אשמים: הטייס, הפקח והמרחב
שורת כשלים עולה מדוח חקירת אירוע ה"כמעט התנגשות" בין מטוס איבריה לאל-על לפני כחודש
ההתקרבות המסוכנת של המטוסים התרחשה בעקבות עומס שנוצר בתנועה האווירית בנתב"ג. כתוצאה מכך, שלושה מטוסים הופנו לעבר מסלול נחיתה אחד. הדוח מציין כי ההתנגשות בין שני מטוסי הנוסעים של אל-על ואיבריה נמנעה כ-20 שניות לפני שהתרחשה, בזכות התגובות המיידיות של שני צוותי הטייסים. עם זאת, עיקר האחריות לתקרית הוטלה על צוות הטייסים של המטוס האיברי.
אחד הגורמים הישירים לתקרית, לפי התחקיר, הוא תקשורת בעייתית בין הצוות האיברי לבין פקחי הגישה והמגדל בנתב"ג. כתוצאה מכך, שני הצדדים העבירו זה לזה מידע חלקי ולא מדויק.
המלצות יוגשו תוך כמה שבועות
בין השאר, פקח המגדל נתן הנחייה שגויה לצוות האיברי, ואחר כך שתק במשך כמה שניות קריטיות. התעקשותו של צוות הטייסים האיברי לפעול בניגוד להנחיית הפקח היתה נכונה, קובע התחקיר, וייתכן שמנעה בפועל אפשרות נוספת להתנגשות.
בדוח החקירה מצוין כי התחקיר אינו אירוע נקודתי, חד-פעמי וחריג, אלא אירוע אקראי המצטרף לשורה של אירועים שהתרחשו בעבר. בנוסף לצוות הטייסים האיברי, הטילו מחברי הדוח את האחריות לאירוע גם על מגבלות המרחב
האווירי של נתב"ג.
לאחר שעיין בעיקרי הדוח, החליט שר התחבורה להקים ועדה ציבורית שתפקידה להסדיר את בטיחות התעופה בשמי ישראל. בראשות הוועדה יעמוד מפקד חיל האוויר, לשעבר, האלוף במיל' עמוס לפידות. בוועדה יהיו חברים נציגים מכל הגופים הרלבנטיים למערך התעופה, כולל משרד האוצר, זרועות הצבא ומנהל התעופה האזרחי. הוועדה אמורה להתחיל לפעול בשבוע הבא, והיא צפויה להגיש המלצות מחייבות כבר במהלך השבועות הקרובים.