אגד: מהירות על חשבון בטיחות?
המשטרה בוחנת אם תכנית חדשה של "אגד" לקיצור של 20% בזמני הנסיעה פוגעת בבטיחות הנוסעים
מפת הקווים החדשה מופעלת באגד בימים האחרונים בשם "מפה ספרדית". מטרת ההיערכות החדשה היא להגביר ב-20% את תדירות האוטובוסים בקווים הבין-עירוניים. מעדויות שהגיעו בימים האחרונים למעריב ולמשטרה, עולה כי בכמה קווים נדרשים נהגי החברה לנסוע במהירות גבוהה יחסית, כדי לעמוד בלוח הזמנים. הנהגים טוענים כי "המפה הספרדית" לא נועדה לקצץ רק בזמן ההתארגנות בין נסיעה לנסיעה או בזמן העלאות הנוסעים, אלא גם לקצר בכ-20% את זמן הנסיעה עצמה. הנהגים נדרשים, לטענתם, ללחוץ קצת יותר על דוושת הגז, כדי לעמוד בלוח הזמנים החדש והצפוף.
"ביום שישי הפעילו את 'המפה הספרדית' בתור ניסיון, ואני אומר לך שזה היה סיוט", מספר אחד הנהגים. "ירדתי מהאוטובוס בסוף יום העבודה כמו סמרטוט. כל הזמן הייתי בלחץ כדי לעמוד בזמן, וזה היה קשה. אפילו לא היה לי זמן ללכת לשירותים ולשתות קפה. בסוף יום העבודה ניגשתי לסדרן, ואמרתי לו שאני פשוט לא מוכן יותר לשמוע על שיבוץ ב'מפה הספרדית'. מדובר בנסיעות בין-עירוניות כשאנחנו צריכים לעמוד בלוח זמנים צפוף מאוד, וזה לא בטיחותי ".
הנסיעה בקו 480 למשל, מתחנת ארלוזרוב (רכבת צפון) בתל-אביב לתחנה המרכזית בירושלים, נמשכה עד היום שעה. במסגרת "המפה הספרדית" מחויבים הנהגים לעמוד בלוח זמנים שבו זמן הנסיעה נע בין 45 ל-53 דקות בלבד.
צוות מעריב עקב אתמול אחר אוטובוסים של חברת אגד בקו 480. בשתי נסיעות בשעות השיא עמדו הנהגים בלוח הזמנים: נהג אחד הגיע בתוך 45 דקות מתחנת ארלוזורוב לירושלים, ואילו הנהג האחר, שנסע בכיוון הנגדי, הגיע למחלף ארלוזורוב בתוך 44 דקות, אבל נאלץ להתעכב עוד כשש דקות בגלל עבודות של עיריית רמת-גן במחלף, וחסימת נתיב תנועה אחד. לולא העבודות, היה מגיע בזמן שהוקצב לו.
כדי לעמוד בלוח הזמנים נדרשו הנהגים אתמול לנסוע
בדיקת מעריב גם העלתה כי בתחנת המוצא מתחייבים הנהגים להגיע בזמן שיא. שלושה נהגים בקו 480 נשאלו באקראי למשך הנסיעה - אחד מהם התחייב על פחות מ-50 דקות , ואילו שני האחרים התחייבו על פחות משעה. המעקב אחר האוטובוסים העלה כי בפועל עמד זמן הנסיעה על כ-45 דקות בלבד.
"יש בכביש ירושלים-תל-אביב קטעים שבהם הנסיעה במהירות 100 או 110 קמ"ש היא מסוכנת מאוד, לכן הוגבלה בהם המהירות ל-70 או 80 קמ"ש. אם אוטובוס נוסע שם במהירות של יותר מ-100 קמ"ש, זה עניין חמור מאוד", אמר גורם בכיר באגף התנועה. "קיבלנו תלונות מנוסעים באגד שדיווחו על מהירות גבוהה של הנהגים, שמענו על 'המפה הספרדית', ואנחנו בודקים אם יש קשר בין המקרים".
במשטרה הדגישו כי רמת הבטיחות שנדרשת מנהג אוטובוס או מחברת אוטובוסים היא גבוהה יותר מאשר אצל נהגים רגילים. "אנחנו יודעים מה יכול לקרות כשאוטובוס מעורב בתאונה. כבר היו לנו תאונות כאלו שבהן נהרגו עשרות בני אדם", אמר הגורם. "אם חברת אגד דוחקת בנהגים לעמוד בלוחות זמנים צפופים, ומאלצת אותם לנהוג במהירות או מגבילה אותם במנוחה להתרעננות בין נסיעה לנסיעה - העניין חמור מאוד".
דובר אגד מסר בתגובה כי החברה מקפידה הקפדה יתרה בנושא בטיחות וזהירות בדרכים. "מחלקת הבטיחות של אגד מבצעת בדיקות שוטפות ומעקבים אחר התנהגות הנהגים בכבישים ואם יש חריגה כזו או אחרת, הנושא מטופל במלוא הרצינות והאחריות". באגד מבהירים כי בכל האוטובוסים הבינעירוניים של החברה מותקנים מגבילי מהירות שאינם מאפשרים לאוטובוס לחרוג מהמהירות המותרת בחוק.
"המדידה שנעשתה היא חובבנית ולא מקצועית, ולא ניתן ללמוד ממנה דבר על מהירות האוטובוס עצמו. בתי המשפט קבעו כבר כי כל ניסיון למדוד מהירות בדרך כזו אינה קבילה". עם זאת, גורם במשטרת התנועה טען כי מגבילי המהירות שמותקנים באוטובוסים פועלים רק במישור, וכי הם בעלי סטייה שמאפשרת מעבר על המהירות המותרת.
בנוגע לתוכנית המפה הספרדית נמסר מאגד: "המערכת לתכנון תנועה אופטימלית הופעלה תקופה קצרה בקיץ האחרון כפיילוט. כיום מופעל פיילוט רק במוצאי שבת. חשוב לציין כי משכי הנסיעה המוגדרים הנדרשים מהנהגים כלל לא שונו ומאפשרים נסיעה בהתאם לכללי הבטיחות".