מסוק האפאצ'י – תעודת זהות
שני מסוקי האפאצ'י שהתרסקו הלילה צוידו במערכות מיגון מתקדמות, שנועדו להקנות בטיחות מקסימלית. עד האסון, הוא הפך לכלי עיקרי לצורך לחימה בטרור
- ישראל נלחמת - סיקור מיוחד ב-nrg מעריב
מסוק האפאצ'י, או ה"פתן" לפי כינויו בצה"ל, הוא מסוק הקרב המתקדם ביותר בעולם נכון לימינו, ותוכנן על ידי חברת מקדונל-דאגלס, שאוחדה לחברת בואינג. אחד ממאפייניו הוא שרידות גבוהה יחסית. כך לדוגמא המסוק מצופה שריון, ובנוי מרכיבים החסינים לפגיעת קליעים עד קוטר של 12.7 מ"מ. חופת הטייס מחוזקת בזכוכית משוריינת, ומתוכננת לעמוד בהתרסקות. כסאות הטייס מצופים
בחומרים שאמורים להקנות הגנה נוספת.
בנוסף, מצויד המסוק גם במערכות שיבוש מכ"מ אלקטרוניות, המיועדות להסיט טילים מונחים מלפגוע בגוף הכלי - בכלל זה טילים מונחי חום. יתרונותיו הניכרים ביותר של האפאצ'י הם מערכות התעופה המתקדמות, ושילובה של מערכת ראיית לילה - בעזרתן כלי הטיס מסוגל לפעול בכל תנאי מזג האוויר.
לצפייה בסרטון המתעד את ביצועי מסוק האפאצ'י לחצו PLAY
אפאצ'י - מחסל המחבלים
פרט נוסף שהפך את המסוק לכלי מועדף בלחימה בטרור, הוא התכנון החדשני של שטח הראייה הנשקף לעיני אנשי הצוות. היות שדווקא הנווט, ולא הטייס, זקוק לתחום ראייה רחב ככל הניתן, הנווט יושב בחרטום המסוק, בעוד הטייס יושב מעט מעליו. הרבגוניות שבה מתאפיין האפאצ'י מודגשת במיוחד בכך שהטייס יכול להטיס את הכלי מתא הנווט ולהיפך. תכונות אלו ואחרות
הופכות את המסוק ליקר יחסית: מחירו נע בין 15 ל-20 מיליון דולר.
מסוקי האפאצ'י נקלטו בשירות פעיל בחיל האוויר לפני 16 שנה, בשנת 1990. ואולם הפעם הראשונה שמסוק אפאצ'י שייט בשמי ישראל הייתה ב-1983, עוד טרם קליטתו בחיל האוויר האמריקני. המטוסים הופעלו אז בידי טייסים בארץ בעקבות בקשת היצרן לבחון אותו בתנאי שטח. לאחרונה, נקלטו בחיל האוויר שלושה מסוקי אפאצ'י משודרגים, "אפאצ'י לונגבו", המכונה "שרף" בצה"ל.
מאז קליטת כלי הטיס בחיל האוויר, הם הופעלו תדיר בהתקפות בדרום לבנון – בעיקר על ארגון החיזבאללה – ונודעו ככלים בעלי יכולות פגיעה מעולות בכל הנוגע לדיוק. לכן, הם גם שימשו במקרים רבים להתנקשויות בבכירים בארגוני טרור בעזרת טילים מונחים, כולל בהתנקשות במנהיג החמאס, אחמד יאסין, אשתקד.