גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


"המלחמה הוכיחה שלמדנו מאסון המסוקים"

תא"ל עומרי תמיר פיקד על טייסת יסעורים ביום שבו הטיסו המסוקים לוחמים ללבנון, אך לא שבו. בראיון ל-nrg הוא מספר על התחושות, עשר שנים אחרי

אמיר בוחבוט | 5/2/2007 11:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
היום בו התרחש אסון המסוקים, ה-4 בפברואר 1997, היה יום שחור בהיסטוריה של חיל האוויר הישראלי, ויש שיאמרו האירוע שעיצב תפישות רבות בחיל. תת-אלוף עומרי תמיר, מי שהיה מפקד טייסת יסעורים ביום בו התרחש האסון הכבד בתולדות צה"ל, התקדם בסולם הדרגות ומונה למפקד ראש להק המסוקים שהוקם. עשר שנים אחרי הוא נזכר ברגע ששמע את ההודעה, ומספר מה עשה האסון לחיל האוויר ואילו לקחים הופקו ממנו.

במהלך המלחמה האחרונה בלבנון איבד תת-אלוף תמיר ארבעה מסוקים בלחימה. שני מסוקי קרב מסוג אפאצ'י התנגשו זה בזה. מסוק אפאצ'י לונגבואו התרסק אל הקרקע ומסוק יסעור הותקף באמצעות טיל נ"ט של החיזבאללה והתרסק.

"התחקירים עדיין לא הסתיימו", אומר תת-אלוף תמיר, כאשר הוא נשאל מדוע חיל האוויר לא מפרסם את מסקנות ועדות הבדיקה שמינה הרמטכ"ל. "ברגע שהחקירה תסתיים, נפרסם את מה שנוכל ואת מה שחשוב לפרסם".

עברו כבר שבעה חודשים ועדיין אין תשובות?
"אורך החקירה מותנה במורכבות האירוע. אנחנו חוקרים כדי להגיע לחקר האמת וכדי לדעת מה קרה, אנחנו לא מקציבים זמן לוועדות הללו. הנושא הוא מאוד רגיש. מעורבים בזה משפחות ותעשיות ביטחוניות, לכן אנחנו מחכים שיסתיים התחקיר המבצעי".

התעשיות הביטחוניות פיתחו מערכת שתוכל למנוע את התאונה שהובילה לאסון המסוקים, ואולי גם במלחמה האחרונה בהתנגשות שני המסוקים. מדוע לא רוכשים אותה?
"אין בעולם מערכת למניעת התנגשות, כפי שידוע לנו. היא מפותחת בכמה תעשיות בישראל, אבל כרגע אין מערכת כזו בשלה. יכול להיות שנוכל להאיץ את הפיתוח וחיל האוויר יחליט ללכת על זה. באשר לתאונת הפתנים (מסוקי האפאצ'י - א.ב) אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שאם היתה מערכת כזו, אז היא היתה מתריעה לטייסים בזמן. זו שאלה היפותטית. למטוסי קרב יש מערכת כזו, אבל מדובר במשהו שונה".
התרסקות המסוק במהלך מלחמת לבנון השנייה. צילום: חיים אזולאי
התרסקות המסוק במהלך מלחמת לבנון השנייה. צילום: חיים אזולאי חיים אזולאי
"אירוע קשה ומעצב בשביל כל המדינה"

האם יש כוונה לצייד את כל המסוקים במערכות הגנה מפני טילים?
"חיל האוויר החל בתוכנית הזו הרבה לפני המלחמה. גם פה מדובר בבשלות טכנולוגית לתקופות האחרונות וזה נכון שלאור לקחי המלחמה האצנו את התוכנית הזו. ייקח עוד זמן עד שנשלים את המערכות הללו לכל סדר הכוחות. בפרק זמן קצר יחסית נוכל לצייד כל מסוק שייכנס לאזור מאוים, אבל זה ייקח עוד זמן".

איזה יום עובר על חיל האוויר ביום שבו מציינים את אסון המסוקים?
"זהו יום לא פשוט. התאונה הזו היא אירוע קשה מאוד ומעצב בשביל כל המדינה, בשביל חיל האוויר ועל אחת כמה וכמה בשביל מערך המסוקים ומערך מסוקי היסעור. אחד הדברים שמאוד בולטים, לפחות לי, שהייתי מפקד טייסת יסעור ביום התאונה, זו ההתקדמות העצומה שעשינו מאז. היישום של המלצות ועדת עברי והיישום של עשרות, אם לא מאות, המלצות של ועדות שחיל האוויר מינה אחרי

האסון.

"אני חושב שאנחנו במקום אחר, ואני אומר לך כטייס יסעור, שעד היום בתדריכים מסוימים לטיסות מסוימות, כאשר הסיטואציה דומה לתרחיש שהיה ביום התאונה, אנשים יושבים בכיסאות ביראת כבוד, זוכרים את היום הזה ומשתדלים לא לחזור על הטעויות שנעשו באותו יום. ביום הזה אנחנו זוכרים גם את האנשים וגם את המשפחות, ואנו משתתפים באזכרה הממלכתית".

אתה זוכר את הרגע בו אירע האסון?
 "אני זוכר את הרגע של ההודעה. הייתי בבסיס והגעתי עד הטייסת. על החבר'ה עבר לילה מאוד קשה של הודעות למשפחות. היו הרבה מאוד רגעים שאני זוכר היטב מאותו ערב, מאותו שבוע ומאותה שנה מאוד קשה".

"רמת הבטיחות היום הרבה יותר טובה"

כלי התקשורת טענו לאחר האסון שהיה קשר בין חומר נפץ שנשאו הלוחמים על המסוק לתאונה. מה העלו התחקירים בחיל האוויר?
"הדבר הזה נבדק ולא הוכח שום קשר בין חומר הנפץ שהיה במסוקים לבין התאונה. מה שפורסם לא היה על דעת חיל האוויר. לפי הנתונים שאנחנו מכירים, מחקירה מקיפה של הנושא, אין שום קשר בין הדברים. במסוקים האלו היו הרבה מאוד לוחמים. לכל אחד מהם יש כלי נשק מסוגים שונים, שבחלק מהם יש גם חומר נפץ.

"התחמושת הזו עוברת בדיקות מאוד קפדניות, כדי שיהיה אפשר להטיס אותה. היא עומדת בסטנדרטים מאוד ברורים שמקובלים בכל העולם".

כיצד שונה היום מערך המסוקים ממה שהיה לפני עשר שנים?
"רמת הבטיחות היא הרבה יותר טובה בעשר השנים האחרונות, ולראייה הכמות הנמוכה של אירועים חמורים. אני חושב שאי אפשר לייחס את זה ללקח אחד מסוים, אלא ליישום של כל הלקחים ביחד שהביא לשיפור המשמעותי. אלו הן קבוצות של לקחים מנושא האימונים, נושא מערכות המטוסים, נושא האחזקה, נושא המגבלות שהשתנה, הפתיחות של המערך ללמוד. הכל ביחד יוצר מעטפת חדשה ששמה את מערך המסוקים ומערך היסעור במקום אחר".

האם מבחינתך זו סגירת מעגל בעצם המינוי לתפקיד ראש להק מסוקים?
"מבחינתי, כל מה שאני עושה ב-30 האחרונות זו שליחות. גם התפקיד הזה וגם תפקידים קודמים. אני לא רואה פה סגירת מעגל, בגלל שהייתי מפקד טייסת יסעור בערב התאונה. אני חושב שזה תפקיד שהוא מאוד חשוב ומשפיע, ודווקא הניסיון שלי באותם ימים בטייסת יסעורים מאפשר לי לקבל החלטות שאני חושב שתורמות להתקדמות של מערך המסוקים. מבחינתי האישית, זה היה קשה ומעצב, כך שחלק מההחלטות שאני מקבל מושפעות גם מזה".

כל שנה כותבים על האסון הנורא הזה. יש משהו שאנחנו העיתונאים לא מתמקדים בו?  
"אני חושב שהמלחמה האחרונה הוכיחה שמערך מסוקי הסער, שעליו חלו רוב המגבלות הקשות בתאונה הזו, הפגין רמה יוצאת דופן. יש לכך קונצנזוס בכל הצבא. זה לקח חשוב, כי בדרך כלל אחרי תאונות ואחרי אירועים קשים מיד באות גזרות ומגבלות קשות, שלוקחות את האנשים אחורה. אני חושב שבמקרה הזה, הסדר שעשינו וקידום המערך הזה קידמו אותו. המלחמה הוכיחה את זה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים