,200 שקל. אבל זה אני.
יקירתי, פסק זמן? כמה זמן כבר נשאר לי!?
כתובת הדואר של אדם ברוך: ת"ד ,8266 יפו, מיקוד: .61082 המכתבים ודברי הדפוס מתקבלים ברצון רב, אך ללא התחייבות להתייחס אליהם ב"שישי"
adambaruch@maariv.co.il