הכי מרגיז: המוסד לביטוח לאומי
נציב תלונות הציבור מעמיד את המוסד בראש מספר התלונות שהתקבלו נגדו. אחריו: המשטרה
הדוח עוסק ב-7,825 תלונות שהוגשו על ידי הציבור בשנת 2005. מדובר בעלייה של 14.4% במספר התלונות לעומת 2004. עד כה סיים צוותו של לינדנשטראוס לברר 6,649 תלונות. "זהו מספר מרשים, אך עם זאת נותרו לדאבון הלב תיקים לא מעטים שהטיפול בהם טרם הסתיים, והאזרח מצפה לקבל את תוצאות בירורם בהקדם", כותב הנציב.
הגוף שנגדו הוגשו הכי הרבה תלונות הוא המוסד לביטוח לאומי. ב-2005 טיפל הנציב ב-991 תלונות נגד המוסד, מתוכן 692 שהוגשו בשנה שעברה. לינדנשטראוס סיים את הטיפול ב-736 תלונות, שמתוכן רק 142 נמצאו מוצדקות- כ-27.3%.
אחת התלונות שמוצגות בדוח היא עתירה של עמותת "קו לעובד" בשמה של עובדת זרה מהפיליפינים, שלא קיבלה תשלום דמי לידה על פי החוק. העובדת, שעבדה במשרה מלאה, קיבלה דמי אבטלה על בסיס שכר חודשי של 2,700 שקל בלבד, מכיוון שזהו הסכום ששילמה לה מעבידתה.
במוסד טענו שאינם יכולים לשלם לה דמי לידה על בסיס שכר מינימום מכיוון שהמעבידה נפטרה והמוסד אינו יכול לגבות ממנה את ההפרש. "הנציבות הסבה את תשומת לב המוסד לכך שמבוטח שעובד אינו צריך להיפגע כתוצאה מהפרת חובות של מעבידו", וחייב את המוסד להעלות את דמי הלידה שלה.

משטרת ישראל - במקום השני. צילום הדמיה: סיון פרג סיון פרג
עובד השגרירות העליב את הישראלית
במקום השני במצעד התלונות נמצאת המשטרה, נגדה הוגשו השנה 471 תלונות, שהתווספו ל-151 תלונות שנותרו משנים עברו. מתוך 408 תלונות שטופלו, 60 נדחו על הסף ולגבי 102 הופסק הבירור. מתוך 246 התלונות שבוררו עד הסוף, 37% נמצאו מוצדקות.
כך לדוגמא, נהג שהכה במכוניתה של נהגת אחרת, בעקבות ריב שפרץ בין השניים, הוזמן לתחנת המשטרה בירושלים, שם נלקחו ממנו טביעות אצבעות, מבלי שהובהר לו שהוא אינו חייב למסור אותן. הנהג פנה לנציב התלונות, ודרש שטביעות אצבעותיו יוסרו ממאגר נתוני הזיהוי המשטרתי. בעקבות הפנייה נמחקו הטביעות מהמאגר.
נגד משרד החוץ, שעמד במרכז סערות רבות בחודשים האחרונים, הוגשו מעט תלונות, אולם אחת מהן מתייחסת לנציגים בחו"ל המנצלים לרעה את מעמדם. ישראלית שמתגוררת בבואנוס-איירס
התלוננה על כך שעובד בשגרירות, שאותו היא מכירה באופן אישי, ניצל את מעמדו כדי לזמנה לשגרירות ביום שישי, כשרוב הצוות אינו נמצא, כדי להעליבה ואיחל לה ולמשפחתה "כל רע".
העובד הודה שהוא מכיר את המתלוננת ובעלה מהארץ, וכי ביניהם לבין אביו קיים סכסוך כספי "שגרם להחמרה במצבו הבריאותי של אביו". העובד הודה שניצל את ההזדמנות כדי להיפגש עם המתלוננת, אך הכחיש שהעליבה. בעקבות חקירת התלונה ננקטו צעדים משמעתיים נגד העובד וגם נגד הקונסול.
"אנו חיים בתקופה שבה השלטון המרכזי והשלטון המקומי פועלים לא אחת בנוקשות יתרה כלפי האזרח, פוגעים בו ולעתים אף מונעים ממנו טובות הנאה המגיעות לו", כותב לינדנשטראוס. "נציבות תלונות הציבור היא החומה והמגן של האזרח בעומדו חשוף מול השלטונות".