רעש ללא הפסקה
הוא מציף את הרחובות, מעצבן את התושבים ופוגע בערך הדירות. דוח של המשרד להגנת הסביבה חושף: הרעש בכבישי תל-אביב חורג משמעותית מהתקן. בקרוב: מפות רעש של שאר ערי ישראל
האגף למניעת רעש במשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עיריית תל-אביב, הכין את הדוח במהלך השנים האחרונות במטרה להתריע בפני קוני ושוכרי הדירות על רחובות שבהם הרעש בלתי נסבל. במקביל, תשמש מפת הרעש ככלי לאדריכלים, למתכנני העיר ולמתכנני תחבורה. בהמשך מתכוון המשרד להרחיב את מיפוי הרעש גם לערים נוספות.
על פי התקן של המשרד להגנת הסביבה, רעש של עד 64 דציבלים באזור מגורים נחשב סביר, בין 65 ל-70 דציבלים הוא מוגדר כמטרד, ואילו רעש של יותר מ-70 דציבלים נחשב חריג. באופן טבעי, רעש מוגזם פוגע באיכות החיים ומטריד את התושבים, ועל פי המשרד להגנת הסביבה מדובר בזיהום לכל דבר.
בתוך העיר, עיקר הרעש הוא תוצאה של תחבורה סואנת: צירי התנועה המרכזיים בתל-אביב מלאים באוטובוסים - חלקם מיושנים - שמייצרים דציבלים גבוהים במיוחד. בשל סיבה זו, עורקי התנועה החשובים בעיר הם הרועשים ביותר, והחיים לצדם אינם ערבים לאוזן.
לנזקי הרעש יש גם צד כלכלי. ברוב ערי ישראל מחיריהן של דירות הפונות לחזית הרחוב יקרים יותר מאלו של העורפיות, אך בתל-אביב המצב הפוך: מחירה של דירה הפונה לצדו השקט של הרחוב גבוה ב-15 אחוז מזה של דירה ברחוב סואן. על פי המשרד להגנת הסביבה, כל דציבל נוסף מפחית את ערך הדירה בשני אחוזים.
המטרד הרועש פוגע גם באוכלוסיות חלשות. כפי שבתקני זיהום אוויר מוגדרות קבוצות כמו זקנים וילדים כפגיעות יותר לרמות זיהום גבוהות, כך קובע החוק כי התקן במקומות כמו בתי ספר, בתי אבות ובתי חולים נמוך בחמישה דציבלים בהשוואה לאזורי מגורים - ועומד על 59 דציבלים. עם זאת, מאחר שהקרקע לאורך הצירים העמוסים זולה יותר, בתי הספר רבים סמוכים לכבישים הראשיים בתל-אביב.
"רעש הוא מטרד שגורם לחוסר אונים, לפחד, לעייפות ולהחלשת המערכת החיסונית", הסביר מנהל האגף למניעת רעש וקרינה, ד"ר סטיליאן גלברג, "הגוף לא מסוגל להתרגל למטרד. זה כמו להיות כל הזמן בדיסקוטק. המפה הזו, שתעלה לאינטרנט, מיועדת גם לשוכרי ולרוכשי דירות. מאחר שאנשים באים לראות דירות בשישי-שבת, הם לא שומעים את הרעשים שיש שם ביום ראשון".
"הרעש הוא נושא שמטריד מאוד את הציבור, ואנחנו מקבלים על כך תלונות רבות", הוסיף השר להגנת הסביבה גדעון עזרא. "בעקבות הסקר בתל-אביב ירחיבו צוותי המשרד את הסקרים לערים נוספות בארץ. בתקופה הקרובה המשרד מתכוון לקדם את נושא צמצום הרעש ".
העשירים סובלים פחות
מפת הרעש התל-אביבי מוכיחה פעם נוספת שכסף קונה קצת שקט ושלווה: אף שהמפה כוללת גם רחובות יוקרתיים בעיר, רוב הרחובות הסואנים נמצאים באזורים החלשים שלה. התוצאה: תושבי השכונות העשירות לא נהנים רק מבתים מפוארים, אלא גם מתנועה דלילה של כלי רכב ומפחות זיהום אוויר.
כמו בכל תחום סביבתי גם בתחום הרעש ניתן להתגונן, ולהפחית אותו במקומות שבהם לא ניתן להזיז עורקי התחבורה. אמצעי המיגון נחלקים לשניים,
כשבראשם אמצעים ציבוריים כמו אספלט שקט, שמקטין את חיכוך כלי הרכב עליו, וקירות אקוסטיים, שמונעים את כניסת גלי הקול אל בתי המגורים.
במישור הביתי מתמקדים הפתרונות בעקרון פשוט של חסימת כניסת האוויר הנושא את הרעש. האמצעי הטוב ביותר הוא חלונות אטומים בעלי מספר שכבות זכוכית, שמקטינים את זרימת הרעש אל תוך הבית. במסגרת פתרון זה חשוב מאוד להוסיף מזגן, שיקפיד על זרימת אוויר תקינה בבית.