סאלח שבתי מודל 2006
הפס הראשון שהניח רה"מ ברכבת הקלה בי-ם פונה לאחר הטקס. רק בעוד 3 שבועות יחלו עבודות הבניה
אפילו את חוזה המדינה, הרצל, גייסו מארגני טקס הנחת מסילת הרכבת הקלה בירושלים. "הפרויקט שלכבודו התכנסנו היום - הנחת האבן הראשונה למסילה, זו המסילה לקו הראשון בלבד", הצהיר אולמרט בנאומו, רגע לפני שהפשיל שרוולים והניח את אבן המסילה במקומה. באירוע שהוגדר היסטורי, השתתפו גם שר התחבורה שאול מופז, שר האוצר אברהם הירשזון, ראש עיריית ירושלים אורי לופוליאנסקי ובכירים נוספים. התחושה היתה שעם הנחת הפסים הראשונים בשדרות הרצל בירושלים, אפשר כבר לחוש את שקשוקה המתקרב של הרכבת הקלה בבירה.
הטקס החגיגי בא לסמל את סיומן של ארבע שנות עבודות תשתית בהיקף של מיליוני שקלים, ואת העברת הרכבת לשלבים מעשיים ומתקדמים יותר. תהליך הנחת המסילות צפוי להימשך כ-16 חודשים . אלא שהיום מתברר שהאירוע המתוקשר היה בעיקר מיצג יפה לעיני הבכירים ולעדשות המצלמות. בפועל, זמן קצר לאחר הטקס נלקחו הפסים, שכלל לא ישמשו את הרכבת האמיתית, מפני שהתשתית עוד לא היתה מוכנה.
גורמים המעורבים בפרויקט הביעו תמיהה על קיום הטקס מבלי שהזכיינים היו מוכנים להניח פסים. הגורמים הביעו חשש כי מדובר בדוגמה הממחישה את העיכובים בביצוע העבודות. הנסיעה הראשונה ברכבת מיועדת כיום להתבצע רק בינואר 2009. הרכבת הקלה היא פרויקט רחב היקף של "צוות אב לתחבורה", במטרה לשפר באופן משמעותי את החיים בירושלים. הזכיינית שנבחרה ליישום העבודות היא חברת "סיטיפס".
"כשהעבודה תחל - נקרא לכם"
מחברת "סיטיפס" נמסר בתגובה כי "הפס הראשון של המסילות, שאותו הניחו ראש הממשלה, שרי האוצר והתחבורה, ראש העיר ירושלים ויושב ראש סיטיפס, הוא סמלי לתחילת עבודות הנחת המסילות של הרכבת הקלה בירושלים. כפי שהוצג בטקס, המכונה החדישה "הפי-טראק", שיוצרה במיוחד בצרפת לצורך הנחת התושבות של המסילות, עובדת על מקטעים של כ-120 מטרים בכל יום וברצף.
בחברה ביקשו להדגיש כי "בטקס הודגמה בפני ראש הממשלה והמוזמנים פעולת המכונה, והונח באופן סמלי פס באורך של כשלושה מטרים עם שלוש תושבות להדגים את הפעולה. קבוצת סיטיפס מכינה את השטח בשדרות הרצל, ובעוד כשבועיים-שלושה תחל העבודה הממוכנת של הנחת המסילות בציר הרצל. כשזה יקרה - נקרא לכם. היה ברור שהפס שנסגר בטקס לא יישאר במקומו".