גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


שישי בראשון

רצח רבין • ברנס • חישגד • אזרחות • רבנים צרפתים • פרץ • קלינטון • זידאן • פרס • כהן-גן • וילנאי • יקירתי

אדם ברוך | 13/11/2005 14:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ש"ח מכובדי, נכון היה לענות על שאלתך בהרחבה, אבל עדיין טבעו של "שישי" קובע, והוא קצר ועקרוני. ואתה שואל, האם אחיי חייבים להשתתף בהוצאות שהיו לי על מניעת שם רע למשפחתנו? האם אחיי חייבים להחזיר חלק מהכספים שנתתי לאדם אחד בשביל להשתיק אותו, בשביל שלא יוציא שם רע למשפחתנו, מה גם שאחותנו הקטנה עמדה אז להשתדך וכו‭?'‬ האם אחיי חייבים לשלם עבור מניעת פגם במשפחה? ובכן, לפי ההלכה אין הם חייבים. כי מתוך עצם המושג "משפחה" לא עולה חבות שכזו. אין בין האחים אחריות הדדית אוטומטית המייצרת חוב כזה. לפי ההלכה, שיחדת מישהו שישתוק - שמת כספך על קרן הצבי. אמנם ביקשת בכך להיטיב עם משפחתכם (לחתן את אחותך‭,(‬ אבל איש לא עשה אותך שליח לכך ולא התחייב לך להשתתף בהוצאות. זו יוזמה שלך. כל אחד מהאחים שלך רשאי לטעון שהוא עצמו לא מתרגש ולא התרגש מכל הסיפור הזה של שם רע למשפחה. וראה גם את ספר שאלות ותשובות לרב יהודה מילר (קלן, נולד ב‭,(1661-‬ בהוצאת מכון ירושלים.
פרץ והסוציאל-דמוקרטיות (השיטה)

גם מומחה שכמותי למדע המדינה מתקשה להסביר במדויק מהי ה"סוציאל-דמוקרטיות" שבשמה מדבר עמיר פרץ. אבל בכל זאת, מה? מותר לגלות שהיום "סוציאל-דמוקרטיות" הינו בעיקרו שם תואר של מפלגות שמאל רכות, שיש בהן בערבוביה נאה אלמנטים סוציאליסטיים ודמוקרטיים. ערבוביה נאה? ערבוביה שאינה מגרה את הסוציאליסטים לכבוש את השלטון באמצעים לא דמוקרטיים ושאינה משכיחה

מהדמוקרטים את מצוקת העניים והחלשים. ובסך הכל, יש נטייה לייחס ל"סוציאל-דמוקרטים" מידה של רחמים על זולת שחייו קשים. בתוך עולם קניבלי הם סיעה של בעלי רחמים. אם פרץ ימשיך עם הסוציאל-דמוקרטיות הזו, מושג שבישראל אפילו אינו נהגה בקלות, הוא עוד יפחיד את הבוחרים. אבל פרץ תמיד יכול להיות סוציאליסט, לזכות בבחירות ואז להתנהג כסוציאל-דמוקרט.

קלינטון על רבין (רטוריקה)

מחר קלינטון יישא בישראל דברים לזכר יצחק רבין. סביר להניח שקלינטון יאמר מעט מאוד, גם אם ירחיב את הדיבור. רוב נאומיו של קלינטון, כלומר אלה שזכיתי לשמוע, עיקרם קרוב מאוד ברוחו ובסגנונו לטקסט קריינות של טלוויזיה אמריקנית כל-ארצית, לטקסט המבשר על, נגיד, מפעל התפלה חדש וגדול או על פתיחת שנת הלימודים, או על הסרת מיסוי ממוצרים מיובאים. טקסט לא באמת אישי, טקסט בפס ייצור נשיאותי, טקסט עבה, נוטה לשמנוניות, תמיד תקני, לא ניואנסי, מזמין צחקוקי אהדה כמעט אוטומטיים, לא ממש מתגרה בעתיד, לא ממש מאיר את העבר, נוטה להגזמה רגשית, תמיד מחניף לשומע, תמיד בגובה העיניים של השומע. בקלינטון כנואם אין את להטם של מטיפי דת, אין את חספוסם של חלוצים אמיתיים ואין את התשוקה של פורצי דרך. יש בו את תכונת הסוכן (מכירות‭.(‬ לא מקלינטון, לדאבון לבנו, נלמד דברים מהותיים על יצחק רבין ז"ל. ואגב, סוכן מכירות אחר, הלוא הוא ערוץ ‭,2‬ בירר אצל קלינטון בשבוע שעבר, לקראת יום-רבין בישראל, האם יצחק רבין היה לקלינטון כדמות אב. עד כדי כך. סוכני מכירות מחליפים ביניהם דימויי סרק (דמות אב‭.(‬

פרס וטובת המפלגה (מחץ)

שמעון פרס, השבוע: "אני מוכן לפרוש, אבל מה לעשות שיש גם את טובת המפלגה‭."‬

צרפת: הנוסח הרבני (אנטישמיות)

הקלטתי ראיונות אחדים עם רבנים צרפתים ועם מנהיגים יהודים מסורתים, ראיונות נוכח המהומות הגזעיות בצרפת - והנה מה שהיה הוא שיהיה תמיד, בכל הנוגע להיגיון הרבני-עסקני, לרטוריקה הרבנית, לפוליטיקה של מנהיגות יהודית בגולה. מה שהיה הוא שיהיה? כן, מה שאמרו רבנים בגולת מרוקו, תימן, אנגליה, צרפת-גרמניה, פולין או טורקיה, בתקופת הנביא מוחמד, בתקופת גירוש ספרד, בתקופת שבתאי צבי או בתקופת השואה, הם אומרים היום בצרפת. ומה הם אומרים? למהומות הנוכחיות בצרפת אין משמעות דתית אלא משמעות חברתית-כלכלית. אין זה מאבק איסלאמי בחזית הנוצרית-יהודית אלא זהו מאבק מעמדי מובהק, מאבק של מהגרים, מקופחים, מודחים, מאבק של מיעוט ברוב שלכאורה פתח בפניו את הדלת, אך למעשה כלא אותו בעוני ובעזובה. הרבנים הצרפתים, אלה ששמעתי, מדברים מתוך חרדה עמוקה מפני אפשרות של מלחמת דת, מפני האפשרות שמחר המוסלמים הצרפתים יפנו נגד היהודים הצרפתים מהמניעים הדתיים המוכרים לנו מימים ימימה. וזה יעצים את האנטישמיות בצרפת, על פי המתכון המסורתי: "היהודים, האויבים האמיתיים של המוסלמיים, הם עילת המהומות‭."‬ הרבנים עוצמים עיניים ומייצרים למהומות פריז הסברים מעמדיים. אבל הם יודעים שהאספסוף כבר מחכה ליהודים. ובצרפת ישנו גם אספסוף של משכילים. האספסוף הזה מחכה ליהודים גם בבלגיה, בגרמניה, בהולנד, ובכל מקום שבו יש ריכוז של גטאות מוסלמיים. באירופה של היום כ‭34-‬ מיליון מוסלמים. מעולם לא היה פשוט להיות מנהיג יהודי דתי בגולה: הכחשת המציאות כתגובה אוטומטית.

 
 "יוצרים בעומס יתר" (הוצאת בצלאל ומאגנס) של דנה אריאלי-הורביץ עוסק ברצח רבין, אמנות ופוליטיקה - באמצעות דיון בתגובה האמנותית של לאה ניקל, מנשה קדישמן, יגאל תומרקין, פנחס כהן-גן ולארי אברמסון, בין השאר. • בצילום: "אל מול השקיעה" של גרי גולדשטיין, 2002  גרי גולדשטיין

רובין: עמוס ברנס (ערוץ ‭(1‬

ב‭21.11-‬ הערוץ הראשון יקרין את "רצח לכל החיים‭,"‬ סרטו של הבמאי יצחק רובין: הדרמה של משפט זיכוי עמוס ברנס ‭28)‬ שנה לאחר ההרשעה) מאשמת רצח החיילת רחל הלר ז"ל. סרט תעודה עז, הכרחי. המשטרה (המערכת) מורשעת כאן על שהקריבה את עמוס ברנס (עכו, שכונת מצוקה‭,(‬ בשביל להציל את כבודה. "רצח לכל החיים" מצדיק את קיום ערוץ 1 (שידור ציבורי‭.(‬

וילנאי, וילנאי (פרס)

וילנאי, וילנאי, זה מה שאחרי הכל קיבלת משמעון פרס? מקום שני‭!?‬ אפילו ממני היית מקבל יותר.

החתן הטבעי, כהן-גן (אמנות)

קהילת האמנות הצליחה לאחרונה לכונן פרס אמנות חדש (מטעם המדינה‭,(‬ פרס על מפעל חיים, והחתן הראשון הוא האמן פנחס כהן-גן ‭67)‬ אלף שקל‭.(‬ חתן טבעי. ובמקרה של כהן-גן המושג "מפעל חיים" מתמלא בתכנים נפשיים ופיזיים ממשיים. שהרי האמנות היא מפעלו וחייו, וכשלא היה שקוע ממש בה, היה שקוע בהוראתה. הפרס הבא, הפרס המתבקש לפנחס כהן-גן, הוא פרס ישראל לאמנות (ציור‭.(‬ לא אוכל במסגרת הקצרה של "שישי" לנמק זאת כראוי. אבל בכל זאת: מעשה הציור שלו, כלומר הציור עצמו, הינו עילאי; הציור שלו הינו מערכת סימנים היוצרת מקבילה (אמנותית) למושגים כטריטוריה, חירות, יחס, זיכרון, היסטוריה; הציור שלו אסתטי, רגשי ואינטלקטואלי כאחד; כהן-גן הוא גם נאמן של ההיסטוריה של הציור, וגם ישות מודרניסטית. ועוד ועוד. שא ברכה, פנחס.

הכדורגלן זינדין זידאן (צרפת)

כשצרפת לקחה את הגביע (כדורגל) כולם הביטו בזינדין זידאן ואמרו: הנה סוף סוף בן אדם צרפתי חדש, גדול, צרפתי-מוסלמי חדש, יפה, הנה סוף סוף מוסלמי שנעשה צרפת עד שהוא מייצג אותה בטבעיות ובאלגנטיות מעולות כל כך. ועוד אמרו: הנה סוף סוף צרפת הרב-תרבותית, הנה הבעיה האתנית בדרכה להיעלם מאירופה, הנה העתיד, אחוות האדם, אירופה החדשה, אירופה של מחר. נדמה שרק על הכדורגלן זינדין זידאן קראתי אז חצי תריסר מאמרים ברמה של ה"לה-מונד" ושל ה"ניו-יורק טיימס‭."‬ מאמרים על זידאן כמימושה של אידאה אנושית חדשה, של חברה צרפתית חדשה, שבהשראתה תתפתח חברה אירופית חדשה, ליברלית, רב-לאומית. ועכשיו מה? המהומות בסביבות פריז, המהומות הגזעיות הנמשכות זה כשבועיים, מוכיחות שזינדין זידאן פתר בזמנו את הבעיות האישיות של עצמו יותר מאשר את כלל הבעיות הגזעיות של כל הזידאנים (מהגרים מוסלמים‭,(‬ המבקשים למצוא עולם חדש בצרפת ליברלית נאורה.

אזרחות נוסח צרפת (עבודה)

צרפת אפשרה לעשרה מיליון מוסלמים להיות אזרחיה, אבל באותה שעה עצמה, כפעולה מודעת ומתמשכת, צרפת נכשלה לספק להם עבודה ראויה, עבודה שתייצב את תחושת האזרחות של המהגרים, עבודה שתחסן אותם נוכח קשיי ההתערות בצרפת - וכך צמחה בצרפת ביודעין ובהכרה אזרחות ללא עבודה, בצרפת שהינה בכל זאת מדינה הבנויה על עבודה בפועל וכערך תרבותי. ובכן, מלכתחילה היתה זו אזרחות פגומה, לא מיועלת, הצהרתית בעיקרה, מלאכותית. בסופלה הצרפתי הזה היו מראש פחות מדי ביצים.

המשטרה נגד החישגד (כוח)

המשטרה נגד המכונות החדשות של חישגד? המשטרה תסלק (תחרים) את המכונות? למה, המכונות האלה הן בעצם מין קזינו? אפשר להירגע: המכונות ינצחו את המשטרה. למה? כי המכונות שייכות למפעל הפיס. ו‭?-‬ הפיס הוא אחת ממערכות הכוח הגדולות בישראל, והוא בוודאי חזק מהמשטרה. הרי מפעל הפיס כבר הלאים לעצמו את מדינת ישראל. אגב, מי שעוקב אחרי הפעילות של הפיס בשנים האחרונות אולי מבחין שהפיס כבר תובע לעצמו בגלוי אשראי על בניית הארץ ועל עיצובה. אז נכנסתי לראות את המכונות של חישגד, ואם הבנתי נכון אז הן בסך הכל מגרדות במקומך את הכרטיסים. על 25 שקל הרווחתי במכונות 85 שקל ברוטו, 60 שקל נטו, ופרשתי מהמשחק כשאני בשיא. ב‭60-‬ שקל נטו מילאתי טוטו והרווחתי ‭1,060‬ שקל, ובזה קניתי לוטו, והרווחתי ‭11,200‬ שקל. אבל זה אני.

יקירתי

יקירתי, פסק זמן? כמה זמן כבר נשאר לי‭!?‬

כתובת הדואר של אדם ברוך: ת"ד ‭,8266‬ יפו, מיקוד: ‭.61082‬ המכתבים ודברי הדפוס מתקבלים ברצון רב, אך ללא התחייבות להתייחס אליהם ב"שישי"

adambaruch@maariv.co.il
 ‬

עדכון אחרון : 13/11/2005 14:39
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אדם ברוך

צילום: נועם וינד

לשעבר עורך העיתונים "מושג", מוניטין", "מעריב", "גלובס", ובין השנים 82-89 בין עורכי ידיעות אחרונות. משפטן, כלכלן, בוגר ישיבה, מבקר אמנות. ספריו האחרונים: "סדר יום" "בתום לב", חיינו" ו-"מה נשמע בבית"

לכל הטורים של אדם ברוך
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים